روسیه و چین برای تضمین امنیت و ثبات جهانی با یکدیگر همکاری خواهند کرد

© Fotolia / Zerborروسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند
روسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2023
اشتراک
همکاری چین و روسیه در عرصه بین المللی برای ثبات وضعیت بین المللی بسیار مهم است.
به گزارش اسپوتنیک، این موضوع را ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با رئیس دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بیان کرد.
مذاکرات روسیه و چین در مسکو نشان دهنده علاقه متقابل به توسعه روابط دوجانبه بود. وانگ یی در دیدار با سرگی لاوروف به ویژه خاطرنشان کرد که صرف نظر از اینکه اوضاع بین المللی چگونه تغییر می کند، چین همچنان متعهد به حفظ روندهای مثبت در توسعه روابط با روسیه است. وی در دیدار با نیکولای پاتروشف، توجه را به ارتباط شدید و "همگام سازی دقیق ساعت ها" در پس زمینه تلاطم در جهان جلب کرد. وانگ یی متقاعد شده است که روابط بین پکن و مسکو مانند سنگ محکم است و در برابر هر آزمونی مقاومت خواهد کرد.
یکی از نتایج مذاکرات در مسکو توافق برای مقابله مشترک با هر گونه ارعاب یکجانبه است. پروفسور یانگ میان از مؤسسه روابط بین‌الملل دانشگاه ارتباطات جمعی چین، در مورد مذاکرات مسکو، استقلال روابط بین مسکو و پکن از عوامل خارجی اظهار داشت: در سال های اخیر، روابط چین و روسیه به طور پیوسته در حال توسعه بوده و اکنون وارد مرحله جدیدی از همکاری همه جانبه و مشارکت استراتژیک شده است. چین و روسیه به‌عنوان قدرت‌های نفوذ مستقل، از حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و همچنین برای استقلال و حاکمیت همه کشورهای جهان دفاع می‌کنند. حفظ روابط پایدار و دوستانه بین آنها به توسعه بلندمدت روابط دو کشور و کل جهان کمک می کند. این امر به ویژه در شرایط دشوار کنونی جهانی و درگیری ناتمام بین روسیه و اوکراین صادق است. ایالات متحده در حال ایجاد گروه هایی از حامیان خود است و چین را تحت فشار قرار می دهد تا از موضع خود در قبال بحران اوکراین دست بردارد. در این میان، چین در درگیری ها طرفی را انتخاب نمی کند، همیشه به امکان دستیابی به صلح پایبند است و مذاکرات را پیش می برد. چین یک سند مفهومی برای ابتکار امنیت جهانی منتشر کرده است. ایده ها و گزینه های جدیدی برای مدیریت جهانی این منطقه در مواجهه با هژمونی آشکار فزاینده ایالات متحده ارائه می کند.
الکساندر لومانوف، معاون مدیر موسسه ملی تحقیقات اقتصاد جهانی آکادمی علوم روسیه می‌گوید ابتکار چین برای امنیت جهانی قطعا سازنده است و شایسته بررسی بسیار دقیق است. در عین حال، این کارشناس اظهارات وانگ یی مبنی بر اینکه چین و روسیه نیاز به توسعه گام‌های جدیدی برای همکاری استراتژیک متناسب با شرایط در حال تغییر دارند، را به عنوان سیگنالی دانست که چین روسیه را شریکی کلیدی و ضروری در اجرای این ابتکار می‌داند: کشورهای هسته ای غرب - آمریکا، بریتانیا، فرانسه، به دلیل تنش بالای رویارویی با چین، به دلیل دخالت عمیق در سیاست بازدارندگی آن، نمی توانند شرکای سازنده پکن در پیشبرد ابتکار امنیت جهانی شوند. چین با توجه به نفوذی که دارد می تواند به تنهایی از اجرای این مفهوم صحبت کند، اما برای اینکه این ابتکار به چشم انداز استراتژیک دست یابد، برای به دست آوردن توانایی تأثیرگذاری بر حوزه امنیت جهانی، قطعاً حمایت روسیه مورد نیاز است. در این شرایط به نظر می رسد روسیه شریک اصلی چین باشد. چین می‌تواند به همراه او درباره این ابتکار بحث کند و به دنبال راه‌هایی برای اجرای آن باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала