واكنش آمريكا به توافق ايران و عربستان: نتوانستيم ميانجيگرى كنيم

© AP Photo / Carolyn Kasterآمریکا: اگر ایران از سرگیری مذاکرات وین را به تعویق بیندازد، به دنبال راه های دیگری خواهیم بود
آمریکا: اگر ایران از سرگیری مذاکرات وین را به تعویق بیندازد، به دنبال راه های دیگری خواهیم بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2023
اشتراک
مشاور امنیت ملی آمریکا توافق ایران و عربستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت واشنگتن در جریان مذاکرات ایران و عربستان بود اما به دلیل روابطش با تهران، نتوانست به عنوان میانجی ایفای نقش کند.
به گزارش اسپوتنیک، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت:" در جریان مذاکرات عربستان با ایران، در ارتباط تنگاتنگ با ریاض بودیم و این کشور ما را در جریان تحولات قرار می‌داد. اما در موقعیت میانجیگری میان ایران و عربستان نبودیم."
مشاور امنیت ملی بایدن گفت: "توافق ایران و عربستان موضوعی مثبت بوده چون از هدف آمریکا در کاهش تنش در منطقه حمایت می‌کند".
سالیوان ادامه داد: "توافق ایران و عربستان در تنش زدایی در منطقه مثبت بوده و اقدام خوبی است".
وی همچنین گفت: "از رقابت با چین استقبال می‌کنیم و درگیری با آن معنا ندارد و انتظار داریم که جو بایدن در آینده با همتای چینی خود گفتگو کند".
چندی پیش ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. "علی شمخانی" از روز دوشنبه با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور ایران به پکن، مذاکراتی را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.
یک مقام ارشد کرملین از بازگشت به دوره جنگ سرد بین آمریکا و روسیه خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2023
واکنش کرملین به از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی
در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای "شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، "مساعد بن‌محمد العیبان" وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و "وانگ ئی" عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала