نتانیاهو، وزیر دفاع را پس از درخواست برای "تعلیق اصلاحات قضایی" برکنار کرد

© Sputnik / Irina Kalashnikova /  مراجعه به بانک تصاویر پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسرائیل
پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2023
اشتراک
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، "یوآو گالانت"، وزیر دفاع اسرائیل را پس از آن که وی خواستار توقف اصلاحات قضایی پیشنهادی که باعث ایجاد شکاف در جامعه و اعتراضات سراسری در این کشور شد، برکنار کرد.
به گزارش اسپوتنیک، جروزالم پست عصر یکشنبه اعلام کرد:" همانطور که عصر یکشنبه اعلام شد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یوآو گالانت وزیر دفاع را پس از مخالفت با اصلاحات قضایی برکنار کرد".
روز شنبه، گالانت طی یک سخنرانی تلویزیونی از تأثیر اصلاحات قضایی بر امنیت کشور با توجه به این واقعیت که بسیاری از نیروهای ذخیره به نشانه اعتراض از خدمت در ارتش سرباز زدند، ابراز نگرانی کرد. گالانت خواستار تعلیق روند قانونگذاری و جستجوی راههای گفتگو شد.
گالانت اولین وزیر کلیدی در دولت نتانیاهو بود که علناً خواستار تعلیق اصلاحات قضایی شد. اظهارات وزیر را می توان سرآغاز انشعاب در داخل ائتلاف حاکم دانست که مخالف روحیه اعتراضی شدید در جامعه است.
پیش از این سازمان دهندگان جنبش اعتراضی علیه اصلاحات قضایی در اسرائیل "هفته فلج" را که به معنای اعتراضات گسترده در سراسر کشور است، اعلام کرده بودند. اسرائیلی ها برای دوازدهمین هفته متوالی به اصلاحات قضایی اعتراض کردند. تا شامگاه شنبه تعداد تظاهرکنندگانی که به تظاهرات تل آویو پیوسته بودند به 200 هزار نفر رسید.
گروه های مختلفی از نیروهای ذخیره نیروهای دفاعی اسرائیل مکرراً در نامه های سرگشاده به دولت خواستار توقف اصلاحات قضایی شدند و به نشانه اعتراض از خدمت در نیروهای ذخیره خودداری کردند. از جمله یگان های ارتش اسرائیل که از ادامه خدمت خودداری کردند، یگان های نخبه و خلبانان نیروی هوایی بودند.
بسته قوانین پیشنهادی توسط دولت نتانیاهو به طور قابل توجهی اختیارات دیوان عالی را محدود می کند و به دولت اجازه می دهد تا بر انتصاب قضات کنترل داشته باشد. نخست وزیر اسرائیل در عین حال آمادگی خود را برای گفتگو با مخالفان در مورد اصلاحات قضایی اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала