گزارش و تحلیل

تشویق لاوروف در همایش دهلی برای سخنانش درباره استانداردهای دوگانه غرب

© Sputnik / Grigory Sysoevمصاحبه ویژه لاوروف با اسپوتنیک در زمینه اهداف عملیات ویژه و فشار غرب
مصاحبه ویژه لاوروف با اسپوتنیک در زمینه اهداف عملیات ویژه و فشار غرب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2023
اشتراک
رسانه آمریکایی: در دهلی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به طرز شگفت آوری مورد تشویق حضار قرار گرفت. این امرتعجب آور است زیرا او در کنفرانسی با حمایت ایالات متحده و اتحادیه اروپا صحبت کرد.
اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست می نویسد: روز جمعه در دهلی، هنگامی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدگاه مسکو در مورد درگیری در اوکراین را ارائه کرد، حضار بین المللی متشکل از دانشگاهیان، دیپلمات ها و بازرگانان از او استقبال کردند.
او از مجری همایش RaisinaDialogue پرسید: "آیا به آنچه در عراق یا افغانستان اتفاق افتاد جویا شدید؟ آیا فکر می‌کنید که ایالات متحده حق دارد در هر کجای زمین تهدیدی علیه منافع ملی خود اعلام کند، همانطور که در یوگسلاوی، در عراق، در لیبی، در سوریه انجام داد و شما هیچ سوالی از آنها نمی ‌پرسیدید؟"
با این حال، ادعای او مبنی بر اینکه مسکو قربانی درگیری اوکراین است، خنده های مهار شده و آه ها را از سوی حضار برانگیخت.
همایش RaisinaDialogue یک همایش سیاسی مهم است که توسط اندیشکده هندی ObserverResearchFoundation میزبانی می شود. این همایش مخاطبانی را با تنوع نادری از دیدگاه ها جمع آوری کرد. و این یکی از معدود کنفرانس های بزرگ بین المللی است که پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، مقامات روسی به آن دعوت شده اند.
در نشست وزیران خارجه گروه 20 که به تازگی در دهلی به پایان رسید، به دلیل مخالفت چین و روسیه با فرمولبندی ها در مورد درگیری در اوکراین، بیانیه مشترکی تصویب نشد. هند در ارتباط با ریاست خود در G20 سعی کرد صدای جمعی جنوب جهانی را ارائه دهد و در مورد مسئله اوکراین موضعی میانجیگرنه ای اتخاذ کرد. هند رابطه تاریخی قوی با روسیه دارد که قدمت آن به استقلال این کشور باز می گردد. هند واردات نفت خام روسیه را به میزان بی سابقه ای افزایش داده و همچنان بزرگترین شریک دفاعی روسیه است. دهلی همچنین به طور مداوم در همه رایگیری های سازمان ملل که خواستار پایان دادن به عملیات نظامی روسیه شده بودند، رای ممتنع داده است.
هنگامی که در دسامبر گذشته، از سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند پرسیده شد که چرا هند عملیات ویژه روسیه را محکوم نکرد، او پاسخ داد: "من می توانم نمونه های زیادی از کشورهای دیگر را که حاکمیت کشورهای مستقل را نقض می کنند، بیان کنم، اگر در آن زمان مستقیماً می پرسیدم اروپا کجا بود، می ترسم که در پاسخ فقط یک سکوت طولانی دریافت می کردم".
لاوروف در همایش RaisinaDialogue به صراحت گفت که مسکو دیگر به بازیکنان غربی تکیه نخواهد کرد. روسیه در سیاست انرژی خود به شرکای قابل عتمادی مانند هند و چین روی خواهد آورد. وی گفت که این روسیه نیست که برای جهان مشکل ایجاد می کند، بلکه سیاست غرب در قبال روسیه است.
لاوروف به یکی از مدیران همایش دهلی، رئیس بنیاد تحقیقاتی آبزرور، سانجوی جوشی، گفت که باید قبل از پرسیدن سوال از وزیر روسیه "تکلیف منزل خود را انجام دهد". او با خنده عمومی حضار گفت: "شما چنین همایش محترمی را رهبری می کنید و من نمی فهمم چرا متوجه این موضوع نمی شوید".
او گفت که اگر این نشست به این سوال اختصاص دارد که "با اوکراین چه باید کرد؟"، معلوم نیست که چرا G20 تا این حد نگران حوادث عراق، لیبی، افغانستان و یوگسلاوی نبود. لاوروف گفت: " در آن زمان، هیچ کس به چیزی جز سیاست های مالی و اقتصاد کلان که G20 برای آن ایجاد شد اهمیت نمی داد. اگر این استاندارد دوگانه نیست، پس من وزیر نیستم".
مولفان: کاریشما مهروترا، جان هادسون.
کامنت خوانندگان
AndrePacheco
چرا هند و ترکیه را تحریم نکردیم؟ هند از روسیه نفت می خرد و ترکیه برای روس ها غذا می فرستد.
ThomasJPain
الف. هیچ تحریمی کارساز نیست.
ب. هیچ کس آمریکا را به عنوان پلیس جهان منصوب نکرد و از زمان جنگ جهانی دوم، واشنگتن بیش از هر کشوری در این سیاره درگیر جنگ بوده است.
Kapilshya
بزرگترین دموکراسی جهان، قدرت هسته ای، هند با بیش از 1.3 میلیارد جمعیت هنوز حق وتو در سازمان ملل ندارد. از بین دارندگان حق وتو، هند می تواند فقط به روسیه تکیه کند. این روسیه بود که از حق وتوی خود علیه پیشنهاد آمریکا به سازمان ملل در جریان جنگ آزادیبخش بنگلادش در سال 1971 استفاده کرد، جنگی که منجر به کشته شدن 3 میلیون بنگلادشی به دست اشغالگران پاکستانی شد و بیش از 10 میلیون پناهجو به هند گریختند. و ایالات متحده، ثروتمندترین دموکراسی در جهان، ناوگان هفتم را برای محافظت از دیکتاتور پاکستان فرستاد. اخیرا اسنادی منتشر شده که حاکی از آن است که نیکسون حتی به فکر استفاده از سلاح هسته ای علیه هند بوده است. هیچ کس در هند این را فراموش نخواهد کرد، مهم نیست کدام حزب در قدرت باشد.
Shoptalk
مسئله این است که بیشتر مردم جهان از آمریکا متنفرند. هر چه زودتر از بروز ویتنام، لیبی، یوگسلاوی، عراق و افغانستان دیگر جلوگیری کنیم، جهان زودتر دوباره به آمریکا احترام خواهد گذاشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала