روسیه سهمیه تحصیل رایگان برای دانشجویان ایرانی را سه برابر کرد + ویدئو

© Sputnik / Evgeny Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر رودکی در دانشگاه دولتی مسکو +عکس
رودکی در دانشگاه دولتی مسکو +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2023
اشتراک
اختصاصی
دانشجویان ایرانی در سال 2022 از امتیازاتی برای تحصیل در روسیه برخوردار شدند.
اسپوتنیک - الکسی ددوف، سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک خاطرنشان کرد: در چارچوب همکاری آموزشی با ایران، فدراسیون روسیه در سال 2022 سهمیه آموزش عالی رایگان در دانشگاه های خود برای دانشجویان ایرانی را افزایش داد.
الکسی ددوف، سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2023
الکسی ددوف: حجم گردش کالا بین روسیه و ایران طی یک سال 20 درصد افزایش یافت + ویدئو
الکسی ددوف گفت: همکاری در حوزه آموزشی بین ما و ایران کاملاً پویا و در حال توسعه است. در حال حاضر حدود 6000 دانشجوی ایرانی در روسیه مشغول به تحصیل هستند. و در سال 2022 سهمیه بورسیه های دولتی را افزایش دادیم - این حق دریافت آموزش رایگان در روسیه است. برای ایران این سهمیه تا سه برابر افزایش یافته است: از 100 به 300 بورسیه.
اما در مورد مشکلات به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی، چنین رویه ای در ایران وجود دارد که هر از چند گاهی در فهرست تخصص هایی که در ایران بر اساس نتایج تحصیل در روسیه به رسمیت شناخته می شوند، تغییری ایجاد می شود. گاهی اوقات این نکته به بروز وضعیت های ناگواری منجر می‌شود. مثلاً یک دانشجوی ایرانی به مدت 3 سال در یکی از رشته‌های تخصصی در یکی از دانشگاه‌های روسیه تحصیل کرده و بعد از سه سال مشخص می‌شود که تخصص او قبلاً از فهرست رشته‌های به رسمیت شناخته شده در ایران حذف شده است. ما در حال رایزنی با ایرانی ها در این زمینه هستیم. علاقه متقابل در حل این روند وجود دارد. و امیدوارم این موضوع حل شود، زیرا شرایط واقعاً عجیبی وجود دارد: دانشجویان ایرانی در زمانی که تخصص انتخابی آنها در ایران به رسمیت شناخته شده، برای تحصیل به روسیه می آیند و بعد از مدتی معلوم می شود که این تخصص دیگر در لیست رشته های معتبر وجود ندارد. اما در کل این یک مسئله قابل حل است".
متن کامل مصاحبه را به زودی در سایت اسپوتنیک ایران بخوانید و در پلتفرم های ویدیویی ما تماشا کنید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала