روسیه رئیس شورای امنیت سازمان ملل شد

© AP Photo / Mary Altafferسازمان ملل
سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2023
اشتراک
از اول آوریل، روسیه به مدت یک ماه رئیس شورای امنیت سازمان ملل می شود، یکی از موضوعات کلیدی مورد بحث در این زمان "چندجانبه گرایی مؤثر"، خطرات در صادرات تسلیحات و حل و فصل خاورمیانه خواهد بود. انتظار می رود سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی سلسله جلساتی ریاست شورای امنیت را بر عهده خواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل پیشتر گفته بود، هیچ نشست رسمی شورای امنیت درباره اوکراین برای ماه آوریل برنامه ریزی نشده است. با این حال، این احتمال وجود دارد که در هرحال جلساتی در مورد مسائل اوکراین برگزار شود.
انتظار می رود حدود 6 آوریل، نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل در مورد تخلیه کودکان از منطقه عملیات نظامی ویژه بحث و گفتگو کند. مسکو قصد دارد شرکت کنندگان در نشست را در مورد اقداماتی که برای محافظت از کودکان زیر سن قانونی در برابر گلوله باران اوکراین، جلوگیری از سایر جنایات علیه کودکان و اسکان دادن آنها در مناطق امن انجام می دهد، مطلع کند.
قرار است نشست شورای امنیت در 10 آوریل به موضوع خطرات ناشی از نقض توافقنامه ها در مورد تنظیم صادرات محصولات نظامی اختصاص یابد. به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روسیه در شرایط کنونی تجزیه و تحلیل پیامدهای عدم پایبندی به تعهدات قراردادی برای به اصطلاح مصرف کننده نهایی در تجهیزات نظامی را ضروری می داند. مسکو همچنین در مورد راه های مقابله با چنین اقدامات مخرب صحبت خواهد کرد.
Саммит государств – членов Совета Безопасности ООН  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2023
نماینده بلاروس در سازمان ملل از ایالات متحده خواست تا تسلیحات هسته ای خود را از اروپا و ترکیه برچیند
انتظار می رود لاوروف اواخر ماه جاری وارد نیویورک شود. با توجه به شرایط متشنج بین المللی فعلی و بحران در روابط روسیه و آمریکا، هنوز مشخص نیست که وضعیت با صدور روادید آمریکا برای وزیر خارجه روسیه و هیئت همراه وی چگونه پیش خواهد رفت. آخرین باری که وی از مقر سازمان ملل بازدید کرد (در سپتامبر 2022 در هفته سطح عالی نشست مجمع عمومی)، هیئت در آخرین لحظه ویزا دریافت کرد.
نبنزیا اخیرا تاکید کرده است که صدور ویزا به عهده آمریکاست و آنها باید این کار را انجام دهند.
قرار است لاوروف در 25 آوریل در نشست شورای امنیت در سطح وزیران با موضوع حل و فصل خاورمیانه ریاست کند. وزیر خارجه همچنین در 24 آوریل ریاست جلسه شورای امنیت با موضوع "چندجانبه گرایی موثر از طریق دفاع از اصول منشور ملل متحد" را بر عهده خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که روسیه در این نشست به مسئله شکل گیری نظم نوین جهانی بپردازد.
وزارت خارجه روسیه در آستانه آغاز ریاست روسیه، متن دکترین جدید سیاست خارجی روسیه را منتشر کرد. این سند می گوید که بشریت در حال گذراندن دوره تغییرات انقلابی است و "شکل گیری جهانی عادلانه تر و چند قطبی ادامه دارد." در عین حال در آن اشاره شده، "الگوی عدم تعادل توسعه جهانی، که برای قرن‌ها رشد اقتصادی بیش از حد قدرت‌های استعماری را با تصاحب منابع سرزمین‌ها و دولت‌های وابسته در آسیا، آفریقا و نیمکره غربی تضمین کرد، به طور غیرقابل برگشتی به گذشته تبدیل می شود." همانطور که در این سند آمده است، تغییرات در حال انجام با مخالفت تعدادی از دولت ها روبرو می شود که به تفکر بر اساس منطق سلطه جهانی و استعمار نو عادت کرده اندآنها از شناخت واقعیت های جهان چند قطبی و حصول توافق درباره پارامترها و اصول نظم جهانی بر این اساس خودداری می کنند.
شورای امنیت یک ساختار دائمی سازمان ملل است که مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی به عهده آن است. اکنون 15 کشور در شورای امنیت حضور دارند: پنج عضو دائم - روسیه، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه که حق وتو دارند و 10 کشور عضو موقت. ده عضو موقت برای دو سال انتخاب می شوند و سپس تغییر می کنند. هر ماه ریاست شورای امنیت از کشوری به کشور دیگر منتقل می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала