واکنش ها به ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی - امید در منطقه و خودباختگی در اسرائیل

© Photo / Telegram/NourNewsИран и Саудовская Аравия при посредничестве Китая подписали соглашение в Пекине о возобновлении дипотношений
Иран и Саудовская Аравия при посредничестве Китая подписали соглашение в Пекине о возобновлении дипотношений - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2023
اشتراک
ازسرگیری روابط بین ایران و عربستان سعودی باعث خرسندی برخی کشورهای منطقه و به صدا درآمدن زنگ خطر در اسرائیل شده است.
به گزارش اسپوتنیک، پس از امضای توافقنامه ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض، مقامات مختلف در کشورهای منطقه و از جمله اسرائیل به این موضوع واکنش های متفاوتی را نشان داده اند.
یائیر لاپید رهبر اپوزسیون اسرائیل در واکنش به اعلام ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض، این امر را شکست سیاست دولت اسرائیل نامید که این کشور را از مانع دفاعی منطقه ای در برابر تهدید ایران، محروم می سازد.
جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز جمعه با میانجگری چین توافقنامه ازسرگیری روابط دیپلماتیک خود را به امضا رساندند که بر مبنای آن طی دو ماه می بایست سفارتخانه های خود را بازگشایی نمایند. اطلاعیه مشترک پس از چند روز مذاکرات بین روسای شورای امنیت ملی ایران و عربستان سعودی در پکن به امضا رسید. تاکید می شود که وزرای امور خارجه دو کشور در نظر دارند در آینده نزدیک دیدار کرده و اجرای این توافقنامه را به بحث و بررسی بگذارند.
توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2023
توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه + ویدئو
لاپید اعلام کرد: "توافقنامه بین عربستان سعودی و ایران شکسا کامل و خطر سیاست خارجی دولت اسرائیل را نشان می دهد".
در عین حال نفتالی بنت نخست وزیر سابق اسرائیل نیز در واکنش به این توافقنامه اعلام کرد: "توافق ایران و عربستان سعودی تحولی خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران است".
مارک دابوویتز مدیر لابی صهیونیستی و ضد ایرانی اف دی دی در توئیتر نوشت: "احیای روابط ایران و عربستان سعودی در نتیجه میانجگری چین برای منافع آمریکا باخت، باخت و باخت می باشد". وی تاکید کرد: "این نشان می دهد که سعودی ها به حمایت واشنگتن اعتمادی ندارند و ایران، فرصت را برای دور کردن متحدان آمریکا و پایان دادن به انزوای بین‌المللی‌اش مهیا می‌بیند و اینکه چین دارد به بازیگر اصلی سیاست خاورمیانه تبدیل می‌شود".
ای در حالیست که وزیر خارجه چین در واکنش به امضای این توافقنامه، آنرا "پیروزی صلح" نامید. وی تصریح کرد که این مذاکرات "بر اساس توافق دیدگاه ها میان رهبران چین، عربستان سعودی و ایران پیش رفت".
جان کربی سخنگوی کاخ سفید نیز ساعتی پیش در واکنش به این خبر اعلام کرد: "سعودی ها ما را در جریان این مذاکرات قرار داده بودند".
حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد: "این توافق امر مفیدی است و اگر بطور صحیح اجرا شود، افق های تازه ای را برای منطقه و از جمله لبنان خواهد گشود".
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2023
واکنش‌ وزارت خارجه های کشورهای مختلف به توافق میان ایران و عربستان
سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن استقبال از ازسرگیری روابط ایران و عربستان، اعلام کرد: "چنین توافقی به شکل موثر به ثبات و اقتدار منطقه کمک خواهد کرد و آن را از پیامدهای منفی اختلافاتی که میان کشورهای تاثیرگذار رخ می دهد، در امان نگه خواهد داشت".
شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد: "دولت قطر امیدوار است این توافق گامی در جهت ایجاد ثبات و امنیت در منطزقه و تامین جشم انداز مثبت برای دو کشور و متضمن دستاوردهای خوبی برای دو ملت ایران و عربستان باشد".
همچنین انورقرقاش مشاور دیپلماتیک دولت امارات نیز در توپیتر نوشت: "ما از توافق بین ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کرده و از نقش چین در این زمینه قدردانی می نماییم". وی تاکید کرد: "امارات به اهمیت ارتباط و گفتگوی مثبت بین کشورهای منطقه در راستای تحکیم مفاهیم حسن همجواری و رسیدن به یک نطه مشترک جهت ساختن آینده باثبات تر برای همه کشورهای منطقه، آگاهی و اطمینان کامل دارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала