حکم روزه‌ی فضانوردان در ایام ماه مبارک رمضان

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر ادامه استخدام فضانوردان جدید در امریکا
ادامه استخدام فضانوردان  جدید در امریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2023
اشتراک
با توجه به اینکه یک فضانورد اماراتی به فضا رفته است، حکم روزه‌ی او در این ماه به مسئله تبدیل شده است.
به گزارش اسپوتنیک، سلطان النیادی، یک فضانورد اماراتی است که با تیم مأموریت کرو-۶ به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت و سوار بر فضاپیمای اسپیس ایکس شد تا در طولانی‌ترین مأموریت فضایی تاریخ عرب که به مدت شش ماه است، شرکت کند.سلطان النیادی از میان چهار هزار نامزد انتخاب شد و دوره پنج‌ ساله آموزش برای حضور در ایستگاه فضایی را در روسیه، آلمان و آمریکا به پایان رساند. او پس از گذراندن ۲۰ ماه آموزش در مرکز فضایی جانسون، موفق شد نشان فضانوردی ناسا را دریافت کند. او حدود یک هزار و ۴۰۰ ساعت هم برای تمرین‌های آماده‌سازی فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی فضایی و آموزش بقا در مواقع فرود اضطراری صرف کرد.
از آنجا که فضانوردان در یک روز معمولی ۲۴ ساعته زمین، ۱۶ بار طلوع خورشید و ۱۶ بار غروب آفتاب را تماشا می‌کنند سوالاتی در مورد زمان‌بندی روزه و نماز فضانورد مطرح شد. یکی از سوالاتی که مطرح شد این بودکه آیا یک فضانورد مسلمان در ایستگاه فضایی خود هر ۹۰ دقیقه یک بار پنج وعده نماز خواهد خواند؟ آیا فضانورد هر ۴۵ دقیقه روزه خواهد گرفت؟ با توجه به اینکه زمان سپیده دم و افطار بسیار کم است به مدت ۴۵ دقیقه است؛ آیا امکان و شرایط روزه گرفتن را دارد؟
فضانورد چگونه با حرکت مداوم ایستگاه و سرعت بالا می‌تواند این ساعات را تعیین کند، چرا که زمین در مقابل او در نوسان است، گاهی بالای او، گاهی زیر یا در اطراف اوست.پاسخ به این پرسش‌ها در نشریه‌ای که از سوی اداره امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه دبی صادر شده بود، گنجانده شد. زمانی که نخستین فضانورد اماراتی هزاع المنصوری در اولین مأموریتش در سپتامبر ۲۰۱۹، به فضا رفته بود. بر اساس تخمین‌ها این سؤال پیش آمده که آیا سلطان النیادی روزه خواهد گرفت یا به این دلیل که مسافر است، روزه نخواهد گرفت؟ النیادی در اظهارات قبلی گفته بود: "در مورد من می‌توان به عنوان مسافر استناد کرد و مسافر حق دارد روزه نگیرد. روزه اجباری نیست؛ مانند کسی که احساس کند سلامتی‌اش در خطر است."
وی با تأکید بر اینکه روزه گرفتن در طول مأموریتش در فضا چالشی از نوع دیگری خواهد بود، قصد خود برای روزه گرفتن را تأیید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала