چین طرحی 12 ماده ای برای حل و فصل بحران اوکراین ارائه کرد + جزئیات

© Sputnik / Alexander Shtol /  مراجعه به بانک تصاویر چین طرحی 12 ماده ای برای حل بحران اوکراین ارائه کرد
چین طرحی 12 ماده ای  برای حل بحران اوکراین ارائه کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2023
اشتراک
وزارت خارجه چین بیانیه ای در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین منتشر کرد.
به گزارش اسپوتنیک، سند منتشر شده در وب سایت رسمی این وزارتخانه حاوی 12 بند است.
1. بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها تاکید می شود و همچنین خاطرنشان می شود که "همه کشورها فارغ از اندازه، قدرت و ثروتشان با هم برابرند". لزوم اجرای یکسان و یک شکل حقوق بین الملل و مردود بودن استفاده از استانداردهای دوگانه خاطرنشان شده است.
2. پکن خواستار کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد شد و خاطرنشان کرد که امنیت منطقه ای با تقویت و گسترش بلوک های نظامی تامین نمی شود. ضرورت توجه به منافع مشروع امنیتی و نگرانی های همه کشورها ذکر شده است.
3. بند سوم با عنوان "توقف درگیری های نظامی و توقف جنگ" توضیح می دهد که "در درگیری ها و جنگ ها برنده ای وجود ندارد". چین معتقد است که همه طرف‌ها باید خویشتن‌داری را حفظ کنند، به آتش جنگ دامن نزده و اجازه تشدید بیشتر یا حتی از کنترل خارج شدن بحران اوکراین را ندهند. همچنین بر لزوم از سرگیری گفتگوهای مستقیم بین مسکو و کیف تاکید می کند.
دیدار وزیران دفاع چین و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2023
چین غرب را به کمک به حل درگیری در اوکراین به جای تحریم دعوت کرد
4. بند چهارم به مذاکرات صلح اختصاص دارد. طرف چینی خاطرنشان می کند که گفتگو و مذاکره تنها راه واقعی برای خروج از بحران اوکراین است. نیاز به ایجاد شرایط و فراهم کردن بستر برای ازسرگیری مذاکرات بین روسیه و اوکراین اشاره شده است.
5. پکن لزوم حمایت از همه اقدامات را برای کاهش پیامدهای بحران های انسانی و غیرقابل قبول بودن سیاسی شدن موضوعات بشردوستانه اعلام کرد.
6. در بند ششم، چین حمایت خود را از مبادله اسیران جنگی بین مسکو و کیف اعلام کرد و متذکر شد که همه طرف ها باید شرایط مساعدتری را برای این امر ایجاد کنند. بر لزوم حفاظت از غیرنظامیان و اسیران جنگی تاکید شده است.
7. جمهوری خلق چین بر لزوم مقابله با حملات مسلحانه به تاسیسات هسته ای صلح آمیز مانند نیروگاه های هسته ای تاکید کرد.
8. بند هشتم به غیرقابل قبول بودن استفاده از سلاح هسته ای اشاره کرد. پکن از مقابله با استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های کشتار جمعی حمایت کرد.
9. چین از همه طرف ها خواست تا توافق نامه حمل و نقل غلات از طریق دریای سیاه را اجرا کنند. خاطرنشان می شود که ابتکار پیشنهاد شده توسط چین درباره همکاری بین المللی در زمینه تأمین امنیت غذایی می تواند راه حلی واقعی برای مشکل بحران جهانی غذا ارائه دهد.
10. پاراگراف دهم بیان می کند که پکن با سوء استفاده از تحریم های یکجانبه در رابطه با درگیری اوکراین موافق نیست، زیرا این محدودیت ها به حل بحران کمک نمی کند، بلکه فقط مشکلات جدیدی ایجاد می کند.
11. بند یازدهم خواستار ثبات زنجیره تولید و صادرات است. چین همچنین خواستار مخالفت با سیاسی شدن نظام اقتصادی جهان است.
12. در پاراگراف پایانی، چین اعلام کرد که آماده کمک و ایفای نقش سازنده در بازسازی پس از جنگ در منطقه درگیری است.
روسیه از 24 فوریه سال 2022 عملیات ویژه نظامی در اوکراین را آغاز کرده است. به گفته رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، هدف نهایی آن آزادسازی منطقه دونباس و ایجاد شرایطی است که امنیت خود روسیه را تضمین کند.
در عین حال، مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است، اما کی یف در سطح قانونگذاری آنها را ممنوع کرده است. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در نشست سران گروه ۲۰ در نوامبر سال گذشته گفت که "مینسک-۳ وجود نخواهد داشت." سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه، دیمیتری پسکوف خاطرنشان کرد که چنین سخنانی کاملا موید موضع کی‌یف در مورد عدم تمایل به مذاکره است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала