گزارش و تحلیل

در آمریکا از آینده ای که روسیه و چین برایشان تدارک دیده اند ترسیدند

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر حجم مبادلات تجاری روسیه و چین رکورد زد
حجم مبادلات تجاری روسیه و چین رکورد زد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2023
اشتراک
واشنگتن تایمز: روسیه و چین مصمم اند نظم جهانی جدیدی را بدون جایی برای آمریکا بسازند.
اسپوتنیک- واشنگتن تایمز: باراک اوباما زمانی به آمریکایی ها وعده "امید به تغییر" داد. پرزیدنت بایدن این شانس را دارد که با تسریع ظهور "نظم نوین جهانی" در کره زمین از او پیشی بگیرد. این همان چیزی است که ناظران بین المللی آن را بلوک قدرت رو به رشد می نامند که تلاش می کند به تسلط بر جهان دست یابد. این بلوک اصلا ساخت آمریکا نیست بلکه بدست چین و روسیه تولید شده است. و اگر این دو به قصد خود برسند، آمریکا نه تنها سر میز نخواهد نشست، بلکه حتی در انتهای آن هم کرسی نخواهد داشت.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2023
پوتین "دکترین جدید" سیاست خارجی روسیه را تصویب کرد
چندی پیش، شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین، برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دو روز در مسکو گذراند. گفته می شود که رهبران این دو بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور جهان، یک اتحاد آسیامحوررا ایجاد کرده اند که برای جایگزینی غرب به عنوان مرکز ثقل جهان طراحی شده است. به گزارش رسانه ها، شی جین پینگ هنگام ترک کرملین به همتای روسی خود گفت: "اکنون تغییراتی در جریان اند که صد سال اخیر شاهد آن نبوده ایم. وقتی با هم باشیم، آنگاه این تغییرات را با هم به پیش خواهیم برد".
ما عواقب "این تغییرات" را مشاهده خواهیم کرد، اما دلایل آن واضح است. عقب نشینی بی رویه ایالات متحده از افغانستان در سال 2021، نتیجه سیاست خارجی شکست خورده بایدن بود. این کار به پوتین سیگنال واضحی از افول آمریکا داد. عدم قاطعیت بایدن در مقابله با چین ممکن است شی جین پینگ را نسبت به ضعف رئیس جمهور آمریکا متقاعد کرد. رهبری که از مسئولیت اجرای عدالت برای شهروندانش یا حتی تامین امنیت مرزهای کشورش می ترسد، به وضوح توانایی رهبری را ندارد. منتقدان بایدن حتی گمان می‌کنند که نابینایی عمدی او نسبت به قضیه "ویروس ووهان" با یوان چین خریداری شده است که گفته می‌شود خانواده او را ثروتمندتر کرده است.
زمانی ثبات دلار آمریکا، آن را به ارز ذخیره جهان تبدیل کرد. اما اشتباهات بایدن این ثبات تاریخی را منفجر کرده و چین در اینجا هم جای ایالات متحده را اشغال کرد. نزدیکی رو به رشد روسیه و چین باعث شده است مسکو تا 17 درصد از ذخایر ارزی خود را به یوان تبدیل کرده است.
شی در دسامبر سال گذشته عربستان سعودی را با یک معامله برد-برد نفت و فناوری، مجذوب کرد. چین همچنین در عادی سازی اخیر روابط میان عربستان سعودی و ایران میانجیگری کرد. این اقدام نویدبخش کاهش تنش در خاورمیانه است. شی جین پینگ در جناح های اروپا همکار می کند. این هفته وی میزبان پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا برای گفتگو در مورد روابط اقتصادی و جستجوی راه حلی برای درگیری اوکراین است.
پوتین و رهبر چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2023
رسانه: کاخ سفید نمی داند با روسیه و چین چکار کند
چندی پیش مرکز PewResearch نظرسنجی از جوانان 18 تا 29 ساله در بریتانیا، فرانسه و آلمان انجام داده است. نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است: اکثر پاسخ دهندگان عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را "دارای سازماندهی ضعیف" ارزیابی کردند. آنها معتقدند که در جهان "ایالات متحده به عنوان "پلیس جهان" شناخته می شود و مداخلات خارجی متعدد آن، صرفاً در جهت منافع ایالات متحده انجام می شود". و این امر، به گفته جوانان اروپایی "بسیاری از متحدان غربی آمریکا را ناامید می کند".
اگرچه این نظرسنجی تنها یک ایده کلی را ارائه می دهد، اما نشان دهنده نارضایتی جوانان غربی از اقدامات آمریکا در عرصه جهانی است. و این امر انگیزه ای به جستجوی رهبران جدید می دهد. در حالی که پرزیدنت بایدن در حال شک و تردید است، چین و روسیه مصمم به ایجاد یک "نظم جهانی جدید" هستند که متأسفانه در آن جایی برای آمریکا وجود ندارد.
سرمقاله واشنگتن تایمز
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала