گزارش و تحلیل

چرا ایران به حضور اسرائیل در بیست کیلومتری اش واکنش نشان نمی دهد؟

پرچم اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2023
اشتراک
وقتی از سفارت اسرائیل صحبت می شود قطعا اسرائیلیها در صدد می باشند سفارت خود را به پایگاه جاسوسی بر علیه دیگر کشورهای همجوار تبدیل کنند و اینجا است که می توان گفت موجب هیاهو می شود و احتمالا دلیل هیجان رسانه های اسرائیل هم به همین دلیل می باشد.
اخیرا رسانه های اسرائیلی با آب وتاب زیاد درباره راه اندازی سفارت اسرائیل در عشق آباد ترکمنستان با فاصله بیست کیلومتر از مرز ایران صحبت می کنند.
البته اگر این یک سفارت عادی بود خوب خیلی اهمیت نداشت چون اکثر سفارت های خارجی در عشق آباد کم و بیش همین فاصله را از مرز ایران دارند.
اما وقتی از سفارت اسرائیل صحبت می شود قطعا اسرائیلیها در صدد می باشند سفارت خود را به پایگاه جاسوسی بر علیه دیگر کشورهای همجوار تبدیل کنند و اینجا است که می توان گفت موجب هیاهو می شود و احتمالا دلیل هیجان رسانه های اسرائیل هم به همین دلیل می باشد.
اسرائیل در اعتراضات ایران دخالتی ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2023
رسانه ها: اسرائیل سفارت دائمی خود را در 20 کیلومتری مرز ایران دایر می‌کند
البته ترکمنستان جزو معدود کشورهایی است که هیچ یهودی در آن زندگی نمی کند و مضاف بر این مسایل ترکمنستان کشوری می باشد که شدیدا تحت کنترل امنیتی است و قطعا عشق آباد تمایل ندارد راه اندازی این سفارت به تهدیدی بر علیه کشورهای همجوار تبدیل شود و حاضر نخواهند بود که وارد کشمکش میان ایران و اسرائیل شوند.
نکته قابل تامل در این است که اسرائیلیها معمولا در صدد هستند که کشورهای همجوار ایران را وارد کشمکش فیما بین خودشان و ایران کنند.
اصل ماجرا هم در این است که اسرائیلیها با تمام امکاناتی که در اختیار دارند به خوبی می دانند که حریف ایران نمی باشند و به این دلیل به دنبال آن هستند تا دیگران را با ایران درگیر کنند تا تمرکز ایران پراکنده شود.
این کار را در شمال غربی ایران، آذربایجان موفق شدند انجام دهند و همچنین چند سالی است که تلاش دارند در حوزه جنوبی خلیج فارس این کار را انجام دهند ولی کشورهایی که برای خودشان شأنیتی قایل می باشند مانند امارات عربی متحده و یا ترکیه، علیرغم برقراری روابط با اسرائیل اجازه تحرک بر علیه ایران به آنها نمی دهند.
برخی هم که مانند عراق فعلا اشغال شده هستند و بخش هایی از منطقه کردستان عراق کلا نه در اختیار دولت عراق است و نه حتی حکومت کردستان و چون این مناطق تحت تصرف آمریکایی ها است اسرائیلی ها فضای تحرک پیدا کرده اند.
به هر صورت صرف اینکه اسرائیل موفق شده در ترکمنستان سفارت ایجاد کند خیلی برای ایران مهم نیست، مهم این است که چه قدر ترکمنستان حاضر می شود به اسرائیلی ها فضای تحرک بدهد.
از سوی دیگر نباید فراموش کرد که فعلا در این جنگ گسترش نفوذ میان ایران و اسرائیل، این ایران است که دست بالا را دارد.
دلیل اصلی اش هم این است که استراتژی ایران تحرک در میان مردم و کسب محبوبیت آنها می باشد در حالی که اسرائیلی ها می روند با حکومت ها ارتباط بر قرار می کنند.
به این دلیل معمولا روی زمین این ایرانی ها هستند که تاثیر گذار می باشند مخصوصا با توجه به اینکه علیرغم همه تبلیغات منفی که اسرائیلی ها و آمریکایی ها و برخی عرب ها بر علیه ایران و متحدین ایران راه انداخته اند هنوز محبوبیت ایران در منطقه بسیار بالا است و نفرت از اسرائیل در منطقه بسیار بالا.
معنای تهدید جدید نتانیاهو چیست؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2023
گزارش و تحلیل
عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان در سایه توهم تهدید ایران
فراموش نکنید علیرغم وجود معاهده صلح میان اسرائیل با مصر و اردن و علیرغم روابط بسیار صمیمی و تنگاتنگ حکومت های اردن و مصر با اسرائیل هنوز که هنوز است، پس از گذشت بیش از چهل سال، حتی یک اسرائیلی جرئت ندارد در خیابان های قاهره یا عمان قدم بزند و اظهار دارد اسرائیلی است.
بدون هیچ شکی مردم این کشورها بلا فاصله بلایی سرش می آورند.
حتی در ترکیه که عضو ناتو هست اسرائیلی ها جرئت ندارند در بیش از 99% مناطق ترکیه تردد داشته باشند.
قطعا همین مساله درباره مردم ترکمنستان هم صدق می کند.
همچنین قطعا اسرائیلی ها به دنبال آن خواهند بود که در روابط ایران و تاجیکستان تاثیر گذار باشند مخصوصا در شرایطی که هر دو این کشورها عضو گروه شانگهای هستند وطبق معمول اسرائیلی ها تلاش های زیادی برای جاسوسی از ترکمنستان انجام خواهند داد.
شاید اسرائیلیها موفق شده باشند با حکومت رابطه سیاسی برقرار کنند اما این بدین معنی نمی باشد که مردم ترکمنستان پذیرای آنها هستند.
به این ترتیب می توان گفت ایران با پوزخند به این تلاش اسرائیلی ها نگاه می کند و همین.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала