Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

روسیه در چه حوزه هایی در ایران سرمایه گذاری می کند؟

© Photo / IRNAایران و روسیه
ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2023
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی ایران بیان کرد: روسیه با سرمایه گذاری 2.76 میلیارد دلاری در سال مالی جاری به بزرگترین سرمایه گذار در ایران تبدیل شده است. حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال مالی جاری بالغ بر 4.2 میلیارد دلار بوده که دو سوم سرمایه گذاری ها از روسیه بوده است.
احسان خاندوزی، وزیر دارایی ایران به فایننشال تایمز گفت که روسیه در سال مالی جاری که این هفته به پایان رسید، 2.76 میلیارد دلار در پروژه‌هایی صنعتی، معدنی و حمل‌ونقل ایران سرمایه‌گذاری کرده است.
خاندوزی همچنین در مصاحبه ای با اسپوتنیک تاکید کرد که ما روابط خود با روسیه را استراتژیک تعریف می کنیم و در بسیاری از جنبه ها به ویژه روابط اقتصادی با یکدیگر همکاری می کنیم.
خاندوزی تاکید کرد: تماس های ما با طرف روسیه مشمول تحریم نبوده، اما واضح است که وقتی نظم جهانی و ایالات متحده آمریکا محدودیت‌های بین المللی را برای کشورهای مستقل اعمال می‌کنند، قطعاً قابلیت‌های همکاری بین کشورهای مستقل افزایش خواهد یافت، به خصوص که دولت کنونی ایران تمام تمرکز خود را صرف دیپلماسی با کشورهای همسایه و متحد کرده است.
وی روسیه را یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اقتصادهای منطقه و جهان و همسایه ایران توصیف کرد و گفت: قطعاً این قابلیت‌های همکاری بین کشورهای مستقل افزایش خواهد یافت؛ روسیه، همسایه ایران است. امیدواریم بتوانیم از این نزدیکی و این رویکرد برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دولت‌های دو کشور به نفع ملت‌های روسیه و ایران استفاده کنیم.
خاندوزی در خصوص حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه توضیح داد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از گمرک ایران دریافت کردم، طی ۱۱ ماهه اول سال جاری (منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ ) ایران بیش از یک میلیون و ۲۷۷ هزار تن مواد به ارزش ۶۷۳ میلیون دلار به روسیه صادر کرد و نزدیک به دو میلیون و ۸۷ هزار تن به ارزش ۳۰۶ میلیون دلار از روسیه وارد کرد که نسبت به سال گذشته افزایش داشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دو دولت اراده جدی برای تقویت روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری دو کشور دارند، یکی از شرایط و الزامات موضوع روابط پولی دو کشور است.
در حال حاضر فدراسیون روسیه با احتساب سرمایه‌گذاری با سه طرح در دست انجام در حوزه نفت و گاز اولین کشور خارجی سرمایه‌گذار در ایران، در سال مالی جاری بوده است چراکه طرح‌های سرمایه‌گذاری روسیه در بخش نفت و گاز ایران وارد مراحل اجرایی شده و بخشی از سرمایه مورد اشاره نیز وارد کشور شده است و طرح‌های مورد اشاره در زمره مصوبات معتبر هیئت سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته است.
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2023
خاندوزی: روسیه به بزرگترین سرمایه گذار در ایران طی سال مالی جاری تبدیل شده است
در ملاقات احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی ایران با وزیر اقتصاد روسیه که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی روسیه برگزار شد، توافقات پیشین دو وزارتخانه درخصوص نحوه استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه مورد بررسی قرار گرفت.
خاندوزی در این دیدار بر لزوم سرعت بخشیدن بر اجرای پروژه نیروگاه سیریک و خط آهن اینچه برون - گرمسار و همچنین ۳ پروژه ای که پیش از این، مکاتبات آن از طرف وزیر اقتصاد ایران انجام شده بود، تأکید کرد.
مدرن سازی نیروگاه رامین اهواز، افزایش ظرفیت نیروگاه سد گتوند و همچنین تأمین بخشی از هزینه فازهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر از دیگر محورهایی بود که مورد تأکید و بررسی دو طرف قرار گرفت.
همچنین با توجه به هماهنگی صورت گرفته بین مدیران عامل راه آهن دو کشور، وزیر اقتصاد ایران بر پیشنهاد اضافه شدن پروژه خط آهن رشت _ آستارا که می تواند نقش راهبردی ویژه ای در تکمیل کریدور جنوب به شمال داشته باشد و همچنین خرید ۲۰۰ لوکوموتیو تأکید کرد. وزیر اقتصاد روسیه هم در این دیدار ضمن استقبال از توسعه روابط اقتصادی طرفین و همچنین پیشنهادهای خاندوزی بر تسریع فرایند مذاکرات فنی حول هر یک از قراردادها تاکید کرد .
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала