گزارش و تحلیل

هشدار روسیه در مورد عواقب "تحویل خطرناک غرب" به اوکراین

© Sputnik / Sergej Bobylev/POOL /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2023
اشتراک
روزنامه گلوبال تایمز می نویسد، غرب تصمیم گرفت گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده را به کی یف بفرستد. باید هر چه زودتر یک مکانیسم موثر برای مذاکرات صلح ایجاد شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه چینی"گلوبال تایمز"، 20 مارس، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که مهمات تانک های چلنجر2 که به اوکراین تحویل می شود شامل گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده خواهند بود. این تصمیم یک واکنش بسیار منفی ایجاد می کند، زیرا بسیاری از کشورها با استفاده از چنین مهماتی که نه تنها به پرسنل نظامی بلکه به غیرنظامیان مجاور آسیب وارد می کند، مخالف هستند.

ولادیمیر پوتین روز شنبه گفت که روسیه تسلیحات هسته ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر خواهد کرد و اشاره نمود که این اقدام نقض تعهدات منع اشاعه هسته ای نیست. پوتین تاکید کرد که روسیه تا اول ژوئیه ساخت تاسیسات ذخیره سازی تسلیحات هسته ای تاکتیکی را در بلاروس تکمیل خواهد کرد، اما این تسلیحات را به مینسک منتقل نخواهد کرد.

"کوی هنگ"، محقق مرکز مطالعات روسیه در دانشگاه نرمال شرق چین، معتقد است که اقدامات روسیه را می توان پاسخی مستقیم به تصمیم بریتانیا برای تحویل مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین دانست. "کوی هنگ" گفت که مسکو می‌خواهد با اعلام استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس نشان دهد که اگر واشنگتن و غرب به مداخله در درگیری اوکراین یا تحویل سلاح‌های کشتار جمعی ادامه دهند، روسیه به اقدامات متقابل ادامه خواهد داد. پوتین خاطرنشان کرد که مسکو "مجبور خواهد شد پاسخ دهد".
یک سرباز ارتش یوگسلاوی میزان تشعشات رادیواکتیو را در منطقه بمباران شده در  پرشوو، صربستان اندازه گیری می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2023
چندرسانه ای
مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده: نتایج استفاده از آنها در بوسنی، یوگسلاوی و عراق + تصاویر
"سونگ ژونگ پینگ" کارشناس نظامی و مفسر تلویزیونی خاطرنشان کرد که اعلامیه روسیه همچنین پاسخی به تلاش‌های فزاینده ناتو و ایالات متحده برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. در طول جنگ سرد، واشنگتن تسلیحات اتمی را در خاک بسیاری از متحدان اروپایی خود مستقر کرد. زمانی که جنگ سرد به پایان رسید، حدود 4 هزار سلاح هسته ای تاکتیکی آمریکایی در خاک اروپا وجود داشت. سپس این تعداد به میزان قابل توجهی کاهش یافت. با این حال، داده های مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه از سال 2021 نشان می دهد که حدود 100 کلاهک هسته ای هنوز هم در پایگاه های هوایی در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه نگهداری می شود.
با این وجود، در حالی که تحلیلگران خاطرنشان می کنند که ارسال تسلیحات سنگین از سوی کشورهای ناتو به اوکراین، احتمال رویارویی هسته ای را افزایش داده، "کوی هنگ" معتقد است که پنتاگون با اعلام آنکه ایالات متحده هیچ نشانه ای از آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای نمی بیند، نسبت به اعلامیه مسکو بسیار محتاطانه واکنش نشان داده است.
سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای کتبی اعلام کرد: "ما هیچ دلیلی برای تصحیح مفهوم استراتژیک هسته ای خود نمی بینیم و هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه روسیه برای استفاده از سلاح های هسته ای آماده می شود، در دست نیست. ما همچنان به مفهوم دفاع جمعی ناتو متعهد هستیم".
پنتاگون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2023
واکنش پنتاگون به طرح روسیه برای استقرار تسلیحات اتمی در بلاروس
"کوی هنگ"، کارشناس مرکز مطالعات روسیه، درباره این بیانیه وزارت دفاع ایالات متحده می گوید: "موضع واشنگتن نشان می دهد که نمی خواهد مسکو را عصبانی کند، بنابراین خطر هنوز از کنترل خارج نشده است. هر دو طرف در تلاش برای اجتناب از یک جنگ هسته ای، "عقل سلیم" را نشان می دهند".
تحلیلگران معتقداند که حرکت به سمت استفاده از سلاح هسته ای مغایر با هدف آمریکاست. ایالات متحده امیدوار است که روسیه را با مداخله در درگیری مسلحانه در اوکراین به سادگی خسته کرده و از بین ببرد. به گفته "سونگ ژونگ پینگ"، کارشناس نظامی، در حال حاضر مهمترین چیز برای جلوگیری از جنگ هسته ای، عقل سلیم رهبران روسیه و ایالات متحده است. او گفت: "ایجاد یک مکانیسم موثر برای برپایی مذاکرات و برقراری صلح در اسرع وقت ضروری است. ما باید از هر دو طرف بخواهیم تا مکانیسم‌های کنترل سلاح‌های هسته‌ای را هر چه زودتر بکار ببرند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала