گزارش و تحلیل

توافق تهران و ریاض هندسه جدیدی از قدرت را در سیاست جهانی ترسیم خواهد کرد

© Photo / IRNAپیغامی که برخی انتظار داشتند فیما بین ایران و عربستان رد و بدل نشده
پیغامی که برخی انتظار داشتند فیما بین ایران و عربستان رد و بدل نشده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2023
اشتراک
کارشناسان روس و عربستان نظرات خود را درباره روند از سرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض به اشتراک گذاشتند.
به گزارش اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در جریان اولین دیدار رسمی خود پس از قطع روابط دیپلماتیک در سال 2016، توافقنامه مشترکی را در پکن امضا کردند.
از جمله نکات توافق تهران و ریاض، تاییدیه توافق حاصل شده در 10 مارس برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک بین دو کشور و آغاز مقدمات افتتاحیه نمایندگی های دیپلماتیک است. طرفین همچنین توافق کردند که دیدارها و سفرهای رسمی وهیئت های خصوصی را از سر بگیرند.
به گفته ولادیمیر ساژین، محقق ارشد مرکز مطالعات کشورهای خاورمیانه و نزدیک در موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، عادی سازی روابط دو کشور پیشرو ایران و عربستان سعودی تاثیر مثبتی بر توسعه آینده وضعیت نظامی - سیاسی منطقه و جهان خواهد داشت . توافقات پکن خطر انتقال جنگ سرد را کاهش می دهد، جنگی که چندین دهه بین تهران و ریاض در گرفته است و می توانست تبدیل به جنگ واقعی شود.
با توجه به اقدامات چین، عربستان سعودی و ایران، پیکربندی روابط در خاورمیانه به تدریج در حال تغییر است.
امکان حل مناقشه مسلحانه در یمن به واقعیت تبدیل شد. احیای روابط ریاض و تهران نیز می تواند پیامدهای جدی برای سوریه داشته باشد، جایی که این کشورها از طرف های مخالف در جنگ حمایت می کردند.
اما به گفته این کارشناس، توافق پکن نمی تواند همه منابع درگیری در منطقه را خنثی کند و در نهایت همه مسائل موثر بر تنش بین تهران و ریاض را حل نخواهد کرد : در آینده نزدیک، نباید انتظار یک دوران دوستی صمیمانه و برادرانه بین عربستان سعودی و ایران را داشت. اختلافات ایدئولوژیک و سیاسی آنها به دوران انقلاب اسلامی ایران برمی گردد.
سعودی ها همچنان نگران نظامی شدن ایران و متحدان نیابتی ایران در کشورهای عربی خواهند بود . ایران به نوبه خود این کار را خواهد کرد، مراقب تمام فعالیت های عربستان سعودی در منطقه خواهد بود.
به گفته ساژین، با وجود گرم شدن روابط بین برخی از بازیگران اصلی خاورمیانه، هنوز خیلی زود است که در مورد اخراج کامل آمریکا از منطقه صحبت کنیم: باید اعتراف کرد که آمریکا همچنان یک بازیگر نظامی تأثیرگذار در منطقه باقی می ماند.
اکنون بیش از 50 هزار سرباز آمریکایی با سلاح های مدرن و رزمی تجهیزات در پایگاه های نظامی در سوریه، اردن، عربستان سعودی، عراق، کویت، بحرین، قطر، امارات، عمان وجود دارد. البته آمریکایی ها روز به روز در حال از دست دادن اقتدار سیاسی خود هستند، اما از مولفه نظامی حضور آنها در منطقه نمی توان چشم پوشی کرد.
همچنین رئیس مرکز تحقیقات "الکرن العربی" در ریاض، سعد بن عمر به اسپوتنیک پیرامون این خبر اظهار نظر کرد که مذاکرات وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن آغاز شد و همچنین چند موافقتنامه توسط وزرای دو کشور به امضا رسید:
این توافقات پیشرفت چشمگیری در خاورمیانه را نشان می دهد و تنها دیدار وزرای عربستان و ایران در چین، این پیشرفت را تکمیل می کند. در واقع، اولین نتایج عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی از قبل قابل مشاهده است.
این احتمال وجود دارد که بسیاری از گروه های مسلحی که به کشورهای عربی آسیب می رسانند و ازطرف بازیگران ثالث ازآنها حمایت می شود منهدم می شوند.
توافقات ایران و عربستان بر کشورهای دیگر، در درجه اول برسوریه، عراق و یمن تاثیرگذار خواهد بود. آنها به ناچار به دنبال محیط ایمن تر و ثبات اقتصادی بیشتری درمنطقه خاورمیانه خواهند رفت. تنها چیزی که می تواند این دنیا را تضعیف کند، اقدامات اسرائیل است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала