واکنش مسکو به پیوستن فنلاند به ناتو

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت امور خارجه روسیه
وزارت امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2023
اشتراک
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، هلسینکی سرانجام با پیوستن به اتحاد آتلانتیک شمالی، هویت و استقلال خود را از دست داد. این اقدام در روابط مسکو و هلسینکی تاثیرگذار خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، در پی اعلام رسمی پیوستن فنلاند به ناتو، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای به این اقدام و تصمیم واکنش نشان داد.
در این بیانیه آمده است:" فنلاند با پیوستن به ناتو در نهایت از هویت خود و هرگونه استقلالی که برای دهه ها آن را در امور بین المللی متمایز کرده است، دست کشید. سیاست عدم تعهد نظامی که توسط هلسینکی دنبال می‌شود، مدت‌ها در خدمت منافع ملی فنلاند بوده و یکی از عوامل مهم برای تضمین اعتماد در منطقه دریای بالتیک و در کل قاره اروپا بوده است. فنلاند به یکی از کشورهای کوچک و غیر تعیین کننده در این ائتلاف تبدیل شده که حق داشتن موضع و صدای خود در امور بین المللی را از دست داده است".

وزارت خارجه روسیه با تاکید بر آن که این "گام شتابزده" مقامات فنلاند بدون توجه به افکار عمومی با سازماندهی یک همه پرسی و تجزیه و تحلیل کامل از پیامدهای عضویت در ناتو، توسط تاریخ مورد قضاوت قرار خواهد گرفت، اضافه کرد:" پیوستن فنلاند به ناتو نمی تواند تأثیر منفی بر روابط دوجانبه روسیه و فنلاند نگذارد".

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه با اشاره به تهدیدات این تصمیم برای امنیت روسیه، خاطرنشان می شود:" پس از پیوستن فنلاند به ناتو و افزایش خط تماس پیمان آتلانتیک شمالی با مرزهای روسیه، وضعیت در شمال اروپا به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد و مسکو مجبور خواهد شد اقدامات تلافی جویانه نظامی-فنی و سایر اقدامات تلافی جویانه را برای از بین بردن تهدیدات علیه خود انجام دهد".
وزارت خارجه روسیه تاکید می کند:" اقدامات مشخص در ساخت و ساز دفاعی در مرزهای شمال غربی روسیه به شرایط خاص برای ادغام این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی از جمله استقرار زیرساخت های نظامی ناتو و سیستم های تسلیحاتی ضربتی در خاک آن، بستگی دارد".
فنلاند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2023
فنلاند رسما عضو ناتو شد
گفتنی است، فنلاند و سوئد، با توجه به رویدادهای اوکراین در ماه مه سال گذشته، درخواست های خود را برای پیوستن به این ائتلاف به دبیرکل ناتو ارسال کردند. در ابتدا، ترکیه روند بررسی این درخواست ها را مسدود کرد، اما پیشتر در 29 ژوئن، ترکیه، سوئد و فنلاند یک یادداشت امنیتی امضا کردند که تمام نگرانی های آنکارا را در نظر می گرفت. کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ترکیه در 23 مارس تصویب پروتکل عضویت فنلاند در ناتو را مورد بررسی قرار داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала