گروسی: با مقامات ایران برای تسهیل همکاری های بیشتر گفتگو شد

© IRNAرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2023
اشتراک
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان داشت که در خصوص تسهیل همکاری های بیشتر بین تهران و آژانس و تسریع مسائل پادمانی باقی مانده با مقامات ایران گفت و گو کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آغاز جلسه شورای حکام درباره سفر اخیرش به تهران توضیح داد.
وی بیان داشت: در تهران با مقات ارشد ایران، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امبرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کردم.
گروسی گفت: در این دیدارهای سطح بالا برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های بیتشر و تسریع در حل مسائل پادمانی باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت. دو طرف (ایران و آژانس) تأیید کردند که چنین توافق‌های مثبتی می‌تواند راه را برای توافق‌های گسترده‌تر بین طرف‌های دولتی باز کند."
وی همچنین گفت: به‌زودی جزئیات سفرم به تهران، وضعیت مربوط به تعهدات ایران در چارچوب برجام و طبق توافق‌نامه ان‌پی‌تی را در اختیار اعضای شورای حکام قرار خواهم داد.
مدیر کل آژانس در ادامه افزود: ما در ماه ژانویه، در مرکز غنی‌سازی سوخت فرودو، ذرات اورانیوم غنی‌شده فراتر از سطح اعلام‌شده از طرف ایران را پیدا کردیم. آژانس و ایران بحث‌های فنی برای روشن‌سازی این مسئله آغاز کرده‌اند.
گروسی با اشاره به دیدارش با رئیس سازمان انرژی ایران گفت: ایران موافقت کرده که به آژانس اجازه دهد اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر انجام دهد که برای مأموریت آژانس ضروری است.
به گفته وی دست‌یابی به این توافق بسیار مهم است، زیرا به آژانس اجازه می‌دهد تا در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات برجامی ایران، شروع به ایجاد یک خط پایه جدید کند."
وی با بیان اینکه به‌زودی تیم فنی آژانس راهی تهران می‌شود، خاطر نشان کرد: من از تضمین‌های سطح بالای ایران مبنی بر تمایل به اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر و همکاری با آژانس برای حل و فصل مسائل پادمان باقی‌مانده، از جمله موارد مربوط به سه مکان اعلام نشده که آژانس در آن آثار ذرات اورانیوم پیدا کرده است، استقبال می‌کنم. بر اساس روح بیانیه مشترک، من مشتاقانه منتظر شرکت در گفتگوهای فنی با ایران، همانطور که توافق شده، هستم. کار مهمی در پیش داریم."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала