واکنش وزارت خارجه چین به اطلاعات منتشره توسط آمریکا درباره منشاء آزمایشگاهی کرونا

© AFP 2023آزمایشگاهی در شهر ووهان چین
آزمایشگاهی در شهر ووهان چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2023
اشتراک
مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، درباره اطلاعات منتشره توسط سازمان اف بی آی آمریکا درباره منشاء آزمایشگاهی ویروس کرونا گفت: چین با هر گونه تقلب سیاسی با دستاویز جستجوی منبع کووید 19 مخالف است.
به گزارش اسپوتنیک، او گفت: "دخالت سرویس‌های اطلاعاتی در مسائل علمی به خودی خود به منزله سیاسی کردن این موضوع است".
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: نتیجه گیری بر اساس گزارش های جعلی سرویس های اطلاعاتی آمریکا هیچ اعتباری ندارد.
این دیپلمات تاکید کرد: ایالات متحده با دامن زدن مجدد نبه ظریه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا، دیگر نمی‌تواند چین را تحقیر کند، بلکه فقط می‌تواند اعتبار خود را باز هم بیشتر کاهش دهد".
مائو نینگ افزود که چین از همان ابتدا از تحقیقات علمی با هدف یافتن منبع ویروس کرونا حمایت کرده و در آن مشارکت داشته است.
وی گفت: منشاء ویروس کرونا یک موضوع علمی پیچیده است و مطالعه آن تنها با همکاری دانشمندان از سراسر جهان می تواند و باید انجام شود.
دانشمندانی از آمریکا و ووهان قراربود ویروس کرونا بسازند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2023
وزارت انرژی آمریکا، منشاء ویروس کرونا را "نشت آزمایشگاهی" خواند
به گفته وی، گروهی از کارشناسان چینی به همراه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی پس از بازدید از آزمایشگاه‌های مربوطه در ووهان، احتمال آزمایشگاهی بودن منشا ویروس کرونا را رد کردند.
کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی امروز گفت که نهاد تحت رهبری وی منشا آزمایشگاهی ویروس کرونا محتمل‌ترین روایت در این موضوع می داندو
علاوه بر این، روز یکشنبه، وال استریت ژورنال به نقل از منابع گزارش داد که وزارت انرژی ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا آغازگر این همه گیری بوده است. به گفته طرفین این نشریه، این وزارتخانه نتیجه گیری های مربوطه را به کاخ سفید و کنگره آمریکا ارسال کرد.
در عین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، در توضیح این خبر گفت که امروز هیچ قطعیتی در مورد منشاء ویروس کرونا وجود ندارد.
شیوع این بیماری که بعداً به عنوان کووید 19 شناخته شد، در شهر ووهان چین در دسامبر 2019 آغاز شد.. در اوایل ژانویه 2020، چین رسما اعلام کرد که علت شیوع ذات الریه ویروسی با منشأ ناشناخته، نوع جدیدی از ویروس کرونا بوده است. در آغاز مارس 2020، سازمان بهداشت جهانی کرونا را یک بیماری همه گیر جهانی را اعلام کرد.
در تمام این مدت اختلافاتی در مورد منشاء پاتوژن - ویروس کرونا SARS-CoV-2 وجود دارد. در ماه مارس سال گذشته، یک هیئت بین‌المللی متشکل از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا به احتمال زیاد از خفاش‌ها و از طریق حیوان دیگری به انسان منتقل شده است. در همان زمان، کارشناسان نشت این ویروس از آزمایشگاه را "بسیار بعید" خواندند و روایت های دیگر از جمله انتقال ویروس به انسان مستقیماً از حیوان یا از طریق غذاهای منجمد را مطرح کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала