یخ دریا در قطب جنوب به پایین‌ترین سطح رسید

© Sputnik / Pavel Lvov /  مراجعه به بانک تصاویر یخ های قطب شما
یخ های قطب شما - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2023
اشتراک
سرویس مطبوعاتی موسسه تحقیقاتی قطب شمال و قطب جنوب خبر داد که وسعت سطح یخ دریا در قطب جنوب به پایین‌ترین سطح در 44 سال گذشته رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی موسسه تحقیقاتی قطب شمال و قطب جنوب خبر داد که وسعت سطح یخ دریا در قطب جنوب به پایین ترین سطح از سال 1979 رسیده است.
در بیانیه سرویس مطبوعاتی موسسه تحقیقاتی قطب شمال و قطب جنوب آمده است: در پایان فوریه 2023 وسعت یخ دریای قطب جنوب حدود 1,8 میلیون کیلومتر مربع است.
این پایین ترین وسعت سطح یخ دریا از سال 1979، در طول دوره مشاهدات منظم از وضعیت یخ در قطب جنوب است.
همان طور که در این موسسه مشخص شده است، حداقل محتوای یخ در پایان فصل تابستان قطب جنوب که از دسامبر تا فوریه به طول می انجامد، برای دومین سال متوالی مشاهده می شود. در فوریه 2022 وسعت یخ دریای قطب جنوب 1,92 میلیون کیلومتر مربع بود.
در فصل تابستان 2022 تا 2023 حداقل محتوای یخ کل اقیانوس جنوبی در طول 7 سال گذشته نیز 2,23 میلیون کیلومتر مربع بود. در عین حال حداکثر محتوای یخ در زمستان قطب جنوب بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع بود که کمی بیشتر از میزان معمول 18 تا 19 میلیون کیلومتر مربع است. به این ترتیب در طول تابستان قطب جنوب حدود 18 میلیون کیلومتر مربع یخ دریا ذوب شد.
دانشمندان دلایل متعددی را برای چنین رکورد کم وسعت سطح یخ دریا شناسایی می کنند. یکی از دلایل اصلی، جریان دور قطب جنوب است که با نام جریان باد غربی اطراف اقیانوس جنوبی نیز شناخته می شود. با تغییر آب و هوا، بادهای غالب غربی جریان های بازگشت دایره ای را تقویت می کنند که جریان آب های گرم را به یخ های رانش تحریک می کند.
همچنین دانشمندان به تخریب توده یخ در بخش اقیانوس آرام قطب جنوب توجه دارند، جایی که گرمایش زیردریایی در امتداد کل ساحل توسط آتشفشان های زیر آب مشاهده می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала