گزارش و تحلیل

تهدید های اسرائیل برای ایران مشروعیت قانونی واکنش ایجاد می کند

© AFP 2023 / Jack Guesاحتمال حمله اسرائیل به انبار موشک های بالستیک ایران
احتمال حمله اسرائیل به انبار موشک های بالستیک ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2023
اشتراک
اگر به اخبار یکی دو دهه اخیر نگاهی گذرا بیاندازید می بینید روزی نیست که اسرائیلی ها چند بار تهدید نکنند که می خواهند به ایران حمله کنند.
البته آمریکایی ها هم چندین بار به زبان دیپلماتیک ایران را تهدید به حمله نظامی کرده اند و گفته اند همه گزینه ها روی میز است تا مثلا پیام بدهند که گزینه نظامی هم روی میز است.
با توجه به اینکه تهدید کشوری که عضو سازمان ملل است از نظر موازین حقوق بین الملل بار حقوقی برای کشور تهدید کننده دارد معمولا مقامات آمریکایی رسما چنین موضع گیری، یعنی تهدید مستقیم به حمله نظامی را نمی کنند و فقط اظهار می دارند که همه گزینه ها روی میز است و بعد به کارشناسان خود می سپرند تا آنها حرف مقامات رسمی را تحلیل کنند و بگویند که مثلا منظور تهدید به حمله نظامی است.
به این ترتیب آمریکایی ها می توانند از بار حقوقی ماجرا شانه خالی کنند.
اما اسرائیلی ها که برایشان اهمیت ندارد که مجامع بین المللی بخواهند آنها را محکوم کنند یا نه معمولا مواضعی صریح تر می گیرند.
در واقع دلیلش هم این است که اسرائیلی ها مطمئن هستند لابی های یهودی بر سیاستمداران کشورهای تصمیم گیرنده در شورای امنیت سازمان ملل و مجامع قانونی سیطره کامل دارند و به همین دلیل نیاز ندارند که دلواپس محکومیت مجامع بین المللی باشند، چون آن مجامع بین المللی فقط زمانی که منافع لابی های قدرت صلاح بداند ورود می کنند و بس.
البته در باره آمریکا هم فرقی ندارند، آنها نیز ارزشی برای مجامع بین المللی قائل نیستند ولی سعی می کنند وانمود کنند که مثلا تا حدی به این قوانین احترام می گذارند.
اخیرا هم شروع کرده اند تهدید کردن که اگر ایران از سطح غنی سازی 60% بالا برود حمله اسرائیل قطعی خواهد بود.
وزارت خارجه آمریکا: توافق ایران و چین را به دقت زیر نظر داریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
عصبانیت دولت بایدن از سیاست نخست وزیر اسرائیل
برخی که تازه کار هستند شاید در جریان نباشند که قبلا نیز چنین تهدید هایی بر علیه ایران مطرح می بود و بارها ایران را تهدید کردند که اگر به 5% برسد حمله می کنند، بعد تهدید کردند اگر از 5% عبور کند حمله می کنند، بعد تهدید کردند اگر از 20% عبور کند حمله می کنند و حالا تهدید می کنند اگر از 60% عبور کند حمله می کنند.
ایرانی ها هم همان قدر برای تهدید های آنها ارزش قائل هستند که آنها برای قوانین بین المللی ارزش قائل هستند.
ایرانی ها با خونسردی کار خود را می کنند و تلاش می کنند موازنه قدرت واکنشی و دفاعی ایجاد کنند چون به خوبی می دانند آنچه ضامن امنیت شان است قدرتشان در میدان می باشد.
ایرانی ها به خوبی می دانند که اگر آمریکایی ها و یا اسرائیلی ها امکان حمله به ایران را داشتند و مطمئن بودند که سود حمله به ایران در مقابل هزینه آن بیشتر است قطعا تا به حال حمله خود را انجام داده بودند و شعار نمی دادند.
دلیل اینکه آنها جرات انجام چنین حمله ای را ندارند هم این نیست که قوانین و مقررات و یا جامعه جهانی آنها را منع می کند، دلیلش این است که آنها به خوبی می دانند طبق همه موازین بین المللی اگر به ایران حمله کنند یعنی دست ایران را در بسیاری از موارد باز کرده اند.
جدا از اینکه ایران در چنین شرایطی حق دفاع از خود و واکنش به مثل را دارد و قطعا اپراتور های چند صد هزار موشکی که آماده کرده لحظه شماری می کنند تا دکمه پرتاب بر علیه اسرائیل و پایگاه های آمریکایی صادر شود و پس از حمله دیگر هیچ حق قانونی و مشروعی (از نظر ابعاد بین المللی) برای اسرائیل باقی نمی ماند تا بخواهد به اینکه مثلا کل پایگاه هایش نابود شده اند و...
ایرانی ها قطعا پایگاه های زیر بنایی کشور و یا کشورهایی که با اسرائیل و یا آمریکا در این زمینه همکاری کرده اند را هدف قرار خواهند داد.
اگر به تحرکات دیپلماتیک بین المللی طی چند هفته اخیر نگاهی گذرا داشته باشید می بینید که عربها، در راس آنها عربستان سعودی، تلاش دارند خودشان را از ماجرا کنار بکشند وعراق هم با ایران توافقنامه امنیتی امضا کرده که بر اساس آن اجازه تعرض به خاک ایران از خاکش را نخواهد داد.
بقیه کشورهای عربی هم همینطور.
ماجرا فقط بحث ترس از واکنش ایران نیست، چند روز پیش کانال تلویزیونی “روسیا سیوودنیا” میان یک کارشناس اسرائیلی که از گاوداری صحبت می کرد و یکی از فرماندهان سابق ارتش مصر مناظره ای گذاشته بود.
کارشناس اسرائیلی بسیار از عربها ناراحت بود و به آنها ناسزا می گفت.
افسر مصری به نکته جالبی اشاره کرد.
وی گفت: "اگر شما به ایران حمله کنید مطمئن باشید همه مردم عرب از مسیحی گرفته تا مسلمان تا حتی یهودی کنار ایران خواهند ایستاد".
این را افسر ارتشی می گوید که کشورش حدود 5 دهه است با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده است.
نمایشگاه تبیینی روایت میدان به همت وزارت اطلاعات ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2023
شناسایی ۴۲۰ افسر اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل توسط وزارت اطلاعات ایران
دلیل اینکه کشورهای عربی حاضر به همکاری با آمریکا و اسرائیل برای ایجاد آنچه از آن ناتوی عربی عبری نامبرده می شود، نمی شود در واقع همین نکته است.
شاید سیاستمداران این کشورها تشخیص داده باشند که منافع شان اقتضا می کند با اسرائیل مصالحه کنند اما ملت ها و حتی نیروهای مسلح این کشورها اکثرا هنوز اسرائیل را دشمن اول می دانند و در صورتی که سیاستمداران بخواهند با اسرائیل همکاری کنند مردم و نیروهای مسلح همکاری نخواهند کرد.
هنوز برای همه ملت های عرب و مسلمان مسئله فلسطین و دشمنی با اسرائیل در اولویت است و آنها باور دارند که خصومت با ایران دلایل اعتقادی و فرهنگی دارد اما خصومت با اسرائیل موجودیت آنها را تهدید می کند.
در صورتی که اسرائیل و یا آمریکا به ایران حمله کنند قطعا شرایطی ایجاد خواهند کرد که همه این ملت ها در صف ایران بایستند و به نوعی نفوذ ایران در همه این کشورها به اوج خواهد رسید.
این را هم از روی شناختی که از مردمان کشورهای عربی و اسلامی دارم می گویم هم به استناد به سخنان همان فرمانده مصری.
فیلم صحبت های این افسر مصری هم روی یوتیوب و کاوش میدیا موجود است، می توانید ببینید.
البته این ماجرا فقط درباره کشورهای عربی صدق نمی کند.
تل آویو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2023
زمان آغاز کار سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل اعلام شد
حتی آذربایجان که طبق برخی شایعات اینها روی آن حساب باز کرده بودند دیدیم که سفیرش در اسرائیل به صراحت اعلام کرد که کشورش به هیچ وجه اجازه استفاده از فضا و یا پایگاه هایش برای انجام تعرض بر علیه ایران را نمی دهد، چون آنها هم به خوبی می دانند مردم آذربایجان مانند دیگر مسلمانان حامی مردم فلسطین هستند و در صورتی که با اسرائیل بر علیه ایران همکاری کنند ممکن است فضای داخلی جامعه بر علیه حکومت و به نفع ایران بچرخد.
مضاف بر همه اینها آنها به خوبی می دانند چون ایران فناوری چرخه هسته ای را در اختیار دارد در صورتی که به ایران تعرض کنند ایران ممکن است کاملا از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شود و همه بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را از ایران بیرون کند و حتی به سمت تولید تسلیحات هسته ای برود.
به همین دلیل به نظر می رسد آمریکایی ها کشورهای اروپایی عضو برجام را جلو انداخته تا ایرانی ها را متقاعد کنند به پیش نویس توافق بازگشت آمریکا به برجام رضایت دهند و اجازه بازگشت آمریکا به برجام را بدهند.
آنها به خوبی می دانند راه دیگری غیر از مذاکرات دیپلماتیک وجود ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала