بورل: عادی‌سازی روابط ایران و عربستان کمکی به برجام نمی کند

© Photo / IRNAجوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2023
اشتراک
نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا گفت: عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی که با میانجیگری چین به دست آمده، تأثیر مثبتی بر مذاکرات متوقف شده برای حل پرونده هسته ای ایران نخواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل روز یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در بروکسل گفت:" برجام یک موضوع متفاوت است و توسط ساختارهای دیگر مدیریت می شود. ما به کار خود ادامه می دهیم. روابط خوب بین عربستان سعودی و ایران در هر صورت مثبت است، اما برجام پویایی خاص خود را دارد".
بورل هماهنگ کننده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که برای حل مسئله برنامه هسته ای ایران طراحی شده است.
ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین در 10 مارس توافقنامه ای را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و برنامه ریزی برای بازگشایی سفارتخانه های خود در مدت دو ماه امضا کردند.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود. در ماه می 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала