تحکیم روابط روسیه با ایران و کشورهای خاور میانه در "دکترین جدید" سیاست خارجی روسیه

مسکو
مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2023
اشتراک
در "دکترین جدید" سیاست خارجی روسیه مطرح شده است که روسیه قصد دارد توسعه همکاری با ایران، ترکیه، عربستان سعودی، مصر و همچنین حمایت از سوریه را در اولویت قرار دهد.
به گزارش اسپوتنیک، در" دکترین جديد " سياست خارجی روسيه که روز جمعه به تصويب ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه رسید، آمده است: روسیه قصد دارد توسعه همکاری با ایران، ترکیه، عربستان سعودی، مصر و همچنین حمایت از سوریه را در اولویت قرار دهد.
در این دکترین آمده است: فدراسیون روسیه در نظر دارد به اولویت ها در خصوص موارد ذیل توجه کند: توسعه همکاری های جامع و قابل اعتماد با جمهوری اسلامی ایران، حمایت همه جانبه از جمهوری عربی سوریه و همچنین تعمیق مشارکت چند وجهی سودمند متقابل با جمهوری ترکیه، پادشاهی عربستان سعودی، جمهوری عربی مصر و دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی با در نظر گرفتن درجه حاکمیت آنها و سازنده بودن سیاست آنها در در مورد فدراسیون روسیه.
در این دکترین تاکید می شود که دولت های تمدنی اسلامی در مسائل تأمین امنیت، ثبات، حل مشکلات اقتصادی در سطوح جهانی و منطقه ای، شرکای محبوب تر و قابل اعتمادتری برای روسیه محسوب می شوند که در برابر آن، در واقعیت های یک جهان چند قطبی، چشم انداز گسترده ای برای تبدیل شدن به یک مرکز مستقل توسعه جهانی در حال گشایش است.
مسکو به شکل‌گیری "معماری جامع پایدار امنیت و همکاری منطقه‌ای مبتنی بر تجمیع پتانسیل‌های همه دولت‌ها و انجمن‌های بین‌دولتی مناطق" در خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله اتحادیه کشورهای عربی و شورای همکاری برای کشورهای عربی خلیج فارس توجه خواهد کرد.
طرف روسی در نظر دارد به منظور اجرای پیشنهادات فدراسیون روسیه برای تامین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس با همه طرف های ذینفع همکاری فعال داشته باشد. مسکو اجرای این ابتکار را "گامی مهم در جهت عادی سازی پایدار و همه جانبه اوضاع در منطقه خاورمیانه" می داند.
این متن خاطرنشان می‌کند که فدراسیون روسیه به دنبال ترویج گفت‌وگوی بین مذهبی و بین فرهنگی و همچنین ترویج تحکیم تلاش‌ها برای حفاظت از ارزش‌های سنتی و مبارزه با اسلام‌هراسی است. مسکو به رفع تناقضات بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و همسایگان آنها توجه خواهد کرد و همچنین به حل مناقشات در خاورمیانه، شمال آفریقا، جنوب و جنوب شرق آسیا کمک خواهد کرد. علاوه بر این، فدراسیون روسیه لزوم استفاده از ظرفیت های اقتصادی کشورهای منطقه را "به منظور شکل گیری مشارکت بزرگ اوراسیا" می بیند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала