گزارش و تحلیل

روسیه و ایران خواستار اخراج آمریکا از سوریه هستند

© Sputnik / Iliya Pitalevآخرین سفیر آمریکا در سوریه: بشار اسد، روسیه و ایران برندگان این جنگ هستند
آخرین سفیر آمریکا در سوریه: بشار اسد، روسیه و ایران برندگان این جنگ هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2023
اشتراک
کرملین دیروز چهارشنبه میزبان دیدار ولادیمیر پوتین و بشار اسد، روسای جمهور روسیه و سوریه بود که در آن رهبران دو کشور درباره طیف گسترده ای از مسائل سیاسی و اقتصادی گفتگو کردند.
اسپوتنیک اولین رسانه ای بود که بلافاصله پس از گفتگوهای اسد در مسکو با وی مصاحبه کرد.
رئیس جمهور سوریه در پاسخ به خبرگزاری اسپوتنیک در مورد صحت گزارش‌های آژانس سوری سانا مبنی بر ادامه آموزش شبه‌نظامیان در پایگاه‌های آمریکا در سوریه، جایی که آنها به‌طور غیرقانونی، مثلاً در عطنف، مستقر هستند، بیان کرد:
ما مستقیماً با گروه‌های تروریستی در نزدیکی منطقه عطنف مواجه هستیم و البته از این درگیری‌ها و دستگیرشدگان می‌دانیم که از کجا آمده‌اند. التنف یک اردوگاه کامل از تروریست ها است و هدف دیگری ندارد. آمریکا از حضور در این منطقه در دل کویر چه سودی می برد؟ شکی نیست که آنها اردوگاه هایی برای تروریست ها دارند که ده ها هزار نفر با خانواده هایشان در آنجا هستند. هر از گاهی این افراد را برای انجام حملات تروریستی علیه ارتش سوریه می فرستند. ما به این اطمینان داریم، شواهد واقعاً در دسترس است.
سید هادی افقهی، دیپلمات سابق ایرانی و کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد ادامه حمایت ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه و خروج نیروهای خارجی که به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند، اظهار نظر نمود. وی بیان کرد:
در اجلاس سران "آستانه" که در ارتباط با حل و فصل مسئله سوریه از طریق دیپلماتیک، برگزار شد ودر سفر اخیری که آقای پوتین به تهران داشتند و در دیدار آقای پوتین با آیت الله العظمی خامنه ای، مقام معظم رهبری در آنجا نکته بسیار مهمی را به آقای پوتین گفتند: آمریکا از شرق فرات هم باید خارج بشود.
این نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران با روسیه همکاری های جدی و اهداف راهبردی جدی دارند. بقای آمریکا در شرق فرات به معنای اشغال و هم سرقت ثروت های سوریه است و هم خطری برای نا امنی منطقه است.
این مطلب بسیار مهم است که در آن زمان مقام معظم رهبری از آقای پوتین می خواهند که نه فقط روسیه، بلکه نیروهای مسلح سوریه و دیگر دوستان سوریه، جمهوری اسلامی ایران، حزب الله و دیگر گروه های که به سوریه وارد شدند و در یک اتاق عملیاتی مشترک طرح تجزیه سوریه و طرح سرنگونی حکومت سوریه را خنثی کردند.
اما منطقه عطنف، یک منطقه بسیار حساس است. یک منطقه ای است که در نقطه مرزی اردن، عراق و سوریه قرار گرفته است. ما می دانیم که آمریکایی ها هم در اردن نیرو دارند و هم در عراق نیرو دارند و در حال حاضر بسیاری از پایگاه های عراق تحت اشغال نیروهای اشغالگر آمریکا است.
البته عطنف داخل خاک سوریه است ولی با اردن و عراق هم مرز است به همین دلیل می تواند برای خودش یک حاشیه امن نظامی ایجاد کند و تمام نقل و انتقالاتی که توسط فرماندهان داعش، توسط نیروهای تروریستی که عملیات انجام می دهند از این نقطه ساماندهی می شوند. البته آمریکایی ها در نقاط دیگر الحسکه، الرقه و دیرالزور نیز حضور دارند. اما نقطه عطنف یک نقطه امن و مرکزی برای آمریکایی ها است. مسئله عطنف بسیار مهم است.
مسئله دیگر، مسئله سیاست مشترک روسیه، سوریه و ایران مبنی بر اخراج نه فقط خروج بلکه اخراج نیروهای آمریکایی است. چون آنها خودشان از سوریه بیرون نمی روند. باید اینها را وادار کرد تا از سوریه خارج شوند.
یک از طریق عملیات چریکی، دو از طریق عملیات نظامی، سه از طریق فشار بین المللی و سیاسی که آمریکایی ها نیروهای اشغالگر خود را از سوریه خارج کنند. سوری ها که آنها را دعوت نکرده اند. اگر روسیه حضور دارد برای این که به دعوت رسمی و درخواست رسمی سوریه به آنجا وارد شده است. اگر ایران در سوریه حضور دارد به دعوت رسمی سوریه است و ایران با دعوت رسمی بشار اسد به عنوان مستشار نظامی در سوریه حضور دارد.
بنابراین گفته آقای اسد مبنی بر این که تمام نیروهای اشغالگر باید از سوریه خارج شوند هم موضع روسیه است و هم موضع ایران است. و این دلیل ندارد که آمریکا که به سوریه دعوت نشده بیاید هم یک منطقه را اشغال کند و هم ثروت های سوریه را غارت کند.
الان آمریکا چند جنایت مرتکب شده است هم نیروهای تروریستی را آموزش می دهد و حمایت می کند ونه فقط داعش بلکه جبهه النصره، احرار الشام و سوریه دموکراتیه را خودش تاسیس کرده است که 60 تا 70 درصدشان کرد هستند و بقیه آنها از عشایر مخالف حکومت بشار اسد هستند. و این بهانه ای شده است برای ترکیه که نیروهای خود را به منظور سرکوب تروریسم تا سی چهل کیلومتر وارد خاک سوریه کند.
بنابراین موضع جمهوری اسلامی ایران با روسیه و دولت سوریه کاملا هماهنگ است. هر زمان که نشست چهار جانبه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه صورت بگیرد. شرط اول آقای بشار اسد این است که ما نمی توانیم تحت اشغال باشیم و با اشغالگر مذاکره کنیم. قبل از هر چیز اشغالگر باید خارج شود.
البته ترکیه اعلام آمادگی برای این نشست کرده است. اما منتظر است تا ببیند در ازای خروج از سوریه چه چیزی را به دست می آورد. اما آمریکایی ها اصلا زبان دیپلماتیک را متوجه نمی شوند. آمریکایی ها فقظ زبان زور را می فهمند.
در حال حاضر باید صبر کنیم و ببینیم با توجه به تغییرات اخیری که در منطقه رخ می دهد این آشتی ایران و عربستان سعودی واین مانور نظامی ایران، روسیه و چین معادلات منطقه را دارد تغییر می دهد. و این تغییرات به نفع ایران، سوریه و روسیه و مردمان ساکن منطقه است.
حضور آمریکا روز به روز دارد کاهش پیدا می کند و قدرت هژمونی آمریکا و اعمال سلطه آمریکا در منطقه رو به نزول است.
بنابراین ما باید بر روی دو ریل حرکت کنیم: ریل اول همان مقاومت است. هر چه خسارت بیشتری به نیروهای متجاوز آمریکا وارد کنیم به حدی می رسد که تحمل تلفات برایش مشکل می شود و مجبور می شود از سوریه خارج شود.
ریل دوم که می توان بر روی آن حرکت کرد گفتگوی دیپلماسی با آمریکا است. اما آیا آمریکا واقعا تن به گفتگوی سیاسی و دیپلماتیک می دهد یا خیر؟ من به عنوان تحلیلگر منطقه شک و تردید دارم. آمریکایی ها هرگز از طریق گفتگو از هیچ منطقه ای خارج نشده اند. آن از مسئله افغانستان و آن هم از مسئله عراق در سال 2011 که تحت ضربات مقاومت اسلامی مجبور شد نیروهای خود را شبانه از عراق خارج کند و این هم از سوریه.
بنابراین من تصور می کنم که صحبت های بشار اسد صد در صد با موضع گیری ایران و روسیه هماهنگ است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала