نیوزویک: زیردریایی های هسته ای روسیه "مشکل جدی" برای آمریکا هستند

Северодвинск Атомная подводная лодка
Северодвинск
Атомная подводная лодка - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2023
اشتراک
روسیه به دلیل در اختیار داشتن زیردریایی های هسته ای کلاس Severodvinsk، تهدید اصلی بزرگی برای ایالات متحده محسوب می شود.
اسپوتنیک به نقل از نشریه "نیوزویک" می نویسد، فرماندهی و ناظران نظامی آمریکا زنگ خطر افزایش فعالیت ناوگان زیردریایی روسیه در سواحل آمریکا را هنگام درگیری در اوکراین به صدا درآوردند. نیروی دریایی روسیه نه تنها در حال افزایش قدرت خود در دریای سیاه است، بلکه تعداد زیردریایی های روسی در سواحل ایالات متحده و در دریای مدیترانه نیز افزایش یافته است.
پروفسور "مایکل پترسن"، رئیس انستیتوی مطالعات نیروهای دریایی روسیه وابسته به آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده، با صحبت های ژنرال نیروی هوایی ایالات متحده، "گلن وان هرک"، رئیس فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی، که بیان کرده بود روسیه تهدید اصلی برای آمریکا به دلیل وجود زیردریایی های هسته ای کلاس سورودوینسک در نزدیکی ایالات متحده است، موافق است.
پترسن گفت: "دکترین روسیه بسیار واضح است. به احتمال زیاد اگر لازم بدانند به آمریکا حمله خواهند کرد".
وی افزود: "از نظر نبردهای سطحی و هوایی، ناوگان چین بزرگتر بوده و شاید آمادگی جنگی بیشتری دارد. اما در جنگ زیردریایی ها، روسیه یک مشکل جدی برای ایالات متحده محسوب می شود".
نوسازی نیروی دریایی روسیه
انستیتوی مطالعات نیروهای دریایی روسیه خاطرنشان می کند که اولویت اصلی مسکو بازدارندگی و دفاع از تجاوزات خارجی است. پترسن به سندی با عنوان "مبانی سیاست دولتی فدراسیون روسیه در زمینه فعالیت های دریایی تا سال 2030" اشاره کرد که در 20 ژوئیه 2017 توسط ولادیمیر پوتین امضا شد. در این سند نقش استراتژیک و عملیاتی توسعه یافته نیروی دریایی روسیه، افزایش قابلیت ها و اهداف آینده مسکو متذکر شده است. در بیانیه این انستیتو آمده است: "این سند به ویژه بر اهمیت سلاح های دقیق دوربرد و استفاده بالقوه از سلاح های هسته ای غیر استراتژیک به عنوان مکانیسم های بازدارنده، تأکید می کند".
روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 ،ناوگان زیردریایی خود را تقویت کرده است. این بخش از نیروی دریایی روسیه یکی از متنوع ترین حوزه ها در نوع خود در جهان به شمار می رود. از نظر مسکو زیردریایی هایی که قادر به حمل موشک های بالستیک با کلاهک هسته ای هستند، به عنوان یک عامل بازدارنده استراتژیک کلیدی تلقی می شوند. طی چند سال گذشته، مسکو یک سری از زیردریایی‌ها را راه اندازی کرده است که می‌توانند اهداف مهمی را در ایالات متحده و قاره اروپا مورد هدف قرار دهند. در سندی که در سال 2017 توسط ولادیمیر پوتین امضا شد، آمده است: "با توسعه تسلیحات دارای دقت بالا، نیروی دریایی روسیه با یک وظیفه کیفی جدید روبرو شده است - انهدام پتانسیل نظامی و اقتصادی دشمن به وسیله نابود کردن تأسیسات حیاتی آن از سوی دریا". و در پایان خاطرنشان می شود که تا سال 2030 این کشور باید ناوگان های قدرتمند مجهز به سلاح های ضربتی با دقت بالا در تمام جهات استراتژیک را در اختیار داشته باشد.
نیروی دریایی ایالات متحده نیز در حال نوسازی است. در ژوئن 2022، ایالات متحده شروع به ساخت بزرگترین و پیشرفته ترین زیردریایی با موشک بالستیک اتمی کلاس کلمبیا (SSBN) کرد.
پترسن گفت، فناوری زیردریایی های روسیه در این زمینه بسیار برتر از چین است، اما خطر اصلی برای ایالات متحده این است که دکترین و استراتژی روسیه اجازه می دهد تا حملات علیه سرزمین اصلی آمریکا برای کنترل تشدید تنش ها انجام شود. وی خاطرنشان کرد، "نشانه‌های استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای" در سواحل ایالات متحده، در دریای مدیترانه و سایر نقاط حاشیه اروپا به استراتژی زیردریایی جنگ سرد اتحاد شوروی شباهت دارد.
زیردریایی های کلاس "سورودوینسک"
پترسن زیردریایی‌های هسته‌ای کلاس سورودوینسک را که در سواحل ایالات متحده مشاهده شده‌اند،"نسبتاً جدید" توصیف کرد (در حال توسعه از دهه 1990). وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر تنها 3 فروند از آنها در ناوگان روسیه وجود دارد، اما انتظار می رود تعداد آنها افزایش یابد. پترسن گفت که زیردریایی کلاس سورودوینسک یکی از پیشرفته ‌ترین و بی‌صداترین زیردریایی ها در جهان بوده و توضیح داد: "آنها به لطف رآکتور هسته‌ای، عمر مفید بسیار بالایی دارند و به دلیل حرکت بی‌صدا و نامرئی بودن، تشخیص آنها کار دشواری است. روس‌ها می‌توانند از این زیردریایی‌ها برای مأموریت‌های جنگی طولانی مدت استفاده کنند تا در یک منطقه برای گشت‌ زنی خاص معطل شوند و طبق فرمان موشک‌ها را پرتاب کنند. این بخش واقعاً مهمی از استراتژی روسیه برای کنترل‌ گسترش است. رهبری روسیه معتقد است که مسکو می‌تواند از این زیردریایی‌ها هم برای حفظ تنش و هم برای برقراری تسلط خود استفاده کند.
 پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2023
پوتین از تحویل قریب الوقوع سه زیردریایی اتمی جدید به نیروی دریایی روسیه خبر داد
تلفات اندازه گیری شده
به گفته پترسن، یکی از عناصر مهم استراتژی نظامی روسیه، "تلفات اندازه گیری شده" دشمن است.
وی به عملیات کنونی در اوکراین اشاره کرد، جایی که روسیه از نیروی هوایی و دریایی علیه زیرساخت‌های اصلی دشمن استفاده می ‌کند. پترسن معتقد است که جنگ در اوکراین را می توان نمونه خوبی از آنچه در صورت وقوع درگیری بین ناتو و روسیه رخ می داد، در نظر گرفت.
وی در پایان گفت: "یعنی تصور یک سناریو دشوار نیست. روسیه در اروپا درحال درگیری علیه ایالات متحده تصمیم می گیرد با ضربه زدن به قلب مان مارا از این درگیری خارج کند. و زیردریایی کلاس سورودوینسک که در سواحل شرقی ما کمین کرده است دستور پرتاب دریافت می کند. موشک های کروز آن - دقیقاً همان چیزی است که من آن را "تلفات اندازه گیری شده" و "کنترل تنش" می نامم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала