هشدار لاوروف درباره پیامدهای ارسال گلوله های اورانیوم ضعیف شده به نیروهای مسلح اوکراین

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفتگو با وزیر امور خارجه اریتره گفت: عرضه احتمالی گلوله های اورانیوم ضعیف شده توسط بریتانیا به اوکراین گامی به سوی تشدید جدی وخامت اوضاع است.
به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه افزود: "در مورد واکنش ما، البته این را در اقدامات خود لحاظ خواهیم کرد".
این دیپلمات ارشد روسیه اظهارات مقامات غربی در کم اهمیت جلوه دادن خطر مهمات اورانیوم ضعیف شده و اشاره به این که چنین پرتابه هایی توسط کنوانسیون های بین المللی منع نشده را رد کرد.
لاوروف گفت: "اما آنها هنوز به یاد دارند که استفاده از مهمات با اورانیوم ضعیف شده به چه نتایجی در یوگسلاوی و عراق منجر شد، زمانی که ده‌ها هزار غیرنظامی و همچنین خود نیروهای ناتو که از این مهمات با اورانیوم ضعیف شده استفاده می‌کردند، آسیب دیدند. افزایش شدید موارد ابتلا به سرطان سایر بیماری های خطرناک رخ داد و خاک برای چندین دهه آلوده شد".
وی خاطرنشان کرد که روسیه به استانداردهای بین المللی جنگ و دکترین نظامی خود پایبند است.
لاوروف همچنین خاطرنشان کرد که استفاده از چنین گلوله هایی به کشاورزی اوکراین ضربه می زند.
او توضیح داد: "استفاده از مهمات اورانیوم ضعیف شده، توانایی اوکراین برای تولید مواد غذایی با کیفیت بالا و بدون آلودگی را به شدت کاهش خواهد داد".
روز قبل، آنابل گلدی معاون وزیر دفاع بریتانیا گفت که لندن علاوه بر تانک های چلنجر 2، مهمات از جمله گلوله های زره ​​پوش حاوی اورانیوم ضعیف شده را به نیروهای مسلح اوکراین تحویل خواهد داد.
هنگامی که گلوله هایی با اورانیوم ضعیف استفاده می شود، گرد و غبار رادیواکتیو روی زمین می نشیند که بسیار سمی است و نمی توان آن را ضد عفونی کرد. استفاده از چنین مهمات می تواند منجر به شیوع سرطان شود. نیروهای آمریکایی در عملیات طوفان صحرا در سال 1991، در بمباران یوگسلاوی در سال 1999 و پس از حمله به عراق در سال 2003 از اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که مسکو به تحویل این گونه تسلیحات به شکل شایسته پاسخ خواهد داد.
مهمات با اورانیوم ضعیف شده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
داده نمایی
مهمات با اورانیوم ضعیف شده + داده نمایی
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала