کارشناس روس: چین تنها کشوری است که طرح صلح را برای بحران اوکراین پیشنهاد کرده است

© Fotolia / Boggyدیدار وزیران دفاع چین و ایران
دیدار وزیران دفاع چین و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2023
اشتراک
الکسی ماسلوف، مدیر مؤسسه مطالعات آسیایی و آفریقایی دانشگاه دولتی مسکو، در مصاحبه با اسپوتنیک، در مورد چشم انداز تلاش های چین برای حل و فصل مناقشه اوکراین پس از سفر اخیر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به روسیه، بیان کرد: چین تنها کشوری است که در مناقشه اوکراین شرکت نمی کند و در عین حال سیستم معقولی را برای حل بحران پیشنهاد کرده است. و این یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی چین است.
الکسی ماسلوف افزود: چین تنها کشوری است که در مناقشه شرکت نمی کند و سیستم کم و بیش معقولی را برای حل وفصل این مناقشه پیشنهاد کرده است. و حتی اگر در حال حاضر حتی یک راه حل مسالمت آمیز در مورد مدل چین وجود نداشته باشد، در هر صورت، برای چین یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ خواهد بود چون چین تنها کشوری است که حداقل چیزی ارائه کرده است.
در 24 فوریه، وزارت امور خارجه چین بیانیه ای 12 ماده ای با موضع گیری درباره حل و فصل سیاسی بحران اوکراین صادر کرد. از جمله نکات اصلی این بیانیه نیاز به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، از سرگیری گفتگوهای مستقیم بین مسکو و کی یف، درخواست برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ها است.
به گفته ماسلوف، چین در تلاش‌های سیاسی خود برای حل و فصل مناقشه اوکراین در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد، زیرا از یک سو تلاش می‌کند تا به معنای واقعی کلمه سرحد بسیار باریکی را طی کند بدون اینکه اصول اصلی خود را برای حل و فصل مسالمت‌آمیز، به روش دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها را نقض کند و از سوی دیگر در حل و فصل مناقشه همکاری کند.
این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر مقامات چینی در حال کار بر روی یک طرح کلی برای حل و فصل سیاسی اوضاع مناقشه ها هستند که نه تنها مربوط به اروپا، بلکه به آسیا نیز مربوط می شود. وی به ویژه اشاره کرد که " ایران و عربستان سعودی نمونه بارز این طرح هستند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала