گزارش و تحلیل

داستان زندگی هزارساله از درون تخته سنگهای مقدس + عکس

میمند
 میمند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
اشتراک
هزاران سال پیش هنگامی که ساکنان محلی میمند با ابزار‌های ابتدایی در قلب کوه­های سخت برای خود خانه ­هایی بنا می کردند، احتمالا حدس هم نمی­زدند که در حال بنا کردن هفتمین منظر فرهنگی – طبیعی و تاریخی اینده جهان هستند.
خبرگزاری اسپوتنیک - می دانستم برای پیمودن ۲۲۳ کیلومتر راه از کرمان تا روستای دستکند میمند واقع در شهربابک آن هم در یکی از روزهای آغازین بهار گرمایی نسبی را باید تحمل می کردم. طبعیت این جاده­های جنوبی گرمای سوزان در روز و سرمای سخت در شب است، ضمن اینکه از معدود مسافران جاده در این فصل پر مسافر از سال هستید، پس می شود حدس زد که در سایر اوقات سال این نقطه منحصر به فرد سال چقدر خلوت است.
قبل از رسیدن به مقصد اصلی، معدن مس بزرگی قرار دارد که عملیات حفاری آن از همان جاده­های پیچ در پیچ هم قابل مشاهده است. وجود معادن عظیم مس و فیروزه و قرار گرفتن شهربابک در مسیر تهران- بندرعباس اهمیت آن را دوچندان کرده‌ است و البته در میانه راه باغات پسته به وفور دیده می شود.
می دانستم که هم جاذبه‌ طبیعی و هم جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در انتظار من است و همین نیز لذت گشت و گذار را دوچندان می­کرد. روستای دستکند میمند کرمان 420 کیلومتر مربع مساحت دارد و در 38 کیلومتری شهر بابک کرمان واقع شده است و سالانه هزاران نفر برای بازدید از جاذبه‌های آن به این شهر سفر می‌کنند اگرچه این تعداد برای یکی از شگفت انگیزترین بناهای تاریخی جهان بسیار کم است. این روستای شگفت‌انگیز علاوه بر اینکه به ثبت جهانی رسیده به عنوان هفتمین منظر فرهنگی – طبیعی و تاریخی جهان جایزه مرکوری را دریافت کرده است.
میمند
میمند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
میمند
جایزه ملینا مرکوری جایزه‌ای است که دولت یونان با همکاری یونسکو و ایکوموس به آثاری اهدا می‌کند که ویژگی‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد داشته باشند. ضوابطی که اهدا کنندگان این جایزه در نظر می‌گیرند خود به روشنی گویای آن است که روستای دستکند میمند تنها گستره تاریخی به یادگار مانده نیست، بلکه آمیزه ای از تاریخ، فرهنگ و طبیعت است که آن را به اثری بی بدیل در جهان تبدیل کرده است، اثری که به رغم پژوهش‌های صورت گرفته همچنان راز‌های نامکشوفی دارد.
اینجا هنوز هم زندگی جاریست، اگرچه ساکنان آن سخت در مضیقه هستند و مردم اینجا بیشتر دامداری و کشاورزی می­کنند. برخی نیز با اجاره دادن اقامتگاه های روستایی امرار معاش می کنند. البته قالی بافی، گلیم بافیِ، سبد بافی و نمد از صنایع دستی روستاییان است برای همین نیز چقدر خوب است که مسافران و بازدیدکنندگان از این مردم صبور و زحمتکش حتما خرید کنند تا امرار معاش آنها نیز رونق داشته باشد.
میمند
میمند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
میمند
ساکنان محلی به درستی نمی دانستند که قدمت روستای سنگی چقدر است. اما برخی قدمت این روستا را مربوط به قرن‌های پیش و زمانی می‌دانند که اولین گروه‌های انسانی به یکجانشینی رو آوردند و سنگ‌نگاره‌ها و نقوش صخره‌ای موجود در روستا را گواهی بر این امر می دانند. از سویی گفته می شود احتمالا قدمت این سکونتگاه تاریخی حداقل به قرن هفت پیش از میلاد باز می گردد، بعبارتی همزمان با زندگی قوم ماد که آثار صخره‌ای متعددی در غرب ایران به یادگار گذاشته‌اند، گروهی از آریایی‌ها هم در شرق کشور اقدام به ساختن سکونتگاه‌هایی مانند روستای میمند کرده‌اند.
میمند
میمند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
میمند
پیرزنی کنار یکی از "کیچه های" سنگی نشسته بود، دوست داشتم کمی با او گپ بزنم، پرسیدم چند خانه سنگی اینجا است؟ گفت کیچه؛ به این خانه سنگی ها کیچه می گویند و البته دقیق نمی دانست، اما احتمالا ۴۰۶ خانه سنگی در این روستا وجود دارد. برخی خانه های سنگی بزرگ هستند و چند اتاق تو در تو دارند و یا سالن های بزرگ و ستون دار که با چند فرش پوشیده می شوند. اما برخی خانه بسیار کوچک و با سقفی کوتاه که می توان تفاوت تمکن مالی مالکان آنها را حدس زد.
ساختار روستا به گونه ای است که خانه ها در حفره وسیع و دره گونه ای قرار گرفتند و آتشکده ای دارد که اکنون به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و سبک زندگی مردم این منطقه را نمایش می دهد. مسجدی متعلق به دوره قاجار، حسینیه، مدرسه و حمام عمومی از دیگر بناهای کاملا سنگی روستا است. البته به گفته همان همصحبت سالخورده ام مدتهاست که بسیاری از ساکنان روستا تابستانها به منطقه دیگری کوچ می کنند و در مدت اقامت زمستانی خود از زیست جانوری مثل خرگوش، آهو، بز کوهی، کبک و پرندگان شکاری و همچنین پوشش گیاهی انبوه مثل درختان پسته و بادام وحشی، گیاهان دارویی و گیاهان وحشی استفاده می کنند و البته محصولاتی برای استفاده سایرین نیز تولید می کنند. زنان در تامین معاش خانواده نقش مهمی دارند و تقریبا تمام زنان روستا مشغول اموری مثل قالی بافی، نانوایی، کشاورزی، دامداری و ساخت صنایع دستی و یا جمع آوری گیاهان دارویی مشغول هستند.
این روستا در سال ۲۰۱۵ در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته و در مهر ۱۳۸۵ نیز به‌عنوان روستای نمونهٔ ملی گردشگری معرفی گردید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала