نگاه ویژه اسپوتنیک

غرب و گسترش رفتارهای فرا قانونی در سطح جهان

پرچم اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2023
اشتراک
جنایات اخیر کشتار مردم شهر نابلس از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری که یازده کشته و چند ده زخمی برجای گذاشت، نتیجه طبیعی حمایت های غرب از این رژیم جنایتکار است. غربی ها که اکنون به دلایلی به شدت اشغال را محکوم می کنند، در فلسطین 75 سال است که از اشغال حمایت می کنند و مانع اصل اجرای قانون بین الملل در این سرزمین بوده است.

متاسفانه این اولین جنایات این رژیم در کرانه باختری فلسطین نیست. این رژیم چند هفته پیش نیز با یورش به شهر جنین هشت غیر نظامی را به شهادت رساند که با واکنش مبارزان فلسطینی مواجه شد. این رفتارهای مکرر که امنیت سرزمین های اشغالی و منطقه را تهدید می کند، متاسفانه از سوی سازمانهای بین المللی به ویژه شورای امنیت مسئول حفظ امنیت در سطح جهان به علت حمایت غرب از اسرائیل محکوم نمی شود و موجب شده که این فجایع تکرار گردد.
تهدید آمریکا به استفاده از حق وتو در برابر صدور هر قطعنامه ای که اسرائیل را محکوم می کند موجب شد تا با تضمین آمریکا سازشی میان اعضای شورای امنیت اتفاق بیفتد و شورای امنیت تنها با صدور یک بیانیه ریاستی این اقدامات را محکوم کند و از رژیم صهیونیستی بخواهد که از تکرار این تجاوزات خودداری کند و به قانون بین الملل احترام بگذارد.
این اقدام شورای امنیت پس از ۶ سال از آخرین قطعنامه این شورا صورت گرفت که آمریکا به آن رای ممتنع داده بود. در این بیانیه که با اجماع اعضای پانزده گانه مورد توافق قرار گرفت، تاکید شده که شورای امنیت کرانه باختری را منطقه اشغالی می داند و و تجاوز به مردم تحت اشغال را محکوم می کند و تکرار می نماید که ادامه فعالیت های شهرک سازی اسرائیل به طور خطرناکی راهکار دو کشوری را بر اساس قطعنامه 242 و 338 تهدید می کند.
آخرین بار، در دسامبر ۲۰۱۶ دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به قطعنامه 2334 شورای امنیت که از رژیم صهیونیستی خواسته بود شهرک ‌سازی را متوقف کند، نیز رای ممتنع داد. این اقدام درکنار رای کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت به این قطعنامه در آن هنگام موجب خشم و موضع گیری انفعالی رژیم صهیونیستی شد. حمایت واشنگتن از بیانیه اخیر شورای امنیت زمانی صورت گرفت که همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل با اجماع با آن موافقت کردند.
نماینده کشورامارات متحد عربی اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه قوی تری را در مورد این موضوع به رای گیری نمی گذارد تا از وتوی آمریکا جلوگیری شود. در پیش ‌نویس بیانیه ارائه شده توسط امارات، بر لزوم توقف کامل و فوری تمام فعالیت‌های شهرک‌ سازی اسرائیل و تجاوزات در اراضی اشغالی فلسطینی‌ تاکید شده بود.
ریاض منصور، نماینده فلسطین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که نسبت به جامعه تحت اشغال فلسطین بی تفاوت نباشند. وی گفت با وجود یک دوره طولانی خشونت، رنج فلسطینیان هر بار بیشتر می شود. جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین و بسیاری از تشکل ها و احزاب فلسطینی تأکید کردند که این اقدام شورای امنیت به معنای فرار از زیر بار مسئولیت‌های محوله به موجب قوانین بین‌الملل است و از شورای امنیت خواستند تا به وظیفه اصلی خود در دفاع از امنیت جهانی از طریق اتخاذ تدابیر بازدارنده علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی و سیاست شهرک‌سازی و توسعه ‌طلبی آن و عدم اکتفا به محکومیت و ابراز نگرانی پایبند باشد.
محکومیت این بیانیه از سوی رژیم صهیونیستی نشان داد که این رژیم تا چه حد به اجماع بین المللی بی تفاوت و گستاخ است. اقدام اخیر این رژیم در کشتار مردم نابلس که نقض آشکار بیانیه ریاستی شورای امنیت است نیز نشان می دهد که این رژیم بر خلاف تضمین های آمریکا، رفتار ضد قانونی خود را ادامه می دهد و این اقدامات ضد قانونی بدون حمایت کاخ سفید نمی تواند باشد.
صدور بیانیه رسمی علیه رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت سازمان ملل که حتی آمریکا به عنوان متحد استراتژیک رژیم صهیونیستی نیز نتوانست با توجه به اجماع جهانی با آن مخالفت کند نشان دهنده مخالفت روزافزون با اقدامات غیر قانونی و ضد انسانی تل آویو علیه مردم مظلوم فلسطین است و نیز انزوای فزاینده اسرائیل در سطح بین المللی را نمایان می سازد به نحوی که حتی دولت بایدن نیز به رغم مخالفت با درخواست برای توقف شهرک سازی در اراضی اشغالی 1967، اما ناچار شد تا حد اقل این مسئله را به رسمیت بشناسد که تداوم روند شهرک سازی موجب به خطر افتادن راهکار دو کشوری خواهد شد که سازمان ملل از آن حمایت می کند.
آنچه مسلم است موضع گیری این کشورها که متحد سنتی اسرائیل محسوب می شوند نشان می دهد که ادامه سیاست غیر انسانی و غیر قانونی شهرک سازی در اراضی فلسطینی ها، آن چنان غیر قابل توجیه و غیر منطقی است که حتی متحدان غربی رژیم صهیونیستی نیز چاره ای به جز همراهی با جامعه بین المللی در موضع گیری علیه این اقدام نداشتند.
نکته مهم این است که حتی در میان یهودیان نیز مخالفت های روزافزونی با اقدامات رژیم صهیونیستی شکل گرفته است. در این راستا شماری از اعضای سازمان بین المللی یهودیان "ناتوری کارتا" که گروهی از یهودیان ضد صهیونیسم در نیویورک هستند با حضور در مقابل سازمان ملل مخالفت خود را با رژیم صهیونیستی اعلام کرد و خواستار آزادی سرزمین های اشغالی فلسطین شد.

اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در کشتار مردم نابلس و نقض حقوق بشر دوستانه مردم تحت اشغال فلسطین و نیز زیر پا گذاشتن کنوانسیونهای چهارگانه ژنو با توجه به تضمین هایی که آمریکا به اعضای شورای امنیت داده بود، عملا آمریکا را در شرایط چالشی در شورای امنیت قرار می دهد.
طرح مجدد موضوع تجاوزات اسرائیل در سرزمین های اشغالی در شورای امنیت، آمریکا را در برایر انتخاب سختی قرار می دهد. یا باید به تضمین هایی که داده بود عمل کند که این تصمیم یعنی محکومیت رفتار رژیم صهیونیستی و برخورد با آن است یا اینکه آمریکا مانند همیشه از اسرائیل حمایت کند که این رفتار چهره واقعی آمریکا را نمایان خواهد ساخت و نشان خواهد داد که شعارهای گوش خراش غرب و ناتو در حمایت از ملت های تحت اشغال یک دروغی بیش نیست و تنها برای توجیه سیاستهای سلطه طلبانه آمریکا در سطح بین الملل است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала