آنکارا از دیدار هیئت های ترکیه، روسیه، ایران و سوریه خبر داد

© AP Photo / Burhan Ozbiliciوزیر خارجه ترکیه: اروپا به زودی شاهد جنگ های مزهبی خواهد شد
وزیر خارجه ترکیه: اروپا به زودی شاهد جنگ های مزهبی خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه ترکیه گفت: نشست هیئت‌های وزارت خارجه ترکیه، روسیه، ایران و سوریه در آینده نزدیک امکان‌پذیر است.
به گزارش اسپوتنیک، پیش از این شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه "تی آر تی هابر" گزارش داده بود که نشست هیئت های وزارت خارجه کشورها 15 تا 16 مارس در مسکو برگزار می شود. بعدتر شبکه تلویزیونی دیگر ترکیه ای "ان تی وی" گزارش داد که نشست هیئت ها درباره حل و فصل مسئله سوریه که قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود به دلایل فنی به تعویق افتاد. چاووش اوغلو روز دوشنبه گفت که طرف روسی پیشنهاد به تعویق انداختن نشست هیئت ها را داده است، آنکارا با این پیشنهاد موافقت کرده است.
چاووش اوغلو روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت:" تصمیم گیری در مورد سوریه با ابزارهای سیاسی امکان پذیر است. ما تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت می شناسیم. جلساتی در فرمت سه جانبه (ترکیه، روسیه، سوریه) برگزار شد. این جلسات در سطح روسای ادارات اطلاعات و روسای وزارت دفاع بود. نشستی در سطح معاونان وزرای خارجه (ترکیه، روسیه، ایران و سوریه) برنامه ریزی شده بود که به تعویق افتاد. انتظار داریم به زودی این جلسات نیز برگزار شوند. پس از آن نشست وزرای خارجه (ترکیه، روسیه، ایران و سوریه) برنامه ریزی شده است. هدف از این جلسات حل مشکلات در سوریه است".
در ماه دسامبر، روسیه میزبان اولین مذاکرات وزرای دفاع ترکیه و سوریه در 11 سال گذشته بود. در سال 2011 جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. ترکیه که قبل از این درگیری روابط نزدیکی با دمشق داشت، طرف مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه را گرفت. از آن زمان تاکنون روابط ترکیه با سوریه همچنان دشوار بوده است. اما اخیراً هر دو طرف و همچنین برخی رسانه ها از احتمال عادی سازی تدریجی صحبت می کنند.
برای حل اختلافات میان آنکارا و دمشق، نشست وزرای خارجه روسیه، سوریه و ترکیه برنامه ریزی شده بود. در ژانویه، آنکارا پیشنهاد کرد که چنین دیداری می تواند در اوایل فوریه برگزار شود. پس از آن، طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که ایران نیز می تواند به مذاکرات سطح بالای برنامه ریزی شده میان ترکیه، روسیه و سوریه بپیوندد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала