تهران و واشنگتن در حال کار بر روی مسئله تبادل زندانیان می باشند

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2023
اشتراک
وزیر خارجه ایران: اگر همه چیز از سوی آمریکایی ها خوب پیش برود در کوتاه مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود - ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات وزیر خارجه ایران را رد کرد.
به گزارس اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه خبر از توافق بین تهران و واشنگتن برای تبادل زندانیان در آینده نزدیک داد.
وزیر خارجه ایران اذعان کرد: " در روزهای اخیر در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود".
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در با اشاره به اینکه مذاکرات برای تبادل زندانیان بین دو کشور و بطور مستقیم از سال گذشته در جریان می باشد، تصریح کرد:

" ما این پرونده را یک موضوع کاملا انسانی می‌دانیم. ‌از مارس سال گذشته در این رابطه سندی میان ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم امضا و به تایید رسید. اما زمینه اجرای آن‌ اکنون فراهم شده و از نظر ما همه چیز آماده است و طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد".

این درحالیست که شبکه خبری العربیه روز یکشنبه ادعا کرده بود که ایالات متحده آمریکا در ازای آزادی ۳ زندانی آمریکایی در ایران، ۱۰ میلیارد دلار از منابع جمهوری اسلامی را آزاد خواهد کرد. بنا بر ادهای این شبکه تلویزیونی این سرمایه های ایران در عراق، ژاپن و کره جنوبی مسدود می باشند.
از سوی دیگر ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات وزیر خارجه ایران را رد کرد. وی در عین حال تاکید کرد:

"ما بدون وقفه بر روی مسپله آزاد سازی سه شهروند خود در ایران کار می کنیم. ما تا زمانی که آنها مجددا به نزد خانواده خود برنگردند، دست از تلاش بر نخواهیم داشت".

این دیپلمات همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث توافقات جدید با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد:

"برای ما رفع اتهام بی‌اساس از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک مسأله مهم و یکی از خطوط قرمز است. در سفر اخیر رافائل گروسی به تهران، پیشرفت خوبی حاصل شد و همکاری نیرومندی میان سازمان انرژی اتمی و آژانس جریان دارد که نتیجه آن، تاثیر خوبی بر جمع‌بندی مذاکرات خواهد داشت".

امیرعبدالهیان همچنین در خصوص جمع بندی مذاکرات برجام و علت تعویق آن خاطرنشان کرد: " به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی در ارسال پیامها به مقامات آمریکایی گفتم که در اتخاذ تصمیم نهایی جرات و جسارت لازم را به نمایش نگذاشته‌اند. در حالی که طرف ایران با عقلانیت، ابتکار و شجاعت، خیلی شفاف و روشن در میز مذاکره مستقیم ایده‌های رو به جلو را مطرح کرده است. زمینه خوبی برای برای جمع‌بندی گفتگوهای گذشته وجود دارد و ما در مسیر خوبی قرار داریم و امیدواریم نتیجه خوبی حاصل شود".
آلمان برای ناراضیان از مقررات کرونایی و متخلفان قرنطینه زندان دایر می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2023
ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان مذاکره می کنند
وزیر امور خارجه ایران همچنین در بخش دیگری در خصوص توافقنامه از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، گفت:
"وافق ایران و عربستان در راستای مصالح و منافع دو ملت و صلح و امنیت و توسعه پایدار منطقه انجام می‌شود. این توافق علیه هیچ یک از کشورهای مسلمان در منطقه شکل نخواهد گرفت. در عین حال به صورت گسترده از این توافق استقبال شده است".
وی در خصوص روابط ایران با کشورهای همسایه نیز یادآور شد : " پیشرفت خوبی را در توسعه مناسبات با همسایگان در ماههای گذشته شاهد بودیم و از ماهها قبل ایده‌هایی درباره حل مشکلات با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی مطرح بود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала