مسکو: به از سرگیری روابط ایران و عربستان کمک کردیم

© Sputnik / Nataliya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2023
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو از سرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است که این اقدام به بهبود اوضاع در خاورمیانه کمک می کند.
به گزارش اسپوتنیک، "میخائیل باگدانوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت:" ما از این موضوع استقبال می کنیم، این یک گام بسیار مهمی است. ما نیز برای این امر تلاش کردیم و با دوستان ایرانی و سعودی خود تماس گرفتیم و آنها را به نزدیک شدن مواضعشان تشویق کردیم. ما معتقدیم که این یک گام مثبت بسیار مهم در ایجاد روابط حسن همجواری بین بزرگترین قدرت های منطقه ای و شرکای مهم ما است".
باگدانوف افزود:" این موضوع برای بهبود و تثبیت وضعیت در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه، بسیار حیاتی تلقی می شود".
جمعه گذشته ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین توافقنامه ای را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک امضا کردند و قرار است تا دو ماه آینده سفارتخانه های خود را نیز افتتاح کنند. این بیانیه مشترک پس از چند روز مذاکره بین رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای سعودی وی در پکن امضا شد. خاطرنشان می شود که وزرای خارجه دو کشور در نظر دارند در مورد اجرای توافق با یکدیگر گفتگو کنند.
ایران و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2023
گزارش و تحلیل
توافق با عربستان چگونه شکل گرفت؟
روابط دیپلماتیک تهران و ریاض در سال 2016 پس از حمله معترضان به اعدام نمر النمر، روحانی برجسته شیعه توسط عربستان سعودی، قطع شده بود، اما در ماه های اخیر دو طرف برای حل اختلافات ابراز تمایل کردند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه ای با آتلانتیک که در ماه سپتامبر منتشر شد، گفت که روابط با ایران باید مانند یک کشور همسایه ایجاد شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала