Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

اسپوتنیک توضیح می دهد: اهمیت ابتکار تمدن جهانی چین چیست؟

© Fotolia / Zhengzaishanchuمیدان تیان آنمن در پکن
میدان تیان آنمن در پکن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2023
اشتراک
وانگ یی‌وی، مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل دانشگاه رنمین چین، در مصاحبه‌ با اسپوتنیک توضیح داد که ماهیت طرح جدید تمدن جهانی پیشنهاد شده توسط شی جین پینگ چیست و همچنین درک غربی از تمدن با چه تفاوتی با درک چینی ها دارد.
شی جین پینگ، رهبر چین، ابتکار تمدن جهانی را 15 مارس در جریان گفتگوی سطح بالا بین حزب کمونیست چین و سایر احزاب سیاسی در جهان آغاز کرد.
رهبر چین توضیح داد، نکته اصلی این ابتکار لزوم احترام به تنوع تمدن های جهانی و برابری آنهاست.
شی جین پینگ در سخنرانی برنامه ای خود در این نشست تاکید کرد که تساهل، همزیستی، مبادلات و یادگیری متقابل میان تمدن های مختلف نقشی ضروری در پیشبرد روند مدرنیزاسیون بشریت و تضمین شکوفایی تمدن جهانی ایفا می کند، زیرا اکنون آینده همه کشورها دارای ارتباط نزدیک با یکدیگر است.
به گفته وانگ یی‌وی، ابتکار تمدن جهانی به منزله ادامه تعدادی از ابتکارات است که در چارچوب ایده ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت - یک نظریه جهان شمول برای ایجاد نظم جهانی که در آن صلح پایدار و امنیت همگانی وجود دارد.
(مفهوم جامعه ای با سرنوشت مشترک برای بشریت شامل پنج رکن اصلی است - سیاست، امنیت، اقتصاد، فرهنگ و محیط زیست. چین به طور مداوم ابتکارات مرتبط با این مفاهیم را مطرح کرده است. ابتدا "ابتکار توسعه جهانی" وجود داشت، سپس "ابتکار امنیت جهانی"، اکنون - "ابتکار تمدن جهانی." این به طور جداگانه بر درک شکل جدیدی از جامعه متمدن تأکید دارد).
شی جین پینگ، رهبر چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2023
تاریخ بازدید رهبر چین از روسیه اعلام شد
ابتکار جدید، به گفته این کارشناس، تفاوت در درک مفهوم "تمدن" در غرب و در چین را نشان می دهد. اروپایی ها عادت دارند خود را "مردم متمدن" بنامند و دیگران را "بربران و وحشیان " بدانند. این نگرش به آنها کمک کرد تا طی سال ها فعالیت های استعماری خود را انجام دهند. اصطلاحات مدرن پیشنهاد شده توسط غرب - تقسیم به کشورهای "توسعه یافته" و "در حال توسعه" - به آنها کمک کرد تا جهان را بیشتر تقسیم کنند.
(مفهوم تمدن ارائه شده توسط چین با تمدن غربی منطبق نیست. اولین اروپاییان خود را "متمدن" می نامیدند و بقیه مناطق را "بربر" می دانستند، آنها را توسعه یافته و دیگران را عقب مانده می دانستند. این به آنها کمک کرد تا این کار یعنی فعالیت های استعماری آنها در سراسر جهان را انجام دهند. اگرچه غرب به خوبی درک می کند که تمدن باستانی چیست اما ادعا می کند که تمدن غرب تنها تمدن است. به زبان ساده کلمه تمدن در ذهن کشورهای غربی فقط به صورت مفرد وجود دارد. در جنگ دوم، کشورهای غربی اصطلاحات جدیدی را معرفی کردند، به عنوان مثال، "کشورهای در حال توسعه" یا "کشور کمتر توسعه یافته". این به آرزوهای آنها برای طبقه بندی جهان کمک کرد. علاوه بر این، من فکر می کنم در اینجا بسیار مهم است که منظور چین از توسعه را درک کنیم. و مدرنیزاسیون در درک چینی کلمه "مدرنیزاسیون" مسیر خود شدن و بازگشت به ماهیت خود است. چین همیشه بر این باور بوده است که جهان برابر و متنوع است و ویژگی ها و سنت های ما به توسعه مدرنیزاسیون کمک کرده و به هیچ وجه مانع آن نمی شود.)
شی جین پینگ در سخنرانی برنامه ای خود تاکید کرد که از نظر عملی، این ابتکار تقویت مبادلات و همکاری های فرهنگی بین المللی و گسترش کانال های تعامل در حوزه انسانی را پیشنهاد می کند.
رهبر چین گفت: تساهل و احترام به یکدیگر تنها شرط درک متقابل بین مردم است.
این ابتکار متضمن تأکید بر ارتقای ارزش‌های مشترک بشریت مانند صلح، توسعه، عدالت، دموکراسی و آزادی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала