باقری و دیپلمات‌های اروپایی برای احیای برجام در نروژ دیدار کردند

© Photo / IRNAعلی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
اشتراک
تارنمای امواج مدیا (Amwaj.media) گزارش داد این رسانه اطلاعاتی را کسب کرده که نشان می‌دهد دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی در نروژ برای مذاکراتی با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، دیدار کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، این رسانه افزود: منابع متعدد مطلع از تعامل اخیر بین دیپلمات های ایرانی و اروپایی تایید کرده اند که این مذاکرات هفته پیش در اسلو انجام شده است.
یک منبع ارشد در تهران که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با این رسانه، گفت علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران که همچنین معاون وزیر خارجه نیز هست، با مدیران سیاسی وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به E۳ دیدار کرده است.
این گزارش خاطرنشان کرد که انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار شرکت داشته و یادآوری کرده که رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به اسلو سفر نکرده است.
علی شمخانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2023
شمخانی درباره برجام در امارات مذاکره می کند
همچنین جزییات دستور کار این دیدار مشخص نشده است. یک منبع آگاه ارشد ایرانی به این رسانه گفت "قرار بود این یک جلسه طوفان فکری باشد. برای این که معلوم شود دیپلماسی کار می کند به پیام های مثبت بیشتری نیاز هست". یک مقام سیاسی دیگر نیز به طور جداگانه این مذاکرات را "بحث محرمانه" توصیف کرده که نشان می دهد موانع همچنان وجود دارند.
این رسانه خاطرنشان کرد: در حالی که برگزاری نشست در نروژ به ندرت رخ می دهد اما این اولین بار نیست که این کشور اسکاندیناوی که از ملحق شدن به اتحادیه اروپا خودداری کرده میزبان مذاکرات اروپا و ایران است. منابع مختلفی به امواج مدیا گفته اند که اسلو ماه ها قبل نیز میزبان "مسیر دوم" مذاکرات برای کمک به یافتن راهی برای پیشبرد برنامه جامع اقدام مشترک (JCPPA) با عنوان رسمی توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران بوده است.
در ادامه این گزارش آمده است: تهران در هفته‌های اخیر تلاش‌ها برای بهبود روابط با همسایگان خود را در راستای سیاست اعلام شده دولت سید ابراهیم رئیسی برای تمرکز بر منطقه افزایش داده است. پس از مذاکرات محرمانه در چین در اوایل ماه جاری، ایران و عربستان سعودی در ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) توافق کردند که روابط خود را از سر بگیرند و سفارتخانه ها را ظرف دو ماه بازگشایی کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала