دادگاه بین‌المللی سازمان ملل، مسدود کردن بخشی از دارایی‌های ایران را غیرقانونی تشخیص داد

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان ملل: تعداد آوارگان در جهان هر روز 43 هزار نفر افزایش می یابد
سازمان ملل: تعداد آوارگان در جهان هر روز 43 هزار نفر افزایش می یابد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2023
اشتراک
دیوان بین المللی دادگستری رای خود را در پرونده جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا صادر کرد.
به گزارش اسپوتنیک، دیوان بین المللی دادگستری، ارگان قضایی اصلی سازمان ملل متحد، رأی خود را در مورد ماهیت پرونده مربوط به برخی دارایی های ایران (جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا) در 30 مارس 2023 صادر کرد.
دیوان بین المللی دادگستری در لاهه می گوید آمریکا با مسدود کردن برخی از دارایی های ایران قوانین بین المللی را نقض کرده است.
پس از آنکه تهران مدعی شد آمریکا با مسدود کردن برخی از دارایی های ایران، از جمله بیش از 2 میلیارد دلار از حساب های بانکی دولتی، معاهده دوستی 1995 را نقض کرده است، در حکمی در روز پنجشنبه، از واشنگتن غرامت خواست.
بر اساس این بیانیه، کل مبلغ غرامت مشمول مذاکرات خواهد بود و در صورت عدم حصول توافق ممکن است به پرونده دیگری در لاهه منجر شود.
آمریکا و ایران در سال 2016، در دادگاه بین‌المللی بر سر تحریم‌ها با هم درگیر شدند. دادگاه عالی ایالات متحده حکم داد که پولی که در بانک مرکزی این کشور نگهداری می‌شود می‌تواند برای غرامت قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 در یک پایگاه نظامی آمریکا در لبنان که گمان می‌رود با ایران مرتبط است، استفاده شود.
بیش از 300 نفر از جمله 241 آمریکایی در بمب گذاری سال 1983 کشته شدند. در حالی که ایران مدت‌ها دخالت در این موضوع را رد کرده است، یک قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده تهران را در سال 2003 مسئول تشخیص داد.
تهران در همان سال این پرونده را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع داد و مدعی شد که تلاشی برای بی‌ثبات کردن دولت ایران بوده است.
این وجوه با سود انباشته بیش از 2 میلیارد دلار است که متعلق به تهران است اما در حساب سیتی بانک در نیویورک نگهداری می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала