گزارش و تحلیل

توسلی: روابط ایران و عربستان باید با رعایت ملاحظات دو کشور باشد

© Photo / IRNAایران و عربستان سعودی
ایران و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2023
اشتراک
از سال ۱۳۹۴ تاکنون روابط عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در فضای تنش آلود و قطع روابط دیپلماتیک به سر میبرد اما اخیراً عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در کشور چین پس از گفتگو های طولانی در عراق و عمان به توافق بازگشایی سفارتخانه ها دست یافتند.
دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در یک‌ گفتگوی تلفنی با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی از سیر مثبت مناسبات فیمابین ابراز خرسندی کرد و عزم جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه سیاست همسایگی مورد تاکید قرار داد.
دو طرف در این گفتگوی تلفنی آخرین وضعیت توافق فیمابین و نشست وزرای خارجه دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
وزیر خارجه عربستان ضمن تاکید بر لزوم ارتباط و دیدار مستمر مسئولان و مقامات دو کشور ، روند جاری اقدامات دو کشور را مثبت و رضایت بخش خواند.
در این گفتگوی تلفنی طرفین توافق کردند طی روزهای آتی با یکدیگر دیدار نمایند.
آقای دکتر فتح الله توسلی نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و دیپلمات سابقه جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
چه بخواهیم و چه نخواهیم عربستان سعودی کشوری مهم در منطقه است، اولین تولید کننده نفت در منطقه، عربستان سعودی بوده و مهمترین ذخایر نفتی دنیا در این منطقه را دارد و به دلیل ارز حاصل از صادرات نفت نقش آفرینی جدی در اقتصاد جهانی دارد از سوی دیگر کشوری است که در حاشیه خلیج فارس مهمترین همسایه ما محسوب می‌شود و در عرصه جهان اسلام نیز تاثیر غیر قابل انکاری دارد.
رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2023
رئیس جمهور ایران دعوت ملک سلمان برای سفر به ریاض را پذیرفت
وی تاکید کرد:
عربستان سعودی مهد تولد اسلام است، مکه، مدینه و اماکن مذهبی ما در این کشور قرار دارد و مراسم حج در عربستان سعودی برگزار می شود و ابعاد مختلفی از جمله اقتصادی دارد، زمانی که چند میلیون زائر در موسم حج عمره و تمتع در مکه و مدینه حضور پیدا می‌کنند برای عربستان سعودی ارز آوری دارند.
ازطرف دیگر در بحث تنش زدایی و کاهش و مشکلاتی که با دیگر کشورها داریم میتواند از طریق عربستان انجام شود درست است که عربستان سعودی نقش مخربی در یمن، بحرین و عراق داشت اما به هر شکل نتیجه این سیاست ها باعث شده تا عربستان سعودی متوجه شود که این کشور باید بخشی از سیاست‌ های خود در منطقه را تغییر دهد، این تغییر سیاست ها قطعاً کمک می کند تا روابط دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برقرار شود البته که این روابط باید با رعایت ملاحظات هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران همچنین بیان کرد:
از سوی دیگر تنها رژیمی که از نبود روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی سود میبرد رژیم صهیونیستی است هرچقدر که کشورهای مسلمان به یکدیگر نزدیک شوند برای رژیم صهیونیستی ناراحت کننده تر است ما باید کاری که به ضرر رژیم صهیونیستی است انجام دهیم و نزدیکی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی قطعاً به ضرر این رژیم است.
البته که نباید نقش عربستان سعودی در بقیه کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم فراموش کرد عربستان در بحرین، قطر، عمان و امارات تاثیر دارد و خلیج فارس نیز نقطه استراتژیک ما است اگر کشور ها ببینند رابطه ما با عربستان سعودی خوب شده روابط ما با آن کشور ها نیز ترمیم و بهبود، حتی در مواردی ارتقا می یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала