گزارش و تحلیل

عبور انگلیس از خط قرمز در درگیری اوکراین

© Sputnik / Alex McNaughtonلندن
لندن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2023
اشتراک
انگلیس با تصمیم خود درباره ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین از یک خط قرمز در رابطه بین الملل عبور کرد.
به مصاحبه خبرنگار اسپوتنیک با دکتر مانی محرابی، تحلیلگر و عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران درباره این موضوع توجه کنید:
ـ تصمیم انگلیس برای ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین چه معنایی دارد؟
این اقدام انگلیس عبور از یک خط قرمز استاندارد بین المللی محسوب می شود که باید به عنوان نوعی اعلام حمایت بی قید و شرط غرب از اوکراین تلقی شود. حمایتی که اگر جامعه جهانی اقدامی اساسی در برابر آن انجام ندهد باب جدیدی از گستاخی های نظامی در جهان باز خواهد شد که از گلوله های حاوی اورانیوم آغاز و به وضعیتی غیر قابل پیش بینی ختم خواهد شد.
اما مسئله عجیب تر، برخورد خونسرد وزارت دفاع انگلیس در این زمینه است که این کار را یک امر مرسوم عنوان کرده و اذعان داشته مسکو در حال ایجاد پروپاگاندا علیه انگلیس می باشد. در واقع انگلیس با این اظهار نظر، ذهن مخاطبان را آماده عبور از خط قرمزهای دیگر کرده است.
مهمات با اورانیوم ضعیف شده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
داده نمایی
مهمات با اورانیوم ضعیف شده + داده نمایی
ـ این موضوع چگونه بر تشدید درگیری در اوکراین تأثیر می گذارد؟ آیا وارد مرحله جدیدی می شود یا این روش غرب برای اعمال فشار روانی در واکنش به سفر موفقیت آمیز رئیس جمهور چین به مسکو و منحرف کردن تمرکز از بحث در مورد طرح صلح چین برای اوکراین است؟
به طور قطع فشار روانی در دستور کار غرب خواهد بود زیرا سفر شی جین پینگ به مسکو یادآور سخن وی در باب پیوند خونی میان چین و روسیه بوده و تحلیلگران غربی را دچار واهمه کرده اما این تمام ماجرا نیست. در شرایطی که درگیری های میان دو کشور شکل فرسایشی به خود می گیرد، حرکاتی این چنینی تنها به پیچیده تر شدن اوضاع منجر خواهد شد و در صورت ادامه دار بودن این حرکات تحریک کننده، ممکن است شاهد وقایع وخیم در بحران اوکراین باشیم.
ـ به گفته زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، استفاده از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده مظهر نسل کشی است. آیا شما با این موضوع موافق هستید؟
بله کاملا، بند دوم ماده شش اساسنامه دیوان کیفری بین المللی مصوب ۱۹۹۸ صراحتا ایجاد آسیب جسمی یا روحی جدی به اعضاء یک گروه را مصداق نسل کشی عنوان کرده و اقدامات دولت اوکراین علیه مخالفان خود آن هم توسط گلوله های حاوی اورانیوم به طور قطع مشمول این مصداق می باشد. وزارت دفاع انگلیس به طور واضح باید پاسخگوی این ادعای خانم ماریا راخارووا باشد و مراجع بین المللی نیز باید به پیگیری این مسئله بپردازند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала