گزارش و تحلیل

شروع جنگ داخلی در اسرائیل

© AP Photo / Oren ZivУчастники протеста против судебной реформы в Израиле
Участники протеста против судебной реформы в Израиле  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2023
اشتراک
اوضاع داخلی اسرائیل امروزه به جایی رسیده که احتمال درگیری و جنگ داخلی روز به روز بیشتر می شود.
اسپوتنیک - حضور افراد تندروی بی ترمز در دولت بنیامین نتانیاهو از یک طرف و اصرار آنها بر تصویب قوانین فرا قانونی موجب آن شده که بخش های دیگری از جامعه معترض بشوند و این اعتراض های چند صد هزار نفری بر علیه نتانیاهو و دولت وی موجب آن شده که بسیاری تحلیلگران بین المللی باور داشته باشند که اسرائیل در حال ورود به مرحله جدیدی از بی ثباتی و درگیری و جنگ های داخلی می باشد.
تندروهای مذهبی عملا همان هایی هم می باشند که از انجام خدمت سربازی به بهانه ادامه تحصیلات دینی فرار می کنند و در حالی که امنیت اسرائیل دست گروه های دیگر است اما از نفوذ بسیار بالای سیاسی برخوردار می باشند.
مخالفین تندروهای مذهبی که جانشان را به خطر می اندازند تا از امنیت اسرائیل دفاع کنند باور دارند که اصلاحات قضایی مورد نظر نتانیاهو و دولت وی موجب آن خواهد شد تا سلطه تندروهای مذهبی بر اسرائیل شکلی فرا قانونی پیدا کند و نخست وزیر وضعیتی دیکتاتور گونه داشته باشد.
امروز هم ایثمان بن غفیر رهبر تندروهای مذهبی در دولت اسرائیل از راست گرایان افراطی خواست تا برای حمایت از نقشه تندروهای مذهبی برای تصویب قوانین فرا قانونی در قدس به تظاهرات بپردازند.
بسیاری باور دارند احتمال اینکه این تندرو ها دست به اسلحه ببرند و با چپ میانه رو درگیر شوند بسیار زیاد است چون در موارد زیادی این تندروها نشان دادند که رفتارهای غیر قابل کنترل دارند و اگر فرد یا افرادی با دیدگاه های آنها مخالفت کنند حاضر هستند از هر وسیله ای از جمله زور و اسلحه و ایجاد رعب و وحشت برای ساکت کردن طرف مقابل استفاده کنند.
با توجه به اینکه بخش بزرگی از گروه های مخالف دولت نتانیاهو را سربازان ارتش و نیروهای امنیتی و قضایی و... تشکیل می دهند بدیهی است در صورتی که افراطی های تندرو بخواهند دست به اسلحه ببرند این طرف هم برای دفاع خود دست روی دست نخواهد گذاشت و از خود دفاع خواهد کرد و همین ماجرا می تواند اعتراضات مسالمت آمیز بر علیه دولت نتانیاهو را به اعتراضاتی خونین و یا حتی درگیری های داخلی فیما بین دو گروه متخاصم تبدیل کنند.
بسیاری تحلیلگران امور اسرائیل بر این باور هستند که حتی اگر این ماجرا موجب آن نشود که اسرائیل امروزه وارد جنگ داخلی شود اما سطح اختلاف درون جامعه به حدی رسیده که دیگر جمع کردن آن بسیار مشکل خواهد بود و اگر امروزه هم این جنگ داخلی راه نیافتد در آینده احتمال راه افتادن این جنگ بسیار زیاد خواهد بود واین جریان نطفه جنگ داخلی در اسرائیل تلقی خواهد شد.
اختلافات حتی به داخل احزاب بزرگ اسرائیل مانند لیکود هم کشیده شده و امروزه همه متفق القول هستند که از این پس دیگر لیکود آن لیکود قبلی نخواهد بود و اختلافات درونی آنقدر زیاد شده که احتمال جدایی بخشی از اعضای ارشد لیکود بسیار زیاد است و حتی ممکن است کار به طرد و یا اخراج برخی از سیاستمداران ارشد از درون لیکود هم کشیده شود.
حتی در صورتی که نتانیاهو بخواهد از موضع خود در باره تصویب این قوانین عقب نشینی کند این احتمال وجود دارد که احزاب تندروی افراطی پشت او را خالی کنند و یا حتی دولت را ساقط کنند.
در صورتی که دولت فعلی سقوط کند بعید به نظر می رسد دیگر امکان تشکیل دولتی جدید برای نتانیاهو وجود داشته باشد.
مخصوصا که این احتمال وجود دارد در صورت فروپاشی دولت سیستم قضایی اسرائیل سریع دست به کار شود و محاکمه نتانیاهو و برخی شخصیت های تندرو افراطی را تسریع بخشد و قبل از اینکه اینها بتوانند دولتی جدید تشکیل دهند اینها را زندان کند.
در این صورت هم احتمالا نتانیاهو و متحدین و طرفدارانش بخواهند مقاومت کنند و با قوه قضائیه اسرائیل درگیر شوند.
ماجرا مانند کاری است که ترامپ اخیرا در آمریکا انجام داده و همین که مطمئن شده جرم او محرز است و احتمال صدور حکم بازداشت اش وجود دارد از طرفدارانش خواست که در مقابل دادگاه تجمع کنند و با ایجاد تروریسم روانی قاضی های دادگاه ها را از انجام وظایف خود منع کنند.
به هر حال می توان گفت کم کم امروزه معلوم می شود آن جنگلی که آقای بورل از آن صحبت می کرد کجا است، جایی که حکم دست زورگویان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала