آمریکا در صورت موافقت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، به آنکارا جنگنده F-16 خواهد فروخت

© AP Photo / Francois Moriرجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در زمینه پرچم ناتو
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در زمینه پرچم ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2023
اشتراک
یک کارشناس ترک در خصوص "اختلافات" در ناتو، اخاذی واشنگتن از ترکیه در سایه معامله مربوط به فروش جنگنده های F-16 و تغییر بالانس قدرت در منطقه اظهار نظر کرد.
اومیت نظمی کارشناس سیاسی ترکیه ای در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که ایالات متحده به شکل مشخص از فروش جنگنده های F-16 به ترکیه برای اینکه آنکارا را به سمت موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو سوق دهد، استفاده خواهد کرد.
وی اظهار کرد: "جمع زیادی از سناتورهای آمریکایی با فروش جنگنده های F-16 به ترکیه مخالف می باشند. از جانب دیگر دولت بایدن به دیدگاه موافقت با فروش این جنگنده ها به ترکیه نگاه می کند. ایالات متحده مشخصا از فروش این جنگنده ها برای سوق دادن ترکیه به سوی موافقت با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، استفاده خواهند کرد. انتخابات آتی در تاریخ ۱۴ می ۲۰۲۳ برگزار خواهند شد. دولت اردوغان مایل نیست که تا زمان برگزاری انتخابات با عضویت ایشان موافقت کند. من تصور می کنم که ترکیه بعد از انتخابات با عضویت این کشورها موافقت کند و در نتیجه آن در تابستان جنگنده های F-16 را خریداری نماید".
Генеральный секретарь НАТО Йенс Столтенберг позирует с заявочными заявками Швеции и Финляндии на членство  в НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2023
استولتنبرگ: سوزاندن قرآن در سوئد نباید مانع عضویت این کشور در ناتو شود
این کارشناس سیاسی همچنین تاکید کرد که معامله در خصوص جنگنده های F-16 به شکل مستقیم بر روابط ترکیه و یونان تاثیر خواهد گذاشت:

"یونان مخالف فروش F-16 به ترکیه می باشد و همچنین تلاش می کند از مشکلات بین ترکیه و ایالات متحده آمریکا استفاده نماید. اگر F-16 به ترکیه فروخته نشود، یونان این امر بعنوان منفعت دیپلماتیک علیه ترکیه ارزیابی خواهد کرد. این امر همچنین خساراتی را به روابط آنکارا و واشنگتن وارد خواهد ساخت".

اومیت نظمی همچنین در خصوص اینکه نتیجه انتخابات به چه نحوی بر معامله احتمالی و سیاست خارجی ترکیه در کل تاثیر خواهد گذاشت، نیز اظهار نظر کرد: "اگر اپوزسیون در انتخابات پیروز گردد، ترکیه سیاست غربگرایانه تری را اتخاذ خواهد نمود. در این صورت ترکیه این جنگنده ها را از چین یا روسیه خریداری نخواهد کرد. از جانب دیگر اگر اردوغان انتخاب شود، ترکیه می تواند سیاست خارجی متوازن را ادامه دهد، یعنی با حفظ راوابط خوب با روسیه. در این صورت این احتمال وجود دارد که ترکیه می تواند هواپیماهای تهاجمی را از چین یا روسیه خریداری نماید".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала