نتایج مذاکرات عبداللهیان و لاوروف در مسکو + ویدئو

© Photo / The Ministry of Foreign Affairs of the Russian FederationС.В.Лавров и Министр иностранных дел Ирана Х.Амирабдоллахиан
С.В.Лавров и Министр иностранных дел Ирана Х.Амирабдоллахиан - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2023
اشتراک
وزرای امور خارجه ایران و روسیه روز چهارشنبه در مسکو، در مورد مسال مهم منطقه ای و همکاری های فی مابین دو کشور به بحث و گفتگو پرداختند و پس از آن در کنفرانس خبری شرکت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه پس از اتمام مذاکرات دو جانبه در کنفرانس مشترکی حضور به هم رساندند.
سرگئی لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به موضع روسیه به مسئله بازگشت به برجام گفت:"با همتای ایرانی خود در مورد وضعیت برجام صحبت کردیم. ما درک مشترکی داریم که هیچ جایگزینی برای این توافق بین المللی که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به تصویب رسیده، وجود ندارد. ما خواهان ازسرگیری سریع اجرای کامل این قطعنامه هستیم و با اقداماتی که مانع این امر می شود، مخالفیم".
وی در ادامه تاکید کرد:" جهان همچنان منتظر بازگشت آمریکا به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای است و ما تاکید کرده ایم که همه تحریم های غیرقانونی علیه ایران باید برداشته شود".
لاوروف در ادامه با اشاره به روابط پرتنش اخیر میان ایران و آذربایجان افزود:" روسیه امیدوار است تنش ها در روابط ایران و آذربایجان موقتی بوده و به زودی برطرف شود".
وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان اضافه کرد:" ما از بهبود اوضاع در منطقه خاورمیانه، از جمله با توجه به احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی که اخیراً اعلام شده است، استقبال می کنیم. روسیه به طور مداوم مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس را که با "ابتکار صلح هرمز" پیشنهادی ایران همخوانی دارد، ترویج کرده است".
امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت:" ما درباره آخرین وضعیت مربوط به امضای توافقنامه راهبردی میان دو کشور گفتگو کردیم. در مرحله نهایی مذاکرات پیش نویس این توافقنامه هستیم و امیدوارم در آینده نزدیک بتوانم پذیرای همکارم در تهران باشم و این سند را در آنجا امضا کنیم".
وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با اشاره به بحران اوکراین گفت:" از هر طرحی که به حل و فصل صلح در اوکراین کمک کند استقبال می کنیم. اما بر این باوریم ارسال تسلیحات غربی به اوکراین شرایط را پیچیده می کند. در این زمینه راه حل سیاسی ضروری و مهم است".
عبداللهیان در ادامه با اشاره به تاثیر فرمت "3+3" برای مناقشات در قفقاز جنوبی افزود:" تهران بر این باور است که تنش در منطقه قفقاز را می توان در چهارچوب فرمت "3+3" حل و فصل کرد. ما باید با کمک از این فرمت و بدون توسل به زور مسائل این منطقه را حل کنیم".
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود افزود:"همچنین با همتای روس خود مسائل کنسولی میان دو کشور را بررسی کردیم. سعی در تسهیل تردد شهروندان دو کشور به ویژه کارآفرینان داریم. دو کشور در این گونه موضوعات نقطه نظرات مشترک داشته و سعی در رفع مشکلات داریم".
امیرعبدالهیان در پاسخ به سوالی در مورد امکان دیدار با همتای عربستانی خود گفت:" طی دو گفت و گو با آقای فرحان وزیر امور خارجه عربستان درباره برگزاری نشست مستقیم وزرای امور خارجه و همچنین افتتاح نمایندگی های دیپلماتیک و دفاتر کنسولی صحبت کردیم. در نظر داریم که بزودی با ایشان دیدار کنیم".
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در راس هیئتی بامداد چهارشنبه وارد مسکو شد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و علی علیزاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.
این چهارمین سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو پس از تصدی این سمت است و آخرین دیدار دو وزیر امور خارجه در شهریور سال گذشته در مسکو انجام شده بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала