گزارش و تحلیل

ابتکار چین به عنوان منادی نظم نوین جهانی

© Sputnik / Anna Ratkoglo /  مراجعه به بانک تصاویر ابتکار چین به عنوان منادی نظم نوین جهانی
ابتکار چین به عنوان منادی نظم نوین جهانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2023
اشتراک
رسانه بریتانیایی: درگیری در اوکراین فرصت هایی را برای پکن فراهم کرده است که در آینده نزدیک انتظارش را نداشت.
اسپوتنیک، ایندیپندنت - یک سال پس از آغاز عملیات نظامی، غرب چنان گرفتار اظهارات جدید حمایت از اوکراین بود که ابتدا به این واقعیت توجه نکرد که یک قدرت بسیار بزرگ در آن سوی جهان این سالگرد را به روش خود جشن گرفت. در حالی که ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا در تامین تسلیحات با یکدیگر رقابت می کردند، چین یک طرح صلح ارائه کرد.
و اکنون این طرح 12 ماده ای در پاریس، برلین و احتمالاً در واشنگتن در حال بررسی است. مهمتر از همه، کی یف "با احتیاط از آن استقبال کرد". از زمان مذاکرات استانبول تقریباً یک سال پیش، هیچ تماس رسمی بین اوکراین و روسیه وجود نداشته است - و اصلاً هیچ تماسی، حتی از طریق واسطه ها، وجود نداشته است. اوکراین و حامیانش چین را به دلیل دادن مداوم رای ممتنع در سازمان ملل سرزنش کرده اند، یعنی پکن به محکومیت روسیه توسط غرب نپیوسته است. با این حال، یک سال پس از آغاز درگیری، این دقیقاً همان چیزی است که به چین اجازه می دهد با هر دو طرف صحبت کند.
بند اول طرح چین خواستار احترام به حاکمیت ملی، اصول سازمان ملل و قوانین بین المللی است - در اینجا پکن به طور غیرمستقیم عملیات ویژه روسیه را محکوم می کند. اما در عین حال پاراگراف دوم خواستار پایان دادن به آنچه پکن آن را "ذهنیت جنگ سرد" می‌خواند. پکن طلب می‌ کند که "امنیت منطقه از طریق تقویت یا گسترش بلوک‌های نظامی به دست نیاید" و این امر انتقاد از ناتو به شمار می رود. پکن همچنین از آنچه مسکو از زمان فروپاشی اتحاد شوروی تبلیغ کرده است حمایت می کند: "معماری امنیتی متعادل، کارآمد و پایدار اروپا".
در پاراگراف های دیگر، چین خواستار کمک های بشردوستانه بیشتر به مناطق درگیری تحت حمایت سازمان ملل، پایبندی دقیق به تضمین های بین المللی برای اسیران جنگی، پایان دادن به صحبت های غیرمسئولانه در مورد سلاح های هسته ای، حفاظت از نیروگاه های هسته ای (اما نه ایجاد مناطق غیرنظامی شده که اوکراین خواستار آن است) و ادامه اجرای توافقاتی که به کشتی های غلات اجازه می دهد بنادر اوکراین را ترک کنند.
چین در فراخوان‌های خود برای تش زدایی، پایان دادن به اقداماتی که تجارت جهانی را تهدید می‌کند، برای رد تحریم‌هایی که توسط سازمان ملل تصویب نشده ، فراتر از درگیری در اوکراین نگاه می‌کند. همین اصول می تواند به مدیریت تنش های فزاینده با ایالات متحده بر سر تایوان کمک کند. پکن همچنین در کنار کشورهایی است که به همراه چین و هند از جانبداری در مورد مساله اوکراین خودداری کرده اند.
از نظر عملی، پکن طرفدار از سرگیری گفتگوهای مستقیم "در اسرع وقت" به منظور دستیابی به "آتش بس کامل" است. این یک کار بسیار دشوار به نظر می رسد. اما از آنجایی که جنگ اکنون یک سال است که ادامه دارد و همه از این درگیری خسته شده اند، بسیاری از منافع متفاوت، شروع به همگرایی کرده اند.
مسکو دلایلی برای قدردانی از پکن دارد: چین بازار جایگزینی برای انرژی روسیه فراهم می کند و از انتقاد از روسیه در سازمان ملل خودداری می کند. همچنین می توان ادعا کرد که روسیه هم اینک به برخی از اهداف خود دست یافته است: تأمین یک مسیر زمینی به کریمه، بازگرداندن منابع آب شیرین به شبه جزیره و ایجاد دسترسی انحصاری به دریای آزوف.
اوکراین، بازگرداندن دونباس و کریمه را به اهداف خود اضافه کرده است. این کشور امتناع خود از تماس با پوتین را قانونی کرده است و اصرار دارد که تا پایان مبارزه خواهد کرد. اما با وجود این کی یف ابتکار چین را رد نکرد، زیرا تلفات ارتش اوکراین در حال افزایش است، تأخیر در تأمین سلاح و مهمات وجود دارد و ارزیابی‌ها از روحیه اوکراینی‌ها بسیار متناقض است.
و در مورد متحدان، آنها همچنان اصرار دارند که از اوکراین "تا زمانی که لازم باشد" دفاع خواهند کرد. آنها می گویند که زمان و شرایط برای پایان دادن به درگیری به کی یف بستگی دارد. اما هم کی یف و هم متحدانش می دانند که اینطور نیست. وقتی غرب از هزینه‌ها و شاید خطر یک رویارویی بزرگ‌ تر خسته شود، کی یف چاره‌ای جز جستجوی راه‌حل با هر شرایطی که می‌تواند داشته باشد، نخواهد داشت.
و در مورد چین چه؟ درگیری در اوکراین فرصتی را برای پکن فراهم کرد که حتی در بهترین حالت ممکن نبود آن را به دست بیاورد. این درگیری امنیت انرژی چین را تقویت کرد و به شی جین پینگ اجازه داد تا به عنوان مدافع اصلی بلوک غیر غربی موسوم به جنوب جهانی عمل کند. و نه تنها در سازمان ملل.
شی جین پینگ با طرح 12 ماده ای خود می تواند نقش میانجی در اوکراین را بر عهده بگیرد. البته کسانی هستند که برای جلوگیری از او تمام تلاش خود را می کنند. اما اگر پیشرفت حاصل شود، ابتکار چین باید به عنوان پیشروی برای نظم بین المللی کاملاً جدید ارزیابی گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала