پوتین: طرح چین برای اوکراین را می توان مبنای حل و فصل مناقشه قرار داد

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в Москве
Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
اشتراک
رئیس جمهور روسیه معتقد است طرح پیشنهادی چین برای اوکراین می تواند مبنای حل و فصل مسالمت آمیز بحران در این کشور تلقی شود.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین در پایان مذاکرات خود با رهبر چین در کنفرانس خبری مشنرک با شی جین پینگ گفت:" حل و فصل اوضاع در اوکراین می تواند بر اساس طرح صلح پیشنهادی چین باشد، البته زمانی که غرب و کی یف برای این موضوع آماده باشند".
رئیس جمهور روسیه گفت:" البته ما از اوضاع پیرامون اوکراین غافل نشدیم. ما معتقدیم که بسیاری از مفاد طرح صلح که توسط چین ترسیم شده است با رویکردهای روسیه همخوانی دارد و زمانی که آنها در غرب و کی یف برای حل و فصل صلح آمیز آماده باشند، می توان آنها را مبنای حل و فصل صلح قرار داد. با این حال، ما چنین آمادگی را از سوی آنها مشاهده نمی کنیم".
رهبر چین نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که پکن طرفدار صلح و گفتگو در وضعیت اوکراین است.
در ماه فوریه، وزارت خارجه چین بیانیه ای 12 ماده ای درباره حل و فصل بحران اوکراین صادر کرد. از جمله پارامترهای اصلی آن می توان به موارد مانند احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، از سرگیری گفتگوهای مستقیم بین مسکو و کی یف و درخواست برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش اشاره کرد.
همانطور که در کرملین اشاره شد، این سند با رویکرد روسیه سازگار است. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از تمایل چین برای کمک به حل و فصل مناقشه در اوکراین از طریق راه های صلح آمیز قدردانی می کند.
در عین حال، پیشنهادات پکن مورد انتقاد کی یف قرار گرفت. همانطور که میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین گفت، این یک "پیشنهاد عملی سنجیده" نیست، بلکه "اصولی بسیار کلی" است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала