گزارش و تحلیل

نماینده مجلس: عرضه ی انرژی در بورس بهترین راه صادرات است

رمضانعلی سنگدوینی
رمضانعلی سنگدوینی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2023
اشتراک
اخیرا گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی با حضور وزیر نفت و اقتصاد ایران و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران عرضه شد. بسیاری بر این باورند این موضوع سبب عرضه ساده تر نفت ایران در بازارهای جهانی خواهد شد به طوری که افرادی با امکان صادرات نفت در خرید این سهام شرکت خواهند کرد.
به گزارش اسپوتنیک از تهران، "رمضانعلی سنگدوینی" رئیس کمیته گاز و انرژی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ورود یک کالا به بورس به این مفهوم است که افرادی که میتوانند این کالا را داشته باشند و آن را در صورت نیاز به خارج از کشور عرضه کنند در این زمینه فعال شوند، این افراد کسانی هستند که سرمایه دارند و از بورس هر کالایی را تهیه می‌کنند و آن را در جهان عرضه می کنند و با آن تجارت می کنند".
یکی از مواردی که می تواند در بورس عرض اندام کند و می تواند با توجه به مسائلی که در اروپا به واسطه مشکلات انرژی به وجود آمده اثر بخش باشد، عرضه نفت و گاز در بورس است.
وی افزود:"انواع مشتقات انرژی از جمله نفت، گاز، بنزین و ال پی جی می توانند در بورس عرضه شوند و توانمندان این صنعت آن را به خارج از کشور صادر کنند.
اکنون ما به طور مستقیم به دو کشور گازرسانی انجام می دهیم عراق و ترکیه، اگر انتقال خط لوله اروپا را از طریق ترکیه داشتیم عملاً این انتقال انرژی دچار مشکل نمی شد، امیدواریم در آینده این مسئله پیگیری و انجام شود، اما ما ظرفیت نیروی انسانی، نخبگانی و ذخایر کافی برای صادرات به کشور های دیگر را داریم.
یکی دیگر از بخش هایی که میتوانیم در آن به خوبی فعال باشیم احداث پالایشگاه‌ های فراسرزمینی است ما میتوانیم ظرفیت خالی پالایشگاه های آمریکای لاتین را استفاده کنیم کما این که در کشور نیز از لحاظ انرژی ظرفیت خوبی داریم و اگر بتوانیم در مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی نیز کارهای خوبی انجام دهیم مطمئنا می‌توانیم مازاد مصرف خود را صادر کنیم و بهترین فضا برای صادرات انرژی بورس است چرا که قطعاً توانمندان وارد این عرصه می شوند".

سنگدونی ضمن تاکید بر اثرات مثبت بهبود روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در عرصه انرژی بیان کرد:" عربستان سعودی کشوری مسلمان است و تاکنون که روابط تار بوده اشتباهی بزرگ رخ داده، عرصه روابط میان ایران و عربستان که نشات گرفته از مشترکات فراوان مذهبی است باید رشد جدید پیدا کند اکنون نیز چین به عنوان واسطه عمل کرده و مثلث ایران، عربستان و چین می ‌تواند به خوبی عمل کند.

هر دو کشور ایران و عربستان مسلمان هستند و سبد انرژی بسیار قوی دارند در نتیجه می توانند با همکاری یکدیگر در جهان عرض اندام کنند و قیمت گذاری انجام دهند ما می توانیم از این طریق در سبد انرژی دنیا تاثیر گذار باشیم".
وی علت بهبود روابط ایران و عربستان را اینگونه ارزیابی کرد: "عربستان از آمریکایی‌ ها چیزی ندید و این نکته یکی از مهمترین دلایلی است که عربستان در چین با جمهوری اسلامی ایران به تفاهم رسید ما مشتاقیم که روابط میان ایران و عربستان حسنه باشد و این ارتباط باعث می‌شود تا از لحاظ اقتصادی، تجاری و مذهبی از یکدیگر سود ببریم.
این موضوع سبب می شود پویایی کشورهای اسلامی رونق یابد و کشورهایی نظیر قطر، امارات و کویت نیز به این چرخه وارد شوند و آنگاه کشورهای حوزه خلیج فارس می توانند یک قطب بزرگ انرژی شوند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала