آمریکا دریافت اطلاعیه ای مبنی بر تعلیق مشارکت روسیه در استارت را تایید کرد

© Sputnik Screenshotند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2023
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد که ایالات متحده رسماً اطلاعیه ای از روسیه مبنی بر تعلیق مشارکت روسیه در معاهده کاهش تسلیحات تهاجمی استراتژیک دریافت کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیان کرد که ایالات متحده اطلاعیه رسمی از روسیه دریافت کرده است که حاکی از تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکت روسیه در معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت) است.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در 21 فوریه در پیامی به مجمع فدرال گفت که روسیه مشارکت در معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک روسیه و آمریکا (استارت-3) را تعلیق می‌کند و تاکید کرد که این کشور از این معاهده خارج نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: قبل از بازگشت به بحث، باید درک کرد که کشورهایی مانند فرانسه و بریتانیا چه ادعایی دارند و چگونه می توان زرادخانه استراتژیک آنها، یعنی پتانسیل ضربه مشترک ناتو را در نظر گرفت. سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به ریانووستی گفت: یادداشت رسمی تعلیق مشارکت روسیه در این معاهده در 28 فوریه به طرف آمریکایی تحویل داده شد.
پرایس در پاسخ به این سوال که آیا روسیه به طور رسمی تصمیم خود برای تعلیق مشارکت در استارت را به ایالات متحده اعلام کرده است، بیان کرد: من آماده تایید مبادله یادداشت های دیپلماتیک بین روسیه و ایالات متحده هستم. می توانم بگویم که این یادداشت چیزی فراتر از آنچه قبلاً از اظهارات عمومی نمایندگان مسکو شنیده ایم به ما نمی گوید.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اقدام مسکو را "غیر مسئولانه و تاسف بار" خواند. وی در عین حال تاکید کرد که آمریکا آماده ادامه همکاری سازنده با روسیه در زمینه کنترل تسلیحات است. پرایس گفت: ما معتقدیم که این به نفع ماست. این گامی مسئولانه برای ما، روسیه و کل جهان خواهد بود.
همانطور که این دیپلمات آمریکایی افزود، واشنگتن آماده نشست جدید کمیسیون مشورتی در چارچوب توافق است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان گفت: ما آماده ایم برای گفتگو درباره نگرانی های روسیه و آمریکا در رابطه با اجرای استارت ملاقات کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала