وزارت بهداشت صربستان: بمباران ناتو یک آزمایش غیرانسانی در بالکان بود

CC BY-SA 3.0 / Darko Dozet / Нато бомбардовање СР Југославија 1999. године. Графити на новосадским улицама током Нато бомбардовања СР ЈугославијаГраффити на улицах Нови-Сада во время бомбардировки НАТО Югославии, 1999 год
Граффити на улицах Нови-Сада во время бомбардировки НАТО Югославии, 1999 год - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2023
اشتراک
وزیر بهداشت صربستان بیان کرد که بمباران جمهوری فدرال یوگسلاوی توسط ناتو در سال 1999 با اورانیوم ضعیف شده آزمایشی غیرانسانی بر روی ساکنان بالکان غربی بود.
به گزارش اسپوتنیک، دانیکا کورچیچ، وزیر بهداشت صربستان بیان کرد که بمباران جمهوری فدرال یوگسلاوی توسط ناتو در سال 1999 با اورانیوم ضعیف شده آزمایشی غیرانسانی بر روی ساکنان بالکان غربی بود.
دکتر کورچیچ قبل از تصدی سمت وزیر بهداشت در سال 2022، ریاست موسسه آنکولوژی و رادیولوژی صربستان را بر عهده داشت و یکی از جراحان برجسته آنکولوژی در منطقه است.
وزیر بهداشت صربستان در رادیو و تلویزیون صربستان گفت: استفاده از اورانیوم ضعیف شده که خنثی نشده است... نه تنها منجر به افزایش بیماری های سرطانی شده است، بلکه ما شاهد افزایش چشمگیر ناباروری در مردان، انواع بیماری های خودایمنی، آسیب شناسی های دوران بارداری، اختلالات روانی خاص در کودکانی که در طول این دوره متولد شده اند و یا افرادی که والدین آنها تحت تاثیر این آثار منفی قرار گرفته اند، می باشیم.
دکتر کورچیچ تاکید کرد: این یک آزمایش مشمئز کننده و غیرانسانی در نه تنها صربستان و مونته نگرو، بلکه در کل منطقه بود. امیدوارم جامعه علمی بین المللی بفهمد که این (اثرات بمباران بر سلامت افراد زنده ) از نظر علمی نیاز به مطالعه دارد و به ویژه استفاده از سلاح های دارای اورانیوم ضعیف شده باید ممنوع گردد.
در آستانه سالگرد بمباران 1999، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان از رهبران ناتو پرسید که چه کسی به این ائتلاف حق کشتن شهروندان صرب را داده است. در صربستان، در 24 مارس، مراسم بزرگداشت بمباران جمهوری فدرال یوگسلاوی توسط ناتو را برگزار کردند که منجر به کشته شدن بیش از 2500 نفر از جمله 87 کودک شد و خسارت آن معادل 100 میلیارد دلار برآورد می شود. پزشکان پیامدهای استفاده از اورانیوم ضعیف شده را ثبت می کنند که منجر به افزایش سرطان می شود.
در سال 1999، درگیری مسلحانه بین جدایی طلبان آلبانیایی از ارتش آزادیبخش کوزوو و ارتش و پلیس صربستان منجر به بمباران جمهوری فدرال یوگسلاوی (در آن زمان متشکل از صربستان و مونته نگرو) توسط نیروهای ناتو شد. این عملیات نظامی بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد و بر اساس ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه مقامات جمهوری فدرال یوگسلاوی در خودمختار کوزوو پاکسازی قومی انجام داده و فاجعه انسانی را در آنجا برانگیخته اند، انجام شد. حملات هوایی توسط اتحاد آتلانتیک شمالی از 24 مارس تا 10 ژوئن 1999 ادامه یافت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала