دستور کار سفر لاوروف به آنکارا

© Photo / DHASengey Lavrov - Mevlüt Çavuşoğlu
Sengey Lavrov - Mevlüt Çavuşoğlu - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2023
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در روزهای 6 و 7 آوریل به ترکیه سفر خواهد کرد و در جریان آن وزیر با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود در مورد طیف گسترده ای از موضوعات از جمله وضعیت منطقه، روابط دوجانبه در تجارت، انرژی و گردشگری گفتگو خواهد کرد.
ببه گزارش اسپوتنیک بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع دیپلماتیک ترکیه، در پی مذاکرات در آنکارا، وزیران نشست خبری مشترکی برگزار خواهند کرد. همانطور که انتظار می رود، موضوعات اصلی در دستور کار مذاکرات آتی عبارتند از:
نیروگاه اتمی آکویو و سفر پوتین به ترکیه
همانطور که مشخص است، ساخت نیروگاه هسته ای آکویو، یکی از بزرگترین پروژه های همکاری استراتژیک روسیه و ترکیه، در حال حاضر در مرسین در حال انجام است. پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که در 27 آوریل نیروگاه هسته ای آکویو سوخت هسته ای دریافت می کند و از آن لحظه این تاسیسات به صورت قانونی هسته ای خواهد شد. پروژه ساخت و ساز NPP Akkuyu با موفقیت در حال اجرا است. این احتمال وجود دارد که آقای پوتین در 7 آوریل به مراسم بیاید. اردوغان گفت: شاید با هم به صورت آنلاین در این مراسم شرکت کنیم. همانطور که پیش بینی می شد، در سفر لاوروف، طرفین درباره جزئیات مراسم آتی صحبت خواهند کرد که بر اساس آن درباره سفر پوتین به ترکیه تصمیم گیری خواهد شد.
مذاکرات در مورد مسائل سوریه
مسکو در روزهای 3 و 4 آوریل میزبان نشستی درباره سوریه در سطح معاونان وزیران خارجه ترکیه، روسیه، سوریه و ایران بود. به گفته منابع دیپلماتیک ترکیه، هیئت ها بر سر موضوع ادامه رایزنی ها به توافق رسیدند. پیش بینی می شود به زودی نشست وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در این قالب مذاکرات و پس از آن نشست سران کشورها برگزار شود. در مذاکرات آتی لاوروف و چاووش اوغلو، روند مذاکرات سوریه و خواسته های طرفین نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سیاست امنیتی منطقه ای و کریدور غلات
در 18 مارس، روسیه تمدید "معامله غلات" را به مدت 60 روز تصویب کرد. همانطور که انتظار می رود، لاوروف و چاووش اوغلو در مورد تعامل طرفین در این زمینه گفتگو خواهند کرد. طرف ترک همچنین اقداماتی را که می توان برای از سرگیری روند مذاکرات با اوکراین انجام داد، در دستور کار قرار خواهد داد. همچنین در این گفت وگو ممکن است مسائل امنیتی منطقه ای مانند همکاری روسیه و ترکیه در سوریه، درگیری آذربایجان و ارمنستان و وضعیت لیبی مورد بررسی قرار گیرد.
همکاری های دوجانبه در زمینه گردشگری
همانطور که انتظار می رود، امسال تعداد پروازهای خطوط هوایی روسیه و ترکیه به ترکیه بین 40 تا 60 درصد افزایش خواهد یافت. در فصل تابستان آینده - از ژوئن تا آگوست، خطوط هوایی بین روسیه و ترکیه 1150-1200 پرواز در هفته انجام خواهند داد. دیمیتری گورین، معاون انجمن صنعت گردشگری روسیه تاکید کرد که در سال 2023 حدود 7 میلیون گردشگر روسی از ترکیه بازدید خواهند کرد. در همین حال، در این زمینه یکسری مسائل مشکل زا وجود دارد که باید حل شود، اول از همه صحبت از امکان استفاده از سیستم پرداخت با کارت بانکی "میر" توسط گردشگران روسی در ترکیه است.
پیش بینی می شود در دیدار دو وزیر گام های مشخصی که باید برای رفع مشکلات این موضوع برداشته شود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала