متن کامل مصاحبه اسپوتنیک با بشار اسد: جنگ جهانی سوم هم اکنون در جریان است

© AP Photo / SANA بشار اسد
 بشار اسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2023
اشتراک
اختصاصی
کرملین دیروز چهارشنبه میزبان دیدار ولادیمیر پوتین و بشار اسد، روسای جمهور روسیه و سوریه بود که در آن رهبران دو کشور درباره طیف گسترده ای از مسائل سیاسی و اقتصادی گفتگو کردند.
اسپوتنیک اولین رسانه ای بود که بلافاصله پس از گفتگوهای اسد در مسکو با وی مصاحبه کرد.
رئیس جمهور سوریه در گفت و گو با این خبرگزاری در مورد اینکه آیا دمشق مرزهای جدید روسیه را با سرزمین هایی که پس از همه پرسی به آن ملحق شده اند به رسمیت می شناسد یا خیر، در مورد چشم انداز گسترش حضور نظامی فدراسیون روسیه در این کشور و همچنین در مورد اینکه آیا دمشق آماده دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است ، صحبت کرد..
- آقای رئیس جمهور، از اینکه بلافاصله پس از گفتگوهای مهم با رئیس جمهور پوتین با ما دیدار کردید بسیار سپاسگزارم. هیئت بسیار بزرگی از سوریه به مسکو آمده است. مذاکرات بسیار مهمی انجام شد. برای اولین بار هیئت روسیه تا این حد معتبر بود. نتایج اصلی بازدید شما چیست؟ چه چیز جدیدی در روابط روسیه و سوریه خواهد بود؟
- در سال‌های گذشته، در طول سال‌های جنگ در سوریه، دیدار با رئیس‌جمهور پوتین همیشه موضوعات مهمی را مورد بررسی قرار می‌داد. می توان گفت همه بازدیدها مهم بودند، اما این بازدید از دو جنبه اهمیت ویژه ای داشت. جنبه اول سیاسی است، این اولین دیدار من و رئیس جمهور پوتین از زمان شروع جنگ در اوکراین و احتمالاً پس از پایان بحران کرونا است. زیرا ویروس کرونا و جنگ در اوکراین بر وضعیت کلی جهان تأثیر گذاشته است. اکنون می بینیم که اتحادها و صف بندی ها در جهان تغییر کرده است. لازم بود این وضعیت مورد بحث و تحلیل قرار گیرد تا چشم انداز مشترک سوریه و روسیه ایجاد شود که از طریق آن نحوه تعامل در مرحله بعدی را مشخص کنیم.
از سوی دیگر، کمیسیون های مشترک روسیه و سوریه بارها تشکیل جلسه داده اند، اما نتایج آن هنوز چیزی نبوده است که ما برای آن تلاش می کنیم. هم مبادلات تجاری وجود دارد و هم توسعه روابط ، اما آنها همچنان ضعیف هستند.
این بار جلسه کمیسیون مشترک متفاوت بود. بر موضوعات، به ویژه در مورد پروژه های سرمایه گذاری، و همچنین بر توافق نامه ای که قرار است امضا شود، تمرکز شد. این شامل 40 پروژه سرمایه گذاری خاص در زمینه های انرژی، برق، نفت، حمل و نقل، مسکن، عرصه های مرتبط با صنعت و بسیاری از حوزه های دیگر اما با پروژه های کاملاً تعریف شده است و همچنین سازوکارهایی برای کنترل و اجرای موفق این پروژه ها به آنها اضافه شد. این در بعد اقتصادی است و این مرحله جدیدی در روابط است. هیئتی که به روسیه رفت بسیار بزرگ بود، زیرا کار روی این توافق نه ماه ها، بلکه سال ها طول کشید، اما در ماه های اخیر کار فشرده ای در حال انجام است.
نکته دوم تحولات جهانی است، اما ما در درجه اول نگران مسئله ترکیه و مذاکره با طرف ترکیه در حل و فصل هستیم. با توجه به اینکه ترکیه بخشی از جنگ سوریه است که نیروهای آن در اشغال این سرزمین حضور دارند.
- اگر از همکاری های تجاری و اقتصادی صحبت کنیم. آیا می توان مبلغ دقیق یا تقریبی که برای آن قرارداد امضا شده است را تعیین کرد؟
– خیر، پروژه ها در حال حاضر در حال بررسی است، قرارداد بعداً ظرف چند هفته امضا می شود، اما این موضوع به اختیار هر شرکت و هر پروژه واگذار شد. بعداً هر پروژه جداگانه ارزیابی خواهد شد. این بخشی از سازوکار نظارت بر اجرای پروژه ها و موفقیت آنهاست. با این حال، این بعدا خواهد بود. ایده این بود که در حال حاضر اهداف توافق بیشتر از اعداد است.
- این روزها همه ما عزادار هستیم و از مردم سوریه حمایت می کنیم که از یک زلزله مهیب آسیب دیده اند. روسیه به کمک آمد. نیز اسپوتنیک ما نیز کمکی کرد. ما 25 تن اقلام بشردوستانه را جمع آوری کردیم و به بیمارستان کودکان حماه تحویل دادیم. آیا در دیدار شما با رئیس جمهور پوتین و در دیدار هیأت ها در مورد کمک های بیشتر برای غلبه بر پیامدهای زلزله بحث شد؟
- این موضوع در مذاکرات امروز کلیدی نبود. من از کمک رئیس جمهور پوتین و دولت روسیه تشکر کردم زیرا دولت روسیه از همان ساعات اولیه این کار را آغاز کرد و ارتش روسیه در عملیات نجات شرکت کرد و این کمک ها همچنان ادامه دارد.
با این حال، جنبه دیگری از پشتیبانی مرتبط با زلزله وجود دارد. این امر با بازسازی و بازگشت افراد آواره به خانه هایشان مرتبط است.
قبل از درخواست کمک از هر طرف دیگر در این موضوع حیاتی در مرحله بعدی، ما باید سازوکارها و ساختارهایی را در سوریه ایجاد کنیم که مسئول روند بهبود هستند و این همان چیزی است که روی آن کار می کنیم.
در اساس، این درخواست از کشورها برای مشارکت با ما در روند بازیابی و بازگشت آوارگان موقت به خانه‌های خود یا سایر مکان‌های سکونت است.
- این روزها 20 سال از حمله آمریکا به عراق بر خلاف منشور سازمان ملل می گذرد. از آن زمان تاکنون، اقدامات واشنگتن تلفات زیادی را به همراه داشته است. مردم در سوریه جان باختند، اکنون در دونباس می میرند - این همه نتیجه سیاست نسبتاً تهاجمی ایالات متحده و متحدانش است. چگونه می توان جلوی این را گرفت؟
– برای رسیدن به این نتیجه باید همزمان در چند جهت عمل کنیم. ایالات متحده حتی اگر در حال نزول باشد همچنان یک قدرت باقی می ماند، اما نمی توانیم بگوییم که هیچ دولتی وجود دارد که تجاوز آمریکا را که حداقل سه دهه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یا حتی بیشتر از زمان جنگ کره ادامه داشته است، متوقف کند.
با این حال، روش های مختلفی وجود دارد. اگر در مورد فعالیت سیاسی صحبت کنیم، ائتلاف تعدادی از کشورها لازم است. روسیه و چین در این زمینه مسئولیت مهمی دارند. کشورهای بریکس هستند، کشورهای دیگری هستند که شروع به دور شدن از ایالات متحده کرده اند و ایمان خود را به واشنگتن از دست داده اند و احساس می کنند که ایالات متحده تهدیدی برای ثبات جهان است. وقتی می گوییم آمریکا، منظور بلوک غرب در بعد سیاسی است.
از سوی دیگر، ناوگان های ایالات متحده در جهان برای خدمت به یک چیز حضور دارند، همه جنگ ها در خدمت آن هستند - این دلار آمریکا است.
علاوه بر این، زمانی که ائتلاف اقتصادی وجود داشته باشد، از هر کشوری جایگزینی برای دلار وجود خواهد داشت و آنگاه آمریکا نمی تواند سرنوشت اقتصاد و مردم جهان را تعیین کند و آنگاه این جنگ ها پایان خواهد یافت.
اگر ما در مورد جنبه های سیاسی، مالی و اقتصادی صحبت کنیم، همانطور که قبلاً اشاره کردم، کشورهای بریکس نیز بخشی از این ائتلاف هستند. به تدریج آگاهی عمومی جهان در حال شکل گیری است و پس از مدتی، آمریکا که اکنون دنیا را محاصره کرده است، خوش محاصره و در نتیجه منزوی خواهد شد.
این کشور (ایالات متحده آمریکا) که می خواهد تمام جهان را فتح کند، نمی تواند ثمره فتوحات خود را برداشت کند و آنگاه جهان تغییر خواهد کرد.
- شما به عملیات ویژه اشاره کردید و این اولین دیدار شما با رئیس جمهور پوتین پس از شروع آن است. شما در خود این دیدار از اقدامات روسیه حمایت کردید. چگونه می توان این حمایت را بیان کرد؟ و آیا شهروندان سوریه به عنوان داوطلب در کنار روسیه در این عملیات ویژه شرکت می کنند؟ تعداد آنها چقدر است؟
- اگر داوطلبان به آنجا بروند، از طرف دولت سوریه نخواهد بود- آنها مستقیماً به نهادهای روسی که با این موضوع سروکار دارند، رجوع خواهند کرد و ما از آن مطلع نخواهیم شد. با این حال، مردم سوریه قطعا به دلایل متعددی با اشتیاق فراوان از روسیه حمایت می کنند.
از یک سو، این همبستگی است، زیرا فدراسیون روسیه از سوری ها در مبارزه با تروریسم حمایت کرد، از سوی دیگر، دیدگاه جامع تر و جهانی تری نسبت به این جنگ وجود دارد: این جنگ است که شروع به تغییر توازن جهانی خواهد کرد. زیرا بخشی از رنج سوریه، عراق و بسیاری از کشورهای دیگر ناشی از جهان تک قطبی است.
هنگامی که فدراسیون روسیه برنده این جنگ شود، همانطور که اکثر مردم سوریه می خواهند، مطمئناً جهانی جدید پدید خواهد آمد - جهانی امن تر و صلح آمیز تر. این تأثیر واقعی این جنگ بر ادراک مردم سوریه است.
- اگر از حمایت سیاسی صحبت کنیم، آیا سوریه روسیه را در مرزهای جدید به رسمیت می شناسد؟ آیا سوریه مناطق جدید در روسیه را به رسمیت می شناسد؟
- ما این مناطق را قبل از پیوستن آنها به روسیه به رسمیت شناختیم، زیرا همه پرسی هایی برگزار شد که نتایج آن اعلام شد و ما آنها را به رسمیت شناختیم. حتی قبل از برگزاری این همه پرسی، من چند ماه قبل از جنگ، هیئت دومای روسیه را پذیرفتم و به آنها گفتم که اکنون حاضریم شما را به رسمیت بشناسیم. بعد به آنها گفتیم که ما شما را حتی قبل از روسیه به رسمیت شناختیم. این سوال از همان ابتدا برای ما روشن است و در موضع خود تزلزل نخواهیم کرد. موضع سوریه روشن و در عین حال قاطع است، ما به موضوع نه تنها به خاطر دوستی با روسیه، بلکه به دلیل اینکه این سرزمین ها، سرزمین روسیه هستند، اعتقاد داریم. این در طول تاریخ شناخته شده است. شاید حدود 100 سال پیش، فکر کنم در زمان لنین، آنها را به اوکراین دادند. ساکنان آنها شهروندان روسی هستند و حقایق در مناطق مربوطه نشان می دهد که این سرزمین روسیه است. ما به این موضع متقاعد شده ایم.
- آیا سوریه مرزهای جدید روسیه را به رسمیت می شناسد؟
- قطعا. من می گویم این ها سرزمین های روسیه هستند و حتی اگر جنگ هم اتفاق نمی افتاد، این ها از نظر تاریخی سرزمین های روسیه هستند.
- اگر از پیامدهای جهانی صحبت کنیم. اکنون بسیاری بحث می کنند که آیا این درگیری منجر به جنگ جهانی سوم می شود یا خیر. شما چطور فکر می کنید؟
- من معتقدم که جنگ جهانی سوم در جریان است، اما شکل آن متفاوت است. منظورم این است که قبلاً جنگ های جهانی سنتی بودند. ارتش چندین کشورعلیه چندین کشوردیگر وارد عمل می شدند. اکنون این وضعیت وجود دارد، اما به دلیل وجود سلاح های مدرن، به ویژه سلاح های هسته ای، یک عامل بازدارنده برای جنگ سنتی موجود است و بنابراین جنگ ها به سمت جنگ های نیابتی پیش می روند. بنابراین، زلنسکی اکنون به نمایندگی از غرب با ارتش خود که البته متشکل از نازی ها است، جنگ می کند. به همین شکل ، تروریست ها ارتش هایی هستند که به نمایندگی از غرب در سوریه و سایر مناطق عمل می کنند.
- آیا می‌توانید گزارش‌های آژانس سوری سانا مبنی بر ادامه آموزش شبه‌نظامیان در پایگاه‌های آمریکا در سوریه، جایی که آنها به‌طور غیرقانونی، مثلاً در عطنف، مستقر هستند، تأیید کنید؟
ما مستقیماً با گروه‌های تروریستی در نزدیکی منطقه عطنف مواجه هستیم و البته از این درگیری‌ها و دستگیرشدگان می‌دانیم که از کجا آمده‌اند. التنف یک اردوگاه کامل از تروریست ها است و هدف دیگری ندارد. آمریکا از حضور در این منطقه در دل کویر چه سودی می برد؟ شکی نیست که آنها اردوگاه هایی برای تروریست ها دارند که ده ها هزار نفر با خانواده هایشان در آنجا هستند. هر از گاهی این افراد را برای انجام حملات تروریستی علیه ارتش سوریه می فرستند. ما به این اطمینان داریم، شواهد واقعاً در دسترس است.
- آیا اطلاعاتی مبنی بر انتقال شبه نظامیان از آنجا به اوکراین وجود دارد؟
ـ ما مدرکی برای آن نداریم، اما این قابل انتظار است. آمریکا تروریست ها را از جایی به جای دیگر منتقل می کند، علاوه بر این که تروریست ها به تنهایی حرکت می کنند. اما تروریست ها در سوریه کسانی هستند که در داخل پرانتز "تروریست های اسلامی" نامیده می شوند و پشت دین پنهان می شوند. هیچ جنگ مذهبی در اوکراین وجود ندارد و با قضاوت بر اساس ویدیوهای منتشر شده در اینترنت، آنها در آنجا حضور دارند. آنها به خاطر فکر جهاد به آنجا نرفتند. مسلم است که شخصی این تروریست ها را رها کرده است و بدون شک این اتفاق تحت حمایت آمریکا و عوامل آن از کشورهای غربی رخ داده است.
این یک موضوع سنتی است که همیشه اتفاق می افتد و نه با سوریه و نه به اوکراین مرتبط است، با مکانیسم عمل آمریکا و کشورهای غربی در موضوع استفاده از تروریسم به عنوان عامل خود در جنگ هایشان مرتبط است.
طبیعتاً تروریست هایی وجود دارند که از مناطق دیگر از جمله سوریه به منظور مبارزه با روسیه در اوکراین منتقل شده اند.
- مشکل بزرگ دیگر این خطر است که سلاح هایی که غرب به مقدار نامحدود در اختیار اوکراین قرار می دهد به دست تروریست های بین المللی از جمله خاورمیانه از جمله سوریه بیفتد. این می تواند سلاح های مختلفی از جمله سیستم های دفاع هوایی باشد. آیا چنین نگرانی هایی دارید که عرضه سلاح به اوکراین، خاورمیانه را با سلاح های غیرقانونی پر کند؟
ـ ما هیچ نگرانی نداریم به این دلیل ساده که تسلیحاتی که مستقیماً از غرب به این گروه های تروریستی می رسد بسیار بیشتر از آنهایی است که به بیرون درز می کنند. و این سلاح به هر حال خواهد آمد. ایالات متحده دائماً به دنبال تروریست هایی است که آنها را جذب کرده و انواع سلاح ها را در اختیار آنها قرار دهد. اگر فساد، فروش و نشست سلاح وجود داشته باشد، این اتفاق خواهد افتاد، اما این تنها بخش کوچکی از آنچه مستقیماً از ایالات متحده به دست این گروه های تروریستی خواهد رسید، خواهد بود. البته در سوریه چنین بوده است. به عنوان مثال، فرانسه جدیدترین سیستم های موشکی ضد تانک را برای تروریست ها فرستاد. البته طبق دستور آمریکا. ایالات متحده موشک های پیشرفته دفاع هوایی مدرن را در اختیار آنها قرار داد. تروریست ها همه ماهواره ها را در اختیار دارند. نشت ذخایر کوچک سلاح به چه معناست؟ هیچ چی. آنها همه چیز دارند، آنها یک ارتش جایگزین برای ارتش منظم ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ناتو هستند. این حقیقت است.
- این امر گسترش همکاری های نظامی بین روسیه و سوریه را ضروری می کند. آیا الان این موضوع مطرح شده است؟ آیا علاقه مند به گسترش این همکاری هستید؟ آیا شما به عنوان مثال علاقه مند به افزایش تعداد پایگاه های نظامی روسیه هستید؟
- البته امروز در مورد همکاری های نظامی بحث کردیم، جلسه دو وزیر دفاع برگزار شد. معمولاً ما اعلام نمی کنیم که چه نوع همکاری بین ما و روسیه انجام خواهد شد. چون این یک امر نظامی است که همیشه نوعی پنهان کاری دارد که طبیعی است و در مورد پایگاه های نظامی، این با دیدگاه مشترک مرتبط است که هم جنبه سیاسی و هم جنبه نظامی دارد. از نظر نظامی ما در این مورد بحث نکردیم. در بعد سیاسی، موضوع پایگاه های نظامی را نباید به موضوع مبارزه با تروریسم ربط داد. مبارزه با تروریسم موضوع امروز است، اما موقتی است. حضور نظامی روسیه در هیچ کشوری نباید بر اساس چیزی موقتی باشد. ما در مورد موازنه بین المللی صحبت می کنیم و حضور روسیه در سوریه معنایی مرتبط با توازن قوا در جهان به عنوان کشوری واقع در دریای مدیترانه دارد. ابرقدرت ها امروز نمی توانند از خود دفاع کنند یا نقش خود را از داخل مرزهای خود ایفا کنند، باید این کار را در خارج از آنها از طریق متحدان در جهان یا از طریق پایگاه ها انجام دهند. ما معتقدیم که اگر روسیه تمایل به گسترش پایگاه ها یا افزایش تعداد آنها داشته باشد، این موضوع ماهیت فنی یا لجستیکی دارد. اگر چنین تمایلی وجود داشته باشد، ما معتقدیم که گسترش حضور روسیه در سوریه خوب اس و ، در خدمت این ایده خواهد بود. همانطور که اگر این گسترش در کشورهای دیگر، شاید در مناطق دیگر اتفاق بیفتد، همان ایده را در اختیار خواهد داشت. و بله، ما می گوییم که این چیزی است که ممکن است در آینده مورد نیاز باشد.
- اگر در مورد استقرار سلاح های ابرصوت صحبت کنیم. به نظر شما می شود در سوریه مثلا کشتی هایی با موشک های زیرکن مستقر کرد؟
- تفاوت در کیفیت اسلحه هاست اما اصل یکسان است. البته اگر قرار است پایگاه بسازید، هدف این نیست که پایگاه ها را از نظر نظامی ضعیف کنید. فرض بر این است که پایگاه ها برای اینکه اثر بازدارندگی یا تعادلی داشته باشند، باید به بهترین سلاح ها مسلح شوند، این طبیعی و منطقی است. خواه موشک های ابر صوت یا هر سلاح پیشرفته تر دیگری در حال حاضر و آینده باشد، البته اصل همان چیزی است که من در مورد آن صحبت کردم.
- آیا با توجه به اینکه اکنون حملات هوایی به خاک سوریه شدت می گیرد، بحث تامین سایر سامانه های پدافند هوایی برای سوریه مطرح شد؟ اس-400 یا هر سامانه دفاع هوایی کوتاه برد دیگری؟
- همانطور که گفتم امروز جلسه دو وزیر دفاع تشکیل شد که در آن همه جوانب نظامی رایزنی کردند. اما ما نمی توانیم اعلام کنیم که در مورد چه موضوعات ویژه نظامی به خصوص در مورد تسلیحات صحبت شده است.
ـ بیایید به سمت همکاری های اقتصادی برویم. قبلاً گفته اید که در بخش های مختلف اقتصاد پروژه هایی در دست تهیه است. کدام کمپانی ها در آنها شرکت خواهند کرد؟
- امروز سرفصل های پروژه های ضروری مورد بحث کمیسیون مشترک طی روزهای گذشته ارائه شد. پس از امضای تفاهم نامه، این پروژه ها اعلام می شود و پس از آن شرکت های علاقه مند می توانند برای شرکت در این پروژه ها اقدام کنند. در مورد اسامی شرکت ها، برآورد هزینه پروژه ها، هزینه واقعی بعداً با ارائه درخواست شرکت ها مشخص می شود و مذاکراتی با آنها در مورد این پروژه ها انجام خواهد شد.
واکنش رهبر سوریه نسبت به برنامه های ترامپ برای از بین بردن وی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2023
پاسخ اسد به سوالی درباره احتمال استقرار موشک های ابر صوت در سوریه
- به روابط با ترکیه اشاره کردید. مطمئناً اینمسئله مهمی است. مسکو اکنون چگونه به سوریه و ترکیه برای بهبود این روابط کمک می کند؟ آیا امکان دیدار شما با رئیس جمهور اردوغان وجود دارد؟
- با توجه به جنگ و نقش منفی ترکیه در این جنگ، حمایت آنکارا از تروریست ها در سوریه، با توجه به اینکه بخشی از ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شد، تماس مستقیم ما و طرف ترکیه غیرممکن بود. ترکیه برای ما یک کشور اشغالگر است. در اینجا اهمیت نقش فدراسیون روسیه با توجه به این واقعیت است که مسکو با طرف ترکیه تماس دارد و روابط خوبی با طرف سوریه دارد.
ما به طرف روسیه اعتماد داریم، زیرا نقش یک واسطه را برای تسهیل این تماس ها ایفا کرده است، در حالی که این کار را در چارچوبی انجام می دهد که سیاست روسیه بر آن استوار است. از جمله این مبانی: احترام به حقوق بین الملل، به رسمیت شناختن حاکمیت دولت ها، نفی تروریسم، احترام به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت دولت سوریه در خاک آن و لزوم خروج نیروهای مسلح خارجی غیرقانونی از سوریه است.
به نظر ما، هر چیزی می تواند مسیر جنگ را تغییر دهد و آن را به پایان برساند و به طور کامل حقوق سوری ها، سرزمین های اشغالی و حاکمیت کامل دولت سوریه را بازگرداند. ما باید در این مسیر حرکت کنیم و تلاش کنیم . شاید گاهی امید چندانی به کسب نتایج واقعی نداشته باشیم، اما نباید حتی یک فرصت را با تلاش نکردن برای استفاده از این فرصت از دست داد. به هر حال، این احتمال، علیرغم امید بسیار ضعیف، ممکن است راه حل باشد.
این همان چیزی است که روسیه با سوریه روی آن کار می‌کند و تلاش‌هایی را انجام می‌دهد، همراه با تلاش‌های دیگری که می‌دانید: مذاکراتی در ژنو، آستانه و دیگر شهرها وجود دارد. همه اینها (مذاکرات) یک هدف دارند - بازگرداندن ثبات در سوریه.
در مورد دیدار با اردوغان، این به مرحله ای مربوط می شود که ترکیه به شکلی واضح و بدون هیچ گونه ابهامی برای خروج کامل (ارتش ترکیه) از خاک سوریه، یعنی توقف حمایت از تروریسم و بازگشت اوضاع به وضعیت قبل از شروع جنگ در سوریه آماده شود. این تنها گزینه ای است که دیدار من با اردوغان می تواند با توجه انجام شود. علاوه بر این، ارزش چنین دیداری چیست و اگر به نتایج نهایی برای جنگ در سوریه منجر نشود، چرا آن را ترتیب می دهیم؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала