گزارش و تحلیل

نتيجه مصالحه ایران و عربستان چه خواهد بود؟

© Photo / IRNAایران و عربستان سعودی
ایران و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2023
اشتراک
آنچه مشاهده می شود این است که رسانه های مخالف ملت ایران تلاش دارند اهمیت ملاقات اخیر وزرای خارجه ایران وعربستان سعودی را کمرنگ جلوه دهند در حالی که این ملاقات را می توان مهم ترین رویداد بین المللی دانست.
اهمیت این ملاقات حتی از سفر رئیس جمهوری فرانسه و رئیس کمسیون اتحادیه اروپا به چین بسیار مهم تر است.
چرا که سفر مکرون فقط برای نجات اقتصاد فرانسه و اتحادیه اروپا از ورشکستگی والتماس به چین برای نجات آنها به حساب می آید، اما با توجه به شرایط بین المللی و منطقه ای می توان تصور کرد که توافق ایران وعربستان سعودی یک تغییر اساسی در مسایل سیاسی واقتصادی و امنیتی و نظامی و... در جهان ایجاد خواهد کرد.
آمریکایی ها و اسرائیلی ها چند دهه است روی ایجاد اختلاف فیما بین ایران و اعراب سرمایه گذاری و فعالیت می کنند و طبیعتا می توان تصور کرد اولین ضربه این توافق به تلاش های آمریکا و اسرائیل در تفرقه انداختن میان کشورهای مسلمان به حساب می آید، مخصوصا که اسرائیلی ها بسیار امیدوار بودند بتوانند کاری کنند جنگ شیعه و سنی راه بیاندازند و در این جنگ مسلمانان را به جان هم بیاندازند.
همانگونه که دیگر در رسانه ها علنی شده طرفین توافق کرده اند توافق امنیتی 2001 را مبنای همکاری های امنیتی خود قرار دهند.
این بدین معنا است که دو طرف تضمین می کنند که اجازه هیچ فعالیتی که امنیت ملی طرف مقابل را تهدید می کند را در قلمروی خود ندهند واز هیچ فعالیتی که موجبات تهدید امنیت ملی طرف مقابل می شود حمایت نکنند.
این یعنی قطع همکاری عربستان سعودی با بسیاری از رسانه ها و مخالفین ایران و در مقابل توقف حمایت ایران از مخالفین عربستان سعودی چه رسانه ها چه فعالین.
همچنین دیگر بحث اینکه اسرائیل بتواند از حریم هوایی عربستان سعودی برای حمله به تاسیسات استراتژیک ایران استفاده کند به نوعی منتفی خواهد شد.
وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2023
به زودی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در ریاض و تهران بازگشایی می‌شود
همچنین پیش بینی می شود این همکاری ها موجب توقف جنگ یمن و جنگ در سوریه و اختلافات سیاسی در لبنان و عراق شود.
یعنی عملا به زودی احتمالا شاهد توافقی سیاسی فیما بین جناح های درگیر در یمن خواهیم بود.
مضاف بر همه اینها احتمالا ایران و عربستان سعودی برنامه ریزی خواهند کرد برای کمک به افغانستان با هم همکاری کنند، چرا که یکی از طرح های مهم اقتصادی که امروزه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و چین روی آن حساب باز کرده اند انتقال انرژی از خلیج فارس به چین است و این امر بدون ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان امکان پذیر نخواهد بود.
گو اینکه فعلا مسیر پاکستان باز است اما سرنگونی دولت عمران خان در پاکستان توسط آمریکایی ها این نگرانی را برای چین ایجاد کرده که نمی تواند روی پاکستان خیلی حساب باز کند و احتمال اینکه در آینده آمریکایی ها مثل ماجرای خط لوله نورد استریم مثلا خط لوله نفت ای که از پاکستان رد می شود را منفجر کنند بسیار زیاد است.
آمریکایی ها هم که در انجام این نوع اعمال تروریستی استاد هستند و بلد هستند که چگونه این کار را گردن دیگران بیاندازند.
همچنین می بینیم که پس از سالها برای اولین بار عربستان سعودی موضع بسیار تندی بر علیه اسرائیل به دلیل حمله به نمازگذاران فلسطینی گرفت.
امری که نشان می دهد از این پس عربستان پس از مصالحه با ایران تلاش خواهد کرد موقعیت سابق خود در میان کشورهای عربی در مقابله با اشغال فلسطین و حقانیت ملت فلسطین را به دست آورد، که البته احتمالا به دنبال طرح قبلی خود مبنی بر تثبیت دو دولت خواهند رفت.
همزمان هم می بینیم که بحث بازگشت روابط کشورهای عربی با سوریه شدت گرفته و سعودی ها تصمیم گرفته اند که بشار اسد را به اجلاس آتی کشورهای عربی در ریاض دعوت کنند.
بدیهی است که اگر مصالحه ایران و عربستان سعودی نبود موضع عربستان نسبت به سوریه چندان تغییری پیدا نمی کرد.
در باره لبنان هم که امید می رود ایران و عربستان سعودی همکاری کنند تا لبنان رئیس جمهوری و دولت جدیدی به خود ببیند و با حمایت اقتصادی و سیاسی ایران و عربستان سعودی لبنان بتواند از بحران اقتصادی خود خارج شود.
اینجا نباید فراموش کرد با توجه به اینکه در آبهای سرزمینی لبنان گاز کشف شده در صورتی که ایران و عربستان که تجربیات زیادی در زمینه استخراج گاز دارند به لبنان کمک کنند لبنان به یک کشور بسیار ثروتمند تبدیل خواهد شد وطبیعتا سرمایه گذاری در این زمینه بسیار سود آور خواهد بود.
البته اینجا باید اشاره کرد که قطری ها هم با هماهنگی ایران وارد میدان شده اند و در حال برنامه ریزی برای کمک به لبنان می باشند.
Встреча глав МИД Ирана и Саудовской Аравии Хосейн Амира Абдоллахиана и Фейсал бен Фархана Аль Сауд после восстановления дипотношений в Пекине - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2023
از سرگیری پروازها ی مسافری بین ایران و عربستان
طبق بر آوردها سوریه به چیزی حدود پنج هزار ملیارد دلار سرمایه گذاری جهت باز سازی زیر ساخت های خود نیاز دارد که خوب اینجا می توان توقع داشت همکاری های ایران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بتواند این نیاز را پوشش دهد.
ایران شرکت های مهندسی بزرگ و نیروهای خبره وتجربه بازسازی خوبی دارد و عرب ها سرمایه، با همراهی دو طرف می توان تصور کرد هم بحث بازسازی سوریه به سرعت پیش برود هم شرکت ها و سرمایه گذاران دو طرف سود خوبی برداشت کنند.
وقتی اینجا از سرمایه گذاری اقتصادی صحبت می کنیم شاید بد نباشد اشاره کنیم با توجه به حضور چین در این میان بسیاری از سرمایه گذاری ها به شکل پروژه هایی خواهند بود که برای ارتباط شرق آسیا به غرب و همچنین ارتباط جنوب به شمال انجام خواهد شد.
با توجه به اینکه ایران در مرکز این سرمایه گذاری ها قرار گرفته می توان تصور کرد که بخش اعظم این پروژه های اقتصادی در ایران انجام خواهد شد.
اصرار طرفین بر حمایت از وحدت اراضی کشورهای منطقه به این معنا است که فشارهای سیاسی بر ترکیه و آمریکا برای خروج از سوریه و عراق افزایش خواهد یافت و همچنین از این پس تلاش های ترکیه و اسرائیل برای اشغال استان سیونیک ارمنستان از طریق آذربایجان با مخالفت منطقه ای مواجه خواهد شد.
طرفین امروزه درباره ایجاد یک ائتلاف نظامی منطقه ای جهت تامین امنیت منطقه صحبت می کنند.
طرحی که چند سال پیش توسط دولت آقای روحانی به کشورهای منطقه پیشنهاد شد.
به این ترتیب و در صورتی که چنین ائتلاف نظامی ای تشکیل شود همه کشورهای منطقه این تضمین را خواهند داشت که امنیت آنها به صورت امنیت جمعی تامین شده و نه کشوری از خارج این ائتلاف می تواند به منافع آنها تعرض کند، چون این به معنای تعرض به همه کشورهای عضو این ائتلاف خواهد بود، و نه اعضای این ائتلاف به یکدیگر تعرض خواهند کرد.
به این شکل مساله دلواپسی برخی کشورهای عربی از احتمال حمله ایران به آنها رفع می شود وهمچنین دلواپسی ایران از احتمال حمله نظامی اینها به ایران نیز رفع می گردد.
در این راستا می توان حتی تصور کرد که همکاری های نظامی فیما بین کشورهای عضو به جایی برسد که ایران علوم توانمندی های نظامی خود را به این کشورها منتقل کند و این کشورها حتی در زمینه تولید مشترک تسلیحات نظامی و یا خرید تسلیحات نظامی از ایران با این کشور همکاری داشته باشد.
به این شکل دلواپسی آنها از پهباد ها و موشک های ایرانی نیز رفع می گردد و همچنین اینها می توانند تضمین داشته باشند که تسلیحاتی در اختیار دارند که مثل تسلیحات آمریکایی واروپایی بنجل نیستند و این تسلیحات می تواند تا حدی به تامین امنیت آنها کمک کند.
مضاف بر اینها وقتی بحث از همکاری های علمی فیما بین طرفین می شود میتوان تصور کرد که این همکاری ها به همکاری های مرتبط با انتقال فناوری از جمله فناوری صلح آمیز هسته ای هم کشیده شود و به این ترتیب در صورت وجود همکاری های علمی در این زمینه دلواپسی این کشورها از بابت برنامه هسته ای ایران هم رفع می گردد وخوب طبیعتا به تعداد کشورهای حامی توافق هسته ای افزوده خواهد شد و فشارها بر علیه ایالات متحده به انجام تعهدات خود در این توافق و رفع تحریم ها از بالاسر ملت ایران افزایش خواهد یافت.
با توجه به اینکه برخی کشورهای دیگر منطقه مثل مصر واردن و سودان و... روابط خود با ایران را به روابط ایران با عربستان سعودی گره زده اند پیش بینی می شود به زودی روابط این کشورها با ایران هم به حال عادی در بیاید و به نوعی مصالحه ایران و عربستان به کل منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا گسترش یابد، امری که به معنای ایجاد نوعی ساختار جدیدی منطقه ای به حساب می آید.
دلیل اینکه از این ساختار صحبت می کنیم این است که این توافق ها کشورهای منطقه را فقط به صورت سیاسی و نظامی به هم متصل نمی کند بلکه بنا است به صورت اقتصادی هم به هم وصل کند و اتصال اقتصادی این کشورها با هم به معنای ایجاد یک بلوک جدید قدرت بین المللی به حساب می آید مخصوصا که ایران امروزه عضو گروه شانگهای است و عربستان سعودی هم به عنوان عضو ناظر ورود کرده و بسیاری از کشورهای دیگر منطقه ای هم تلاش دارند عضو گروه شانگهای شوند.
توافق کشورهای منطقه به استفاده از ارزهای محلی واحتمالا ارز مشترک دیگری غیر از دلار و یورو به این معنا می باشد که از این پس تاثیر ایالات متحده بر تصمیم های سیاسی واقتصادی کشورهای منطقه کمتر خواهد شد و بالطبع تاثیر کشورهای عضو این بلوک بر اقتصاد و سیاست جهانی بیشتر خواهد گشت.
به این دلایل است که می توان گفت حضور وزرای خارجه ایران و عربستان در چین بسیار بسیار مهم تر از حضور رئیس جمهوری فرانسه و رئیس کمسیون اروپا در چین به حساب می آید.
دیدار حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان آل سعود وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی پس از احیای روابط دیپلماتیک دو کشور در پکن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2023
چندرسانه ای
اولین دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان پس از احیای روابط دیپلماتیک در پکن + تصاویر
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала