کارشناس: سفر شی حمایت وی از پوتین در موضوع اوکراین را تایید کرد

© Sputnik / Pavel Byrkin /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин после окончания российско-китайских переговоров в Москве
Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин после окончания российско-китайских переговоров в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
اشتراک
کارشناس علوم سیاسی اندیشکده برزیلی بنیاد گتولیو وارگاس معتقد است، سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به روسیه ژست مهم حمایت پکن از مسکو و شخص ولادیمیر پوتین در زمینه تنش های جهانی پیرامون وضعیت اوکراین بود.
به گزارش اسپوتنیک، "لئوناردو پاز نئوس" در مصاحبه با تاس تاکید کرد:" سفر شی جین پینگ به مسکو بسیار مهم است زیرا نشان دهنده حمایت عملی از پوتین بوده و نزدیک شدن رهبران دو کشور را نشان می دهد".
این کارشناس علوم سیاسی خاطرنشان می کند: "با توجه به اینکه روز جمعه دادگاه کیفری بین المللی حکم بازداشت رئیس جمهور روسیه را صادر کرد، ابراز چنین حمایتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است."
پاز نئوس با اشاره به آنکه چین منافع اقتصادی قابل توجهی از همکاری دوجانبه با روسیه دریافت می کند، گفت:" مهم نیست که پکن چقدر تلاش می کند تا در جنگ دخالت نکند، پکن در نهایت نشان می دهد که بی طرفی اش بیشتر به سود روسیه است.
شی جین پینگ روز سه شنبه پس از گفتگو با پوتین گفت که چین بر اساس اصول منشور سازمان ملل در مورد بحران اوکراین تصمیم گیری می کند و به یک موضع بی طرفانه پایبند است. رئیس جمهور چین همچنین خاطرنشان کرد که پکن "به طور فعال آشتی و از سرگیری مذاکرات را ترویج می کند" و همچنین از "صلح و گفتگو" حمایت می کند.
در 24 فوریه، وزارت خارجه چین سندی 12 ماده ای را منتشر کرد که در آن موضع پکن در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین تشریح شد. در آن، چین مذاکره را تنها راه حل بحران اوکراین خواند و از همه طرف‌ها خواست که از مسکو و کی یف در "حرکت به سوی یکدیگر" و همچنین از سرگیری زودهنگام گفت‌وگوهای مستقیم حمایت کنند.
در این سند آمده است که حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها باید تضمین شود. چین همچنین خواستار کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد، مقاومت در برابر رویارویی بلوک ها و در نظر گرفتن منافع و نگرانی های امنیتی منطقی همه کشورها شد. همچنین تاکید شده است که امنیت یک کشور با به خطر انداختن امنیت کشورهای دیگر تامین نمی شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала