دلیل "ترس دولت واشنگتن" در دنیای امروز مشخص شد

© AFP 2023 / John Macdougallبوسه های آتشین سیاست مداران+ عکس
بوسه های آتشین سیاست مداران+ عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2023
اشتراک
استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد، معتقد است، ایالات متحده خواهان بازگشت دنیای چندقطبی نیست و ترجیح می دهد بدون رقیب باقی بماند.
به گزارش اسپوتنیک، "استفان والت" استاد دانشگاه هاروارد در مقاله ای برای نشریه "فارین پالیسی" می نویسد:" پس از خروج ایالات متحده از تاریکی جنگ سرد به درخشش دلپذیر لحظه "به اصطلاح" تک قطبی بودن، تعدادی از دانشمندان، کارشناسان و رهبران جهان شروع به پیش بینی، آرزو و یا تلاش برای بازگشت به دنیای چند قطبی کردند."
این استاد دانشگاه تاکید می کند، علیرغم درخواست بسیاری از رهبران جهان برای جهانی چندقطبی، از جمله حتی در اروپا، و این واقعیت که بسیاری از کشورها به تدریج در حال تبدیل شدن به قدرت های مستقل و قدرتمند هستند، امریکا می خواهد همچنان تنها کشوری در جهان باقی بماند که بر دیگران تسلط دارد.
والت می نویسد:" واشنگتن مخالف این موضوع است. آمریکا فرصت های گسترده و موقعیت یک قدرت غیرقابل جایگزین را ترجیح داده و نمی خواهد برتری غیرقابل انکار را از دست بدهد".
وی خاطرنشان کرد که جهان چندقطبی دارای مزایای بسیاری است، به همین دلیل ایالات متحده دیگر مجبور نخواهد بود مسئولیت امنیت سایر قدرت ها را بپذیرد، زیرا آنها اکنون می توانند از عهده خودشان برآیند. به علاوه، مقاومت در برابر بازگشت جهان چندقطبی برای واشنگتن کار نسبتاً دشواری خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала