گزارش و تحلیل

موضوع اختلاف میان ایران و اعراب چیست؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و عربستان
ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2023
اشتراک
این روزها مشاهده می کنیم بحثی به عنوان اختلافات میان ایران و کشورهای عربی توسط برخی رسانه های دشمن ایران بسیار مطرح می شود و اینها تلاش دارند با این عنوان بر علیه ایران در میان عرب ها فضا سازی کنند و بگویند که ایرانی ها با عرب ها مشکل دارند.
به گزارش اسپوتنیک، وقتی به نقشه کشورهای عربی نگاه می کنید می بینید ایران تقریبا با همه کشورهای عربی رابطه دارد که در برخی شرایط حتی این رابطه بسیار "خوب و صمیمی" است.
شاید بتوان گفت تنها کشور عربی که ایران با آن اختلاف دارد عربستان سعودی هست و بیش از اینکه اختلاف از طرف ایران باشد از طرف سعودی هاست.
برخی کشورهای عربی هم به دلیل واهمه از عربستان و یا امتیازگیری از این کشور سعی می کنند وانمود کنند که با ریاض همراه هستند ولی عموما مشکلی با ایران ندارند.
بحث اختلافات ایران و عرب های جزیره عربی هم به دوره ورود اسلام به ایران بر می گردد.
در آن زمان به دلیل اینکه ایرانی ها دارای تمدنی بسیار دیرینه بوده و در کشورداری تبهر داشتند، عملا دیوان خلاف مخصوصا در زمان عباسی ها توسط ایرانی ها اداره می شد و به نوعی فضای رقابت میان نفوذ ایرانی و نفوذ عربی در حکومت وجود داشت و بعدها البته ترک ها هم وارد ماجرا شدند و همچنین فاطمی های مصر و رقابت بر سر کنترل حکومت میان این چهار جهت تا به حال ادامه دارد.
سعودی ها موفق شدند با استفاده از ابزار پول مصری ها را مهار کنند و ترک ها هم به نوعی از مواضع خود نسبت به عربستان عقب نشینی کردند اما ایرانی ها هنوز بر سر حفظ جایگاه نفوذ خود در میان کشورهای اسلامی سعودی ها را به چالش می کشند.
البته باید به این نکته توجه داشت که بخش هایی از کشورهای اسلامی به صورت خود به خود مردم به سمت ایران کشش دارند تا به سمت عربستان سعودی مانند شیعیان منطقه و یا مردمانی که می خواهند با اسرائیل و آمریکا مقابله کنند و به این دلیل عربستان هر کاری کند امکان ندارد که اینها به عربستان گرایش داشته باشند.
اما سعودی ها به هیچ وجه حاضر نیستند این مساله را بپذیرند و تصور می کنند که می توانند با استفاده از ابزار پول اینها را جذب کنند.
آنها حاضر نیستند متوجه شوند اینها برای پول نیست که طرفدار ایران هستند چون اگر بحث پول بود خود بدیهی است که سعودی ها دستشان از ایرانی ها خیلی بازتر است.
البته نباید فراموش کرد که خاندان سعودی از زمانی که با محمد بن عبد الوهاب حدود ۲۰۰ سال پیش پیمان بست اولین کاری که انجام داد این بود که به دنبال نابودی شیعیان به کربلا حمله کرد و شیعیان را قتل عام نمود.
در واقع از همان زمان این دیدگاه در میان سعودی ها وجود داشته که باید همه شیعیان را قتل عام کنند و به همین دلیل می توان گفت که بحث دشمنی آنها با ایرانی ها ربطی به سیاست های ایران پس از انقلاب ندارد و بیشتر نوعی کینه شتری است که اینها نسبت به شیعیان دارند.
حتی اگر به خاطرات امیر اسد الله اعلم در باره شاه برگردید می بینید که وی اشاره می کند که به شاه گفته به جای هزینه کردن کل بودجه برای خرید تسلیحات مقداری از پولها را برای رفاه اجتماعی مردم هزینه کند وشاه در جواب می گوید اگر این همه سلاح نخرد عرب ها به ایران حمله می کنند.
شاه نمی گوید شوروی حمله می کند، می گوید عرب ها.
و پس از انقلاب هم که دیدیم همین هم شد.
در اولین فرصت عرب ها به ایران حمله کردند و عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس هر آنچه در توان داشتند بابت حمایت از صدام حسین خرج کردند.
از زمانی که شاهزاده محمد بن سلمان در عربستان به قدرت رسد هم که این خصومت شدید تر شده.
به هر حال می توان گفت علیرغم اینکه ایران بسیار تلاش دارد تا وارد مصالحه ای با عربستان سعودی اما تا زمانی که مجموعه فعلی در عربستان سعودی حاکم هستند بعید به نظر می آید آنها با دلی پاک به سمت ایران بیایند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала