گزارش و تحلیل

تلاش اسرائیل و آمریکا برای برهم زدن روند صلح در خاورمیانه

© AP Photo / Ebrahim Noroozi ایران - اسرائیل؛ یک رویارویی خطرناک
 ایران - اسرائیل؛ یک رویارویی خطرناک  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2023
اشتراک
پس از اعلام تصمیم ایران و عربستان سعودی برای مصالحه و بازگشت روابط دیپلماتیک به نظر می رسد آمریکا و اسرائیل دچار یک شوک روانی بسیار بزرگ شده اند.
تا همین چند صباح پیش آمریکایی ها تلاش داشتند عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه را وارد ائتلاف بر علیه ایران کنند.
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا چند روز قبل از اعلام این توافق (14 اسفند) به اسرائیل و منطقه سفر کرد و اعلام کرد که به دنبال ایجاد ائتلاف میان متحدان آمریکا در منطقه است.
طبق اظهار نظر محافل دیپلماتیک هم مصر و هم اردن که با اسرائیل معاهده صلح هم امضا کرده اند به طرف آمریکایی اعلام کردند که حاضر به مشارکت در هیچ ائتلافی که بر علیه ایران باشد نیستند.
همچنین دیگر کشورهای عربی منطقه در چندین اجلاس اعلام کرده بودند که به هیچ وجه حاضر نیستند در هیچ ائتلافی که اسرائیل در آن حضور داشته باشد، شرکت کنند چون هنوز شرایط داخلی شان اجازه چنین حرکتی را نمی دهد.
در این شرایط به یکباره به نظر می رسد اعلام توافق ایران و عربستان در پکن سقف را روی سر همه خراب کرد.
تل آویو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2023
گزارش و تحلیل
آیا پایان اسرائیل فرا رسیده؟
اگر آنگونه که آمریکایی ها بعدها اظهار داشتند، آنها در جریان این توافق بودند قطعا چند روز قبل از آن وزیر دفاعشان به منطقه سفر نمی کرد.
به نظر می رسد این ماجرا هم برای آمریکایی ها و هم برای اسرائیلی ها یک شوک بود که آنها را در بهت و حیرت برد و چند دور دور خود چرخیدند تا ببینند چه شده و چه باید بکنند.
همزمان هم به یکباره بحث مصالحه سوریه با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و همچنین مصالحه سوریه با ترکیه مطرح شد.
اجلاسی قرار است روز دوشنبه در مسکو میان ایران، روسیه، ترکیه و سوریه برگزار شود که بسیاری پیش بینی می کنند موجبات ایجاد صلح در منطقه شمال سوریه را فراهم کند و موجب آن شود که ترکیه نیروهای خود را از آن منطقه خارج کند و منطقه را تحویل ارتش سوریه دهد.
در صورت وقوع چنین اتفاقی قطعا فشارها بر نیروهای اشغالگر آمریکایی در آن منطقه افزایش پیدا خواهد کرد تا اشغال آن مناطق و سرقت نفت سوریه را متوقف کنند.
بدیهی است اگر منطقه با آرامش مواجه شود دیگر حضور آمریکایی ها بی معنی خواهد بود و مجبور هستند بساط شان را جمع کنند و بروند.
همچنین تلاش چند دهه ای اسرائیل برای تغییر دشمن اصلی مردم منطقه و تبدیل ایران به دشمن اصلی عربها به جای اسرائیل همه اش به هم می خورد و دوباره اسرائیل به دشمن اول کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد.
عملکرد راست افراطی در اسرائیل هم موجب آن شده که امروزه نه فقط کشورهای عرب منطقه مجبور باشند، به ظاهر هم که شده، حمایت خود از ملت فلسطین را افزایش دهند بلکه بسیاری کشورهای غربی هم دیگر نمی توانند از عملکرد دیکتاتور مابانه نتانیاهو و راست افراطی دفاع کنند.
بایدن و نخست وزیر اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2023
دعوای لفظی بایدن و نخست وزیر اسرائیل
در اولین اقدام آمریکایی ها تلاش کردند با ایجاد بحران در شمال شرق سوریه و درگیری با ایرانی ها، مثلا بگویند ما هم هستیم، اما واکنش ایران و متحدان ایران به گونه ای بود که آمریکایی ها پیش بینی آن را نمی کردند و متوجه شدند که اگر بخواهند مقداری پای خود را از گلیم شان درازتر کنند ممکن است پایشان در آنجا قطع شود.
به هر حال نباید فراموش کرد که ده ها هزار نیروی تشنه به خون آمریکایی ها حدود 900 سرباز آمریکایی در آن منطقه را محاصره کرده اند و کافی است تصمیم سیاسی گرفته شود تا همه این نیروها نابود شوند و آن وقت دیگر هیچ دولتی در آمریکا نمی تواند پاسخگوی تابوت هایی باشد که به آمریکا بر می گردد.
البته نباید تصور کرد آمریکا و یا اسرائیل در این ماجرا کوتاه خواهند آمد و باید مطمئن بود آنها منتظر فرصت برای برنامه ریزی توطئه ای دیگر در منطقه خواهند بود.
Участники протеста против судебной реформы возле резиденции премьера Биньямина Нетаньяху в Израиле  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2023
اسپوتنیک توضیح می دهد
تظاهرات در اسرائیل؛ "موضوع چیست"؟
درگیری های داخلی اسرائیل امروزه مقامات اسرائیل را درگیر کرده اما هیچ بعید نیست نتانیاهو برای اینکه بخواهد به جلو فرار کند به سمت راه اندازی یک جنگ جدید باشد حال با ایران و یا متحدان ایران در منطقه.
مشکل اصلی وی این است که امروزه فرماندهان ارتش با عملکرد راست افراطی مخالف هستند و حاضر نمی باشند با او در این زمینه همکاری کنند.
در باره آمریکایی ها هم به همین ترتیب است.
قطعا آنها بسیار ناراحت هستند که چین توانسته است گامی در ایجاد صلح در منطقه خاورمیانه بردارد و اگر کنفرانس مسکو موفق باشد یعنی دشمنان آمریکا روسیه، چین و ایران موفق شده اند از راه دیپلماتیک دو بحران اساسی در جهان را حل کنند در حالی که آمریکایی ها فقط توانسته اند در جهان جنگ راه بیاندازند و بس.
موفقیت کنفرانس مسکو می تواند موجب آن شود که حتی متحدان اروپایی آمریکا که امروزه با بحران های عدیده مواجه هستند سوال کنند چرا گره ای را که می توان با دست باز کرد مجبور باشند با دندان باز کنند و چرا باید برای رضای خاطر آمریکایی ها به حمایت خود از اوکراین ادامه دهند و نباید به سمت راه کار های دیپلماتیک بروند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала